Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE. Innfallsvinkler til strategi EKSTERN ANALYSE ANALYSE AV VERDISKAPNING RESSURSANALYSE POSISJONERING,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE. Innfallsvinkler til strategi EKSTERN ANALYSE ANALYSE AV VERDISKAPNING RESSURSANALYSE POSISJONERING,"— Utskrift av presentasjonen:

1 EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE

2 Innfallsvinkler til strategi EKSTERN ANALYSE ANALYSE AV VERDISKAPNING RESSURSANALYSE POSISJONERING,

3 Bakgrunn zStrategi: Prosess der bedriften tar valg med hensyn på å utvikle og forsterke konkurransefortrinn zBransjeanalyse poeng: Aktører innen hver bransje kan påvirke hvor mye en bedrift kan trekke ut av sine fortrinn

4 Bransjens konkurransekrefter Eksisterende konkurrenter Rivalisering Leverandører Kunder Inntrengere Substitutt Trussel fra potensielle inntrengere Kjøperes forhandlings styrke Trussel fra potensielle substitutt Leverandørers forhandlings styrke

5 Trinn i analysen Identifikasjon av sentrale aktører Analyse av aktørers posisjon Kritiske trusler/muligheter 1 2 3

6 Valg av bransje Hva er bedriftens hovedprodukt/ hovedprodukter? 1

7 Identifikasjon av aktører Hvem er bedriftens viktigste konkurrenter? Viktigste kunder? Viktigste leverandører? Hvem har muligheten til å bli nye konkurrenter? Hva kan erstatte vår bedrifts funksjon? 1

8 Analyse:Bransjens langsiktige lønnsomhet Er dette en lønnsom bransje i dag? Tjener gjenomsnittsbedriften penger? Er hovedmarkedene i vekst? Vil dette være en lønnsom bransje over tid? 2

9 Trussel fra nye inntrengere zInngangsbarrierer: yStordriftsfordeler yProduktdifferensiering yKapitalbehov yByttekostnader yDistribusjonskanaler yKostnadsulemper yMyndigheter

10 Trussel fra substitutt zSubstitusjon av funksjon zPris/Ytelse zByttekostnader zTilbøyelighet til å bytte zLønnsomhet i substitusjonsbransjen

11 Kundenes forhandlingsposisjon zKundekonsentrasjon zProduktet utgjør stor del av kundens totale kostnader zProduktet er standardisert zLave byttekostnader zKunden kan integrere bakover zProduktet har liten betydning for kvaliteten av kjøperens varer eller tjenester zKunden har tilgang på full informasjon

12 Leverandørenes forhandlingsposisjon zKonsentrasjon zMangel på substitutter zLeverandøren kan integrere fremover zDifferensiert produkt zByttekostnader zBransjen er lite viktig for leverandøren

13 Konkurranseintensiteten zMange og like konkurrenter zLav bransjevekst zHøye faste kostnader zStrategisk satsning zUtgangsbarrierer

14 Barrierer og lønnsomhet Utgangsbarrierer LAV HØY Inngangs -barrierer LAV HØY Lav, stabil avkastning Lav, risikofylt avkastning Høy, stabil avkastning Høy, risikofylt avkastning

15 Strategiske grupper Strategiske dimensjoner VG/Dag- bladet Aftenposten Dagens Næringsliv NSF Medlemsblad

16 Kritiske Trusler/Muligheter 3 Kritiske eksterne faktorer Langsiktig lønnsomhet Sterke kunder Sterke leverandørerSterke Inntrengere Sterke Substitutt Sterke Konkurrenter

17 Hvor godt passer denne analysen for verksteder og nettverk? zVerksteder: Få skala fortrinn, Henvisnings- økonomi hvor konkurrenter også kan være kolleger, Konkurranse om fagfolk zNettverk: Vertikale og horisontale verdisystem. Horisontal forhandlingsmakt knyttet til “interconnect” og muligheter for alternativ “routing”. Konkurrenter kan være kunder og leverandører.

18 Oppsummering zLønnsomhet avhenger av: yLangsiktig lønnsomhetspotensiale (Konkurransefortrinn) yPosisjonering zStrategi: Utvikle og forsterke konkurransefortrinn, men også organisere disse på en måte som gjør at bedriften høster verdien av dem.


Laste ned ppt "EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE. Innfallsvinkler til strategi EKSTERN ANALYSE ANALYSE AV VERDISKAPNING RESSURSANALYSE POSISJONERING,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google