Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

© SørgardKonkurransestrategi1 Ulike spill Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "© SørgardKonkurransestrategi1 Ulike spill Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget."— Utskrift av presentasjonen:

1 © SørgardKonkurransestrategi1 Ulike spill Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget

2 © SørgardKonkurransestrategi2 Ulike spill Enhver bedrift er spesiell –’Det er helt spesielle forhold i vår næring fordi ….’ Men finnes det ingen fellesnevnere på tvers av næringer? Ofte vil spillet som foregår i en næring være en av et fåtall typer –Fangens dilemma –Chicken –Battles of the sexes –(Matching Pennies)

3 © SørgardKonkurransestrategi3 Eksempel 1: Battle of the sexes SØTSUNN Bedrift 1 SØT SUNN (-5,-5) (20,15) (15,20) (-5,-5) (Bedrift 1, Bedrift 2) = Beste respons Valg av nisje for frokostblanding Bedrift 2 ULIKE SPILL NASH

4 © SørgardKonkurransestrategi4 Battles of the sexes forts. To utfall som er Nash likevekter: –Gitt rivalens valg vil en selv ikke angre på sitt eget valg Koordinering kan føre til ett av de to mulige utfallene –’Bli enige om’ hvem som tilbyr SØT og hvem som tilbyr SUNN Fordel å handle først, for derved å bestemme hvilket av de to utfallene –Annonsere eget valg, for å sikre ’riktig’ utfall? ULIKE SPILL

5 © SørgardKonkurransestrategi5 Eksempel 2: Chicken Ikke FoUFoU Bedrift 1 Ikke FoU FoU (10,10) (15,5) (5,15) (-3,-3) (Bedrift 1, Bedrift 2) = Beste respons FoU-konkurranse Bedrift 2 ULIKE SPILL NASH

6 © SørgardKonkurransestrategi6 Chicken forts. To utfall som er Nash likevekter, slik tilfellet var ved Battle of the sexes Men gitt at utgangspunktet er FoU, er koordinering ikke mulig –De kan ikke enes om å gå til en Nash-likevekt, da en av dem vil tape på det En må på en troverdig måte handle før motparten –Binde seg opp til FoU, og dermed tvinge rivalen til ikke FoU ULIKE SPILL

7 © SørgardKonkurransestrategi7 Eksempel 3: Fangens dilemma Høy prisLav pris Bedrift 1 Høy pris Lav pris (100,100) (160,0) (0,160) (80,80) (Bedrift 1, Bedrift 2) = Beste respons Priskonkurranse Bedrift 2 ULIKE SPILL NASH KARTELL

8 © SørgardKonkurransestrategi8 Fangens dilemma forts. Dominerende strategi å velge lav pris –Uansett hva rivalen gjør, er mitt beste valg lav pris En unik Nash-likevekt, og den er den felles verste –Det individuelt rasjonelle fører til det kollektivt irrasjonelle Koordinering alene hjelper ikke –Hvis en avtaler høy pris, vil en fortsatt ønske å sette lav pris (jfr. OPEC) Handle først hjelper heller ikke –Hvis en binder seg til høy pris, vil rivalen utnytte det ved å sette lav pris ULIKE SPILL

9 © SørgardKonkurransestrategi9 Ulike spill – ulike løsninger Battle of the sexesKoordinering Handle første Endre spillets regler ChickenHandle først Endre spillets regler Fangens dilemmaEndre spillets regler ULIKE SPILL SPILL: LØSNING: HVORDAN finner en frem til ulike løsninger på spillet?

10 © SørgardKonkurransestrategi10 Klausuler og kontrakter Eksempel: ’meet-competition’ clause [MCC] Bedriften har en opsjon på å kunne matche et eventuelt bud av en rival Kjært barn har mange navn (ikke bare MCC) ’meet-or-release’ ’last-look provision’ Ikke uvanlig i bedriftsmarkedet Men er også benyttet i forbrukermarkedet, for eksempel hvitevarer (Elkjøp): Hvis du finner varen billigere hos vår konkurrent, kan du komme tilbake til oss og få refundert prisdifferansen KLAUSULER

11 © SørgardKonkurransestrategi11

12 © SørgardKonkurransestrategi12 Begge har MCC Bedrift 2 Høy prisLav pris Bedrift 1 Høy pris Lav pris (100,100) (80,80) (Bedrift 1, Bedrift 2) KARTELL KONKURRANSE Ingen av dem har lenger incentiv til å avvike fra en høy pris KLAUSULER

13 © SørgardKonkurransestrategi13 Prisgarantiklausul Garanterer kunden den beste prisen den gir til andre kunder Kunden kan være så mangt –’most-favoured-customer’ –’most-favoured-nation’ Bidrar til mindre hard konkurranse –Dyrt for en bedrift å senke prisen til en kunde –Hver kunde mindre ivrig til å forhandle om pris Dersom du innen 30 dager etter kjøpet finner det samme produktet billigere hos oss [Elkjøp], utbetaler vi prisdifferansen KLAUSULER

14 © SørgardKonkurransestrategi14 Klausuler – et problem? 1.Mindre lønnsomt for rivalen å senke prisen –Møt-konkurransen klausul 2.Mer kostbart for en selv å senke prisen –Prisgarantiklausul 3.Mer kostbart for kundene å skifte selskap –Lojalitetsrabatter (EURObonus m.m.) Mindre incentiv til aggressiv prising Bør klausuler forbys? KLAUSULER

15 © SørgardKonkurransestrategi15 Klausuler – hva er lov? Noen klausuler er det aldri grepet inn mot –Møt-konkurransen klausul –Prisgarantiklausul Men Konkurransetilsynet har grepet inn mot lojalitetsrabatter –SAS sin Eurobonus innenlands –TV2 sin rabattstruktur på reklame –…. Avhenger av –Hvilken type rabatt –Om en har markedsdominans –Kan godtas hvis effektivitetsgevinster KLAUSULER


Laste ned ppt "© SørgardKonkurransestrategi1 Ulike spill Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google