Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Strategy House INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER Molde, 241105 Bernhard Mellbye Strategy House AS.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Strategy House INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER Molde, 241105 Bernhard Mellbye Strategy House AS."— Utskrift av presentasjonen:

1 Strategy House INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER Molde, Bernhard Mellbye Strategy House AS

2 Verdiskapning Og forenkling Om Strategy House •Bistår i praktisk forretningsutvikling •Næringsmiddel og Fiskeri som hovedsatsingsområder. •Bernhard Mellbye: –i ledelsen for Orkla sin Matvaredivisjon i perioden –i ledelsen for Frionor

3 Strategy House Aldi og Lidl har to typer kunder: De som taper penger. Og de som snart vil tape penger.

4 Verdiskapning Og forenkling Kjøpskriterier utover pris •Dokumentert evne til å skape rullering av produkter •Lanseringsevne •Utviklingskompetanse •Sortimentsbredde •Stabilitet i leveranser – samtidig evne til å håndtere svingninger; her har havbruk en stor fordel opp mot annet fiskeri •Gode emballasjeløsninger •Merkestyrke •Kvalitet, sporbarhet og miljøforhold •God logistikk

5 Verdiskapning Og forenkling Forstå innkjøperens sitt utgangspunkt •Må vurdere hver leverandør ut fra svært mange parametre •Mangler ofte fiskerikompetanse – et fangstmarked er mer ustabilt enn andre markeder som innkjøperen forholder seg til –Råstofftilgang –Variasjoner i pris •Får mange henvendelser – ofte vanskelig i det hele tatt å oppnå oppmerksomhet

6 Verdiskapning Og forenkling Bransjen har et dilemma •Mer fragmentert enn øvrig leverandørindustri •Mangel på tunge internasjonale merkeaktører som setter standarder •Foredlingsgraden er lavere •Manglende kundekunnskap og produktspesifikk tilpasningsevne – umodenhet målt opp mot andre sektorer innen matvare •Konseptuell innsalgsform fremstår som svakere enn hos merkevareaktøren, løsningene som tilbys er ofte enklere

7 Verdiskapning Og forenkling Norske bedrifters utfordringer •Størrelse i forhold til kjedene – mange krever svært store volumer; enkelte også komplisert logistikk •Bearbeidede produkter (VAP) i vekst; vi mangler markedsadgang og dermed sortimentsbredde •Evne og vilje til langsiktige leveranser og forpliktelser –Risiko mht endringer i pris –Kjedebehov vs Handelskultur •Markedsnærhet vs behov for hurtige leveranser

8 Verdiskapning Og forenkling Hva bør bedriftene vurdere Gjennomfør kritisk bedømmelse av hva vi som bedrift faktisk er god til relativt til konkurrentene – hva har vi som kundene vil betale en merverdi for? •Hvilke kategorier av sluttkunder passer best i forhold til de produkter som vi kan levere? •Hvilke kjedesystemer passer best i forhold det vi er gode på – forstå salgsstrukturene & finn rett posisjon? •Kan vi finsikte markedssegmenter med basis i dette Selg med basis i hva vi har – og ikke med basis i hva vi drømmer om å ha.

9 Verdiskapning Og forenkling ….vurdere •Hva slags kunder passer for oss mht størrelse, sortiment, kvalitetskrav etc. –Storhusholdning vs Dagligvare vs Industri –Geografi –Hvor i verdikjeden skal vi selge; direkte eller via distributørsystemer –EMV som alternativ •Søke samarbeidsløsninger gjennom verdikjeden (salg og markedsføring, logistikk, produksjon) •Kjedeavhengighet som risikoelement

10 Verdiskapning Og forenkling Markedsadgang •Fulgt dette i 20 år; veldig forundret over våre politikeres manglende prioritering – de gjør alt for lite •Katastrofal hindring for bransjen –Reduserer mulighetene for diversifisering – foredlede produkter gir helt annen handlefrihet –Fratar Norge klart konkurransekraftige arbeidsplasser i distriktene –Politikere som bagatelliserer 6% toll på ett næringsmiddel mangler fundamental forretningmessig forståelse •Adgangsproblematikken mye større hinder enn markedskompetanseutfordringene.


Laste ned ppt "Strategy House INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER Molde, 241105 Bernhard Mellbye Strategy House AS."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google