Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Handelshøyskolen BIKnut Haanæs1 Sesjon 3: Organisasjonslæring Knut Haanæs, Ph.D Bent Erik Bakken, Ph.D. Handelshøyskolen BI.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Handelshøyskolen BIKnut Haanæs1 Sesjon 3: Organisasjonslæring Knut Haanæs, Ph.D Bent Erik Bakken, Ph.D. Handelshøyskolen BI."— Utskrift av presentasjonen:

1 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs1 Sesjon 3: Organisasjonslæring Knut Haanæs, Ph.D Bent Erik Bakken, Ph.D. Handelshøyskolen BI

2 Knut Haanæs2 Hva er organisasjons- læring Noen bedrifts- eksempler Gjesteforeleser: Bent-Erik Bakken, Handelshøyskolen BI Prosjekt- oppgaven som lærings- arena

3 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs3 Systematisk problemløsning Eksperiementering / leting Læring fra erfaring Lære fra andre Spre kunnskap Elementer i organisasjonslæring Kilde: Garvin (1993)

4 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs4 La oss knytte prosjektoppgaven til læring og problemløsning (1) En vellykket innovasjonsbedrift (pre 1996) Beskriv hvordan bedriften oppsto og kommersialiseringsprosessen. Identifiser andre bedrifter som ble etablert omtrent samtidig med liknende produkter i samme marked. Hva skjedde med disse, og hvordan skiller “deres” bedrift seg fra konkurrentene? Hvordan karakterisere deres bedrift sin strategi? (2) Internett skaper nye bransjer Identifiser en ny bransje som oppstår som resultat av Internett. Finn ut hvem som er etablert og hvordan bedriftene skiller seg fra hverandre. Beskriv deres strategier.

5 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs5 Analyse, læring og problemløsning Definer problemstilling Analyzer og vurder Test mot teori og faglige rammeverk Finn relevant data OPPFATNING LÆRING FRA ANALYSE Redefiner

6 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs6 Source: Stabell and Fjeldstad (1998) Tenk på dere selv som “verdiverksted” * Forstå et unikt problemer * Verdien skapes tidlig * Verdien ikke knyttet til kostnader * Sirkler av diagnose * Intens koordinering i gruppen * Mye generell info. henting * Utnytte kompetanse og teori * Ulike spesialiteter / ekspertise Diagnose

7 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs7 Verdiverkstedet Stabell and Fjeldstad (1998) Verkstedet skaper verdi gjennom å løse unike problemer! Innkjøp Teknologiutvikling Rekruttering og opplæring Selskapets infrastruktur PROBLEM- LØSNING PROBLEM IDENTIFIKASJON OG AKVISISJON KONTROLL / EVALUERING IVERK- SETTING VALG Konsulent, Sykehus, Skole, etc.

8 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs8 Hva er kompetanse? Kunnskap Ferdigheter Kompetanse (“Å kunne noe som kan brukes til noe”)

9 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs9 Typer ressurser RESSURSER Immaterielle ressurser Materielle ressurser Kompetanse-baserte Relasjons-baserte STRUKTURELL KAPITAL: Kontrollert av organisasjonen HUMAN KAPITAL: Kontrollert av individer Renommé Lojalitet Relasjoner Renommé Lojalitet Relasjoner Kunnskap Ferdigheter Evner Databaser Rutiner Kultur Løwendahl (1993); Haanes and Lowendahl (1997) MOBILISERES: INTELLEKTUELL KAPITAL ALLOKERES: TRADISJONELL KAPITAL

10 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs10 Utforskning vs. utnyttelse - også en læringstradeoff Økt innovasjon Økt effektivitet UTFORSKNINGS- FOKUS UTNYTTELSES- FOKUS UTVIKLINGS- FOKUS “Best practice” kurve

11 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs11 Hvordan vurdere ekspertise? Homogenitet - Test kunnskapen på områder du kjenner godt selv. Presisjon - Har personen evnen til å gå i detalj? Kjenner personen fakta? Synes kunnskapen relatert? Avvik - Hvis mange eksperter mener det samme, er det sannsynligvis riktig. Hvilke og hvor mange avvik? Varians i sikkerhet - Er personens sikkerhet varierende innenfor fagfeltet (ikke like sikker på alt). Sammenhenger - Ser personen sammenhenger, eller er kunnskapen fragmentert? March (1974)


Laste ned ppt "Handelshøyskolen BIKnut Haanæs1 Sesjon 3: Organisasjonslæring Knut Haanæs, Ph.D Bent Erik Bakken, Ph.D. Handelshøyskolen BI."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google