Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mette Prytz Malmanger Familieveileder v/ Helsestasjonens familiesenter i Sandnes.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mette Prytz Malmanger Familieveileder v/ Helsestasjonens familiesenter i Sandnes."— Utskrift av presentasjonen:

1 Mette Prytz Malmanger Familieveileder v/ Helsestasjonens familiesenter i Sandnes.

2  Følsomhet  Intensitet i reaksjoner  Aktivitetsnivå  Omstillingsevne  Å nærme seg eller trekke seg unna – som første reaksjon på stimuli.  Tålmodighet – evne til å fortsette med en aktivitet eller oppgave.  Rytme – regulering av biologisk rytme.  Humør  Distraksjon – hvor lett det lar seg avlede

3 (Chess og Thomas) - 3 hovedgrupper

4  De med regelmessig rytme og positiv sinnsstemning. Lett for å tilpasse seg og har liten intensitet i reaksjoner.

5  De forsiktige, tilbaketrukne, vanskelig å dra i gang.Trenger lengre tid på å tilpasse seg nye situasjoner og personer.

6  De med høy aktivitet og kraftige reaksjoner, lar seg lett distrahere, uregelmessige, blir lett mismodige.

7 - + - Uinvolvert Liten grad av varme, liten grad av kontroll. Bryr seg ikke om hva barna gjør eller Hvordan de har det. Autoritær Høy grad av kontroll, liten eller moderat grad av varme Kjølig og streng. Lite lydhør for barnets behov. +Ettergivende Høy grad av varme, liten grad av kontroll. Barna får kjærlighet, men får gjøre Som de vil. Autoritativ Høy grad av varme og kontroll. Optimal stil. Mye varme og engasjement sammen med god struktur og tydelige grenser.

8  Få et godt forhold til barnet.  Etabler en positivt samarbeid med barnehage/skole/foreldre.  Vinkle barnet positivt til barnehagen/skolen/foreldre..  Vis interesse for det barnet er opptatt av.  Bekreft barnet på en positiv måte- vær ressursorientert.

9  Sett ord på det du setter pris på ved barnet.  Sett ord på overfor barnet hvilke styrker det har: i situasjonen eller generelt; sosialt, motorisk, lek, kreativitet, initiativ, skoleferdigheter, andre  Møt barnet der det er i sin utvikling og begynn der.- utviklingsstøtte.

10  Følg barnets initiativ  La tempoet være tilpasset barnets nivå.  Ikke forvent for mye – gi barnet tid.  Gi barnets ideer og kreativitet ros og oppmuntring. Ikke kritiser.  Delta på barnets premisser.

11  Bemerk at barnet oppfører seg bra når det skjer. Beskriv hva som er bra.  Gi mer ros til barn som strever med oppførsel.  Gi ros med smil og vennlig blikk.  Gi positive tilbakemeldinger til hverandre og om hverandre.

12  Gi beskjeder som er nødvendige.  Gi en beskjed om gangen.  Gi realistiske, alderstilpassede beskjeder.”Gjør”- beskjeder.  Gi barnet mulighet for valg – der det er mulig.  Unngå forhandlinger når du har bestemt deg.  Ha klare logiske konsekvenser  Tål motstand – vær vennlig.

13  Hjemme: Morgen – middag –ettermiddag –kveld  Aktiviteter: Klare prosedyrer på start - innhold - avslutninger


Laste ned ppt "Mette Prytz Malmanger Familieveileder v/ Helsestasjonens familiesenter i Sandnes."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google