Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene

2 Del 1: Effekter for kunde og bedrift

3 Læringsmål • Hvilke økonomiske effekter for bedriften skaper sterke merkevarer? • Hvordan skaper merkevarer verdi for bedriftene? • Hvordan kan sterke merkevarer gi økt prispremie, mer lojale kunder, bedre distribusjon og mer makt i distribusjonskanalene, mer effektiv markedsføring eller tilgang til attraktive vekststrategier?

4 Hentet fra Propaganda 17.november 2005

5 Sluttmålet med merkevarebygging er å tjene penger!

6 Er dette en merkevare? Har det merkeverdi? OLSENCOLA

7 Merkeverdi • Alle merker har merkeverdi! – Så lenge noen har hørt om det OG merket assosieres med noe positivt *Coca-Cola er verdt 68,7 Mrd USD (Interbrand – Business Week august 2009)

8 Merkeverdi kan ikke observeres direkte • Ingen samfunnsøkonomer har tatt, følt eller sett nytte... • Ingen har heller direkte sett merkeverdi • MEN! Du kan observere effekter av merkeverdi…

9 Bruttolisten om merkeverdi • Redusert risiko for kunden • Forenklet informasjonsbehandling • Øket tilfredshet og mer lojale kunder • Mulighet for økt prismargin • Bedre effektivitet i markedsføringen • Øket makt i verdikjeden • Tilgang til attraktive vekststrategier  Kort sagt: øker konkurransekraften!

10 Merkeverdimodellen – effekter for bedriften

11 Merkevarer har ofte høyere prismarginer Utvalgte merker i Orkla med høyest topplinjevekst Kilde: Orklas årsrapport 2004

12 Kvalitetshjulet

13

14 In branding the point is to avoid fair competition We want market failure! Kilde: Jon Czpiel, Stern School of Business, NYU – foredrag høsten 2003

15 Fri konkurranse Volum Pris Tilbud Etterspørsel X (fritt marked) P (fritt marked Produsentoverskudd Forbrukeroverskudd

16 Merkevarebygging = kognitivt monopol! Volum Pris Tilbud Etterspørsel X (monopol) P (monopol) X (fritt marked) P (fritt marked) Forbruker- overskudd Kapret fra forbrukerne Produsentoverskudd Tapt overskudd (effektivitetstap)

17 VERDI = OPPFATTET NYTTE KOSTNAD Merkevarebygging betyr å maksimere verdi for kunden

18 Etterspørsel etter sterke merkevarer vs. PL

19 Verdi kan økes på to måter 1.Vi kan øke nytten, enten ved å lage et bedre produkt eller tjeneste eller ved å kommunisere eksisterende behovsdekning til kunden 2.Vi kan redusere kostnadene ved å bruke produktet eller tjenesten

20 Økt nytte?

21 Jan Blichfeldt, DN 2000

22 Merkevarer kan gi bedre distribusjon • Positiv smitteeffekt mellom merkevaren og distributørens merke • Tiltrekke kunder som er opptatt av bestemte merkevarer • Fremstå som leverandører av kvalitetsprodukter • Høyere prismarginer også for distributøren • Redusere arbeidet med reklamasjoner • Oppnå bedre service og produktstøtte • Bedre opplæring for de ansatte hos distributøren

23 Merkevarer gir bedre effekt i markedskommunikasjon 1.Markedskommunikasjon har mer effekt for sterke merkevarer enn for mindre sterke merker 2.Man kan oppnå samme effekt med lavere investeringer i i markedskommunikasjon sammenliknet med mindre sterke merker

24 Merkevarer kan gi mulighet for attraktive vekststrategier • Merkeutvidelser • Merkeallianser • Lisensiater Vi skal komme tilbake til disse strategiene senere i boken

25 Kapittel 3 - Oppsummering • Merkevarer gir ulike effekter for bedriften • Merkevarebygging handler i stor grad om å konstruere et kognitivt monopol i hodene hos kundene • Vi kan påvirke merkeverdien ved å øke verdien for kundene gjennom verdilikningen


Laste ned ppt "Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google