Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1.  Skap arena for samhandling. Barnet ønsker å ha: - trygghet - Forutsigbarhet - Oversiktlighet - Tydelighet - Rammer Det er de voksne rundt barnet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1.  Skap arena for samhandling. Barnet ønsker å ha: - trygghet - Forutsigbarhet - Oversiktlighet - Tydelighet - Rammer Det er de voksne rundt barnet."— Utskrift av presentasjonen:

1 1

2  Skap arena for samhandling. Barnet ønsker å ha: - trygghet - Forutsigbarhet - Oversiktlighet - Tydelighet - Rammer Det er de voksne rundt barnet som skal skape tryggheten og rammene barnet har behov for. Barnet trenger hjelp fra den voksne til å styre atferden (omsorgsfullt, kjærlig, men med grenser) 2

3  Lek sammen med barna  Barna lærer kreativitet og oppfinnsomhet  De kan ”bestemme” over foreldrene i leken  Barna lærer om hvem de er, hva de kan, hvordan forhold seg til de rundt  Skaper positive følelser  Løse problemer, prøve ut ideer, utforske fantasien 3

4 4

5  Fremmer følelsen av mestring og selvstendighet  ”lovlig kontroll”  Korriger lite i lek (biler kan fly, hester kan snakke  ) 5

6  Ingen motsetning mellom grensesetting og positiv forsterkning  Hva ønsker barna?  Tydelig voksen  Grensesetting = omsorg 6

7 7

8 8

9 9

10  Mangel på ros og oppmerksomhet for passende atferd kan føre til økt upassende atferd  Ofte kan vi være raske med å påpeke det som ikke fungerer  Når vi ønsker å oppnå endring: påpek det som fungerer 10

11  Måten barna lærer en spesiell atferd på er gjennom at atferden forsterkes  Mye oppmerksomhet på en atferd – sannsynligheten er stor for at den forsterkes og gjentas  Hvis ignoreres er det mindre sannsynlig at den vil forekomme igjen  God atferd skal IKKE tas for gitt 11

12  Omgivelsene rundt barnet som må gjøre endringer i forhold til hvordan de forholder seg til barnet -foreldre, barnehagen, andre voksne rundt barnet  Holdninger, kroppsspråk, utøvelse 12

13  Vær spesifikk i måten du roser på  Gi ros i rett tid og på rett sted  Vis entusiasme  Gi ros straks  Unngå kombinasjonen ros og irettesettelse 13

14 14

15  Jeg liker at du  Se, så bra at du greide  Det der er en god måte å.....  Du verden, for en kjempejobb du har gjort.....  Takk for at du.....  Jeg blir veldig glad når du har

16  Gi ros der barnet viser god atferd – ikke spar rosen til den perfekte atferden  Ikke bekymre deg for at du skjemmer bort barnet med ros  Gi mer ros til vanskelige barn  Gi spesifikk ros som har klar adresse  Gjør rosen betinget av atferd 16

17  Gi ros med smil, øyekontakt og entusiasme  Gi positiv ros  Ros umiddelbart  Gi gjerne klapp, klem og kyss i sammenheng med ros  Bruk ros på en konsekvent måte  Ros i andres nærvær 17


Laste ned ppt "1.  Skap arena for samhandling. Barnet ønsker å ha: - trygghet - Forutsigbarhet - Oversiktlighet - Tydelighet - Rammer Det er de voksne rundt barnet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google