Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge 2011-2015.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge 2011-2015."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge

2 Målsetting for temamøtet Ledergruppenes eierskap til prosessen og egen rolle i kvalitetskulturarbeidet Dialog om utvalgte tema

3

4 Prosjektets resultatmål Hovedleveranse fase 1: En kvalitetsstrategi for Helse Midt- Norge Lederforankring på nivå 1 og nivå 2 Hovedleveranse fase 2: Foreslå metodikk for : 1.Forankre kvalitetsstrategi i resterende ledernivå 2.Implementering

5 Hovedpunkter for vellykket kvalitetsstrategi Forankring i styrer og hos ledere Enkel strategi med konkret handlingsplan som er lett å bruke Språk som fagfolk forstår og problemstillinger de identifiserer seg med

6 Hva er kvalitet? Kvalitet ”I hvilken grad helsetjenestens aktiviteter og tiltak øker sannsynligheten for at enkeltmennesker og grupper i samfunnet får en ønsket helserelatert velferd og tjenestene utøves i tråd med dagens profesjonelle kunnskap” (Kunnskapssenteret nr Forslag til nasjonalt rammeverk for utvikling av kvalitetsindikatorer)

7 Hvor og hvordan måles kvalitet? Vår kvalitet vises i møte med den enkelte pasient Men den måles sjelden der Kvalitet skapes som resultatet av mange faktorer som gjerne virker sammen med hverandre

8 Utfordringen 30-45% do not get treatment of proven effectiveness 20-25% of treatment are not needed and potential harmful

9 Hva som skaper kvalitet? Grunnutdanning Etterutdanning Kunnskapsgrunnlag Standardisering der mulig Trening Verifikasjon av kompetanse Læring Menneskelige ytelser og begrensinger Prioritering Ledelse

10 Kvalitetskultur Kvalitetskultur omfatter alt vi sier og alt vi gjør som påvirker kvalitet En kvalitetskultur bygges gjennom systematisk kvalitetsarbeid basert på felles verdier, holdninger og normer som oppfattes som felleseie Utvikling av kvalitetskultur må ledes ovenfra, men bygges nedenfra

11 Til diskusjon 1. Hvordan skal vi som ledere følge opp ” alt vi sier og alt vi gjør..”? 2. Hvordan skal ledergruppen arbeide for at dere skal implementere en felles kvalitetskultur for ledere på alle nivå i organisasjonen? 3. Hvordan skal dere som ledergruppe ”få frem” de viktigste elementene som skaper god kvalitet 4. Hvilke verktøy/prosesser/måleparametre/indikatorer trenger dere for å måle det som virkelig betyr noe for kvalitet? 5. Hvordan bli en bedre lærende organisasjon? Har vi gode eksempler, resten av organisasjonen kan lære av?


Laste ned ppt "Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge 2011-2015."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google