Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.

2 Markedsføringens 3 sider •Ekstern markedsføringEkstern markedsføring •Interaktiv markedsføringInteraktiv markedsføring •Intern markedsføringIntern markedsføring •Se oversikten over konkurransmidlene side 54

3 Ekstern markedsføring •Den markedsføringen som skjer når vi utvikler et produkt, priser det slik at det er konkurransedyktig, finner leverandører som er villige til å spre det ut til markedet og reklamerer for det på forskjellige måter.

4 Produkt ( vare eller tjeneste) service

5 Service? •Tre former for service –Materiell service – –Systemservice - –Personlig service - •Service •http://www.aftenposten.no/pengenedine/article ecehttp://www.aftenposten.no/pengenedine/article ece •Smøring •http://www.nho.no/etikk-og-korrupsjon/smoering-over- streken-article htmlhttp://www.nho.no/etikk-og-korrupsjon/smoering-over- streken-article html

6 •Kartlegge den materielle servicen •Systemservicen •Denpersonlige servicen

7 Interaktiv markedsføring •Samhandling mellom deg som servicemedarbeider og kunden. •http://digitroll.no/article.aspx?pageId=272http://digitroll.no/article.aspx?pageId=272

8 Hva oppnår bedriften med god interaktiv markedsføring? •Kommer tilbake •Snakker positivt om oss til andre •Ikke så lett lar seg påvirke av tilbud fra våre konkurrenter

9 Intern markedsføring •De ansatte må være motivert for å yte god service. –Motiverende ledelse –Motiverende personalpolitikk –Motiverende opplærings- og utdanningspolitikk

10 Forutsetninger for motivasjon •Dine ressurser blir utnyttet •Du føler deg betydningsfull •Du får ansvar •Arbeidet er innoldsrikt, og du lærer noe hele tiden •Læreren viser interesse for det du gjør •Arbeidet har fremtidsmuligheter

11 Motiverende personalpolitikk •Personalhåndbok •Medarbeidersamtaler •Intern kommunikasjon

12 Motiverende utdannings- og opplæringspolitikk •Øke kompetansen •Endre holdninger

13 Personalforvaltning •http://www.hit.no/Om-HiT/Administrasjon/Personal-og- organisasjonssaker/Personalforvaltninghttp://www.hit.no/Om-HiT/Administrasjon/Personal-og- organisasjonssaker/Personalforvaltning

14 Oppgaver •http://longitude.wikispaces.com/http://longitude.wikispaces.com/

15 TESt deg selv – test de andre •Simen: ( 1 – 4) •Anders: ( 5 -9) •Adele: ( 10 – 13) •Stine Marie: (14-16) •Henrik: (17-19)


Laste ned ppt "Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google