Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erik W. Jakobsen Figur 1.5: Kapitaleierne står i en særstilling som interessent i et selskap Bedriften KreditorerLeverandørerAnsatteKapitaleiere MyndigheterKunder.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erik W. Jakobsen Figur 1.5: Kapitaleierne står i en særstilling som interessent i et selskap Bedriften KreditorerLeverandørerAnsatteKapitaleiere MyndigheterKunder."— Utskrift av presentasjonen:

1 Erik W. Jakobsen Figur 1.5: Kapitaleierne står i en særstilling som interessent i et selskap Bedriften KreditorerLeverandørerAnsatteKapitaleiere MyndigheterKunder Alle interessentene har sikret sin “betaling” gjennom kontrakter - unntagen kapitaleierne. De er “residual claimants” og sitter igjen med over-(under-)skuddet når alle kontraktsforpliktelser er oppfylt.

2 Erik W. Jakobsen Figur 2.1: Konkurranse og samarbeid Konkurranse Samarbeid EffektÅrsakFenomen Erik W. Jakobsen Substitusjon Verdiskaping Fordeling Komplementaritet Substitusjon (økt fare for utskifting) fører til hardere konkurranse og dermed • svakere forhandlingsmakt (mindre andel av kaka) • internt effektiviseringspress og innovasjonspress (større verdiskaping) Komplementaritet gir et potensial for samarbeid, som leder til • økt verdiskaping (i absolutt forstand) • større andel av kaken for de samarbeidende parter

3 Erik W. Jakobsen Figur 2.2: Porters rammeverk for analyse av konkurransekrefter Leverandørenes forhandlingsmakt Leverandørenes forhandlingsmakt Faren for nyetableringer Faren for nyetableringer Kundenes forhandlingsmakt Kundenes forhandlingsmakt Trusselen fra substitutter Trusselen fra substitutter Rivalisering på konkurransearenaen Rivalisering på konkurransearenaen Erik W. Jakobsen

4 Figur 2.3 Analyse av konkurranse og samarbeid - co-opetition KONKURRENTER OSS KUNDERLEVERANDØRER KOMPLEMENTØRER Erik W. Jakobsen

5 Figur 2.4: Analyse av konkurranse MOBILITETSBARRIERER RIVALISERING FORHANDLINGSMAKT Selskapsmarkeds- barrierer Produktmarkeds- barrierer To spørsmål: Hvem vinner kundens gunst? Hvem får overskuddet i transaksjonen? Erik W. Jakobsen Kundenes alternativer

6 Erik W. Jakobsen Figur 2.5: Lønnsomhetstreet Kundenes reservasjonspris Faktorleverandørenes reservasjonspris Bransjens alternativer Lever. alternativer Antall kunder Antall enheter per kunde Bransjens lønnsomhetspotensial VerdiskapingspotensialVerdikapringspotensial Forhandlingsmakt i faktormarkedene Verdi per produktenhet Markedets størrelse Stamme 1. gren 2. gren 3. gren Kundenes alternativer Bransjens alternativer Rivaliseringsegenskaper Forhandlingsmakt i produktmarkedet

7 Erik W. Jakobsen Figur 2.6: Bransjer med ulike konkurranseformer Full konkurranse, for eksempel kiosker, melkebønder Monopol for eksempel tog, post Oligopol, for eksempel papir, aluminium, telefoni, fly Monopolistisk konkurranse for eksempel tidsskrifter, restauranter advokattjenester Antall konkurrenter Produkt-differensiering Liten Stor FåMange

8 Erik W. Jakobsen Figur 2.7: Forhandlingsmakt i produktmarkeder Kundenes alternativerVåre alternativer Forhandlingsmakt i produktmarkedet Rivaliseringsegenskaper Våre byttekostnader Kundedifferensiering Kundenes byttekostnader Produktdifferensierng Etableringskostnader Faste vs. variable kostnader Avviklingskostnader 2. gren 3. gren 4. gren


Laste ned ppt "Erik W. Jakobsen Figur 1.5: Kapitaleierne står i en særstilling som interessent i et selskap Bedriften KreditorerLeverandørerAnsatteKapitaleiere MyndigheterKunder."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google