Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAgnar Dahle Endret for 10 år siden
1
Opplæring av styrene Politikernes rolle v/ Jørgen H. Kristiansen, leder Oppvekststyret 4. og 7. okt 2004
2
Agenda – politikernes rolle Politisk organisering Oppvekststyret / mandat Skolestyrenes mandat Politikernes rolle i oppvekststyret og i skolestyrene Rollefordeling - samspill Politiske prioriteringer og føringer Byen vår Oppsummering
3
Politisk organisering i Kr.sand Bystyret Formannskapet OppvekststyretKulturstyret Helse- og sosial- styret Byutviklingstyret Kommunalutvalget Andre styrer: - Havnestyret, Kr.sand boligstiftelse, Valg og Honorarkomiteen Andre påvirkningsveier: Partienes gruppemøter
4
Oppvekststyret - medlemmer http://www.kristiansand.kommune.no/http://www.kristiansand.kommune.no/ (politisk agenda) NavnPartiFunksjon Jørgen H. KristiansenKrFLeder Trond H. BlattmannApNestleder Lilli O. GuttormsenKrFMedlem Hedvig BennecheSVMedlem Daniel NordgaardSVMedlem Sissel Mosby NilsenSVMedlem Per Sigurd SørensenHMedlem Ellen Skeie HansenHMedlem Ida Elise ThraneFrpMedlem
5
Oppvekststyrets mandat Oppvekststyret er opprettet i henhold til kl. § 10 nr 1 Oppvekststyret har som ansvarsområde de oppgaver innenfor undervisning og barnehage som kommunen har ansvar for. Dette gjelder oppgaver som bl.a fremgår av: -Kommuneloven, -Lov om grunnskolen, -Lov om voksenopplæring, -Lov om barnehager Oppvekststyret har den løpende politiske ledelse og kontroll med de oppgaver og virksomheten som styret er tillagt ansvar for.
6
Skolestyrenes mandat Styret er delegert fullmakt innenfor følgende områder: Rektor skal legge følgende saker frem for styret til drøfting og orientering: 1. Vedta strategiplan 2. Vedta planer for samarbeid hjem/skole 3. Vedta skolens reglement 4. Vedta fritidstiltak 5. Trafikkforhold / skolevei 6. Verne og helsetiltak for elevene 7. Plan for skolens informasjonsvirksomhet 8. Vedta gjennomføring av brukerundersøkelser 9. Trivsel og mobbing 10. Salg av utrangert utstyr 11. Planer for tilbygg/ominnredning og vedlikehold 12. Reiser, leirskole og turer med overnatting 1. Skolens bemanningsplan 2. Opplæringsplan for ansatte 3. Skolens budsjett 4. Disponering av overskudd/ dekke underskudd 5. Virksomhets- og utviklingsplaner, handlingsprogram 6. Disponering av undervisningstimetallet 7. Omfanget av den sosialpedagogiske tjenesten 8. Skolens tilbud av valgfag 9. Opptak avbarn til SFO om begrenset plasser
7
Rollefordeling - politisk Politikernes rolle i skolestyrene Fortelle hvordan man kan ta opp en sak politisk Lytte og få en føling med skolehverdagen Komme med gode og konstruktive innspill Bidra med kunnskap om de politiske sidene av sakene Politikernes rolle i Oppvekststyret Det er få saker etter at delegasjon ble innført Vedta saker som kommer til politisk behandling Være et lytterør for skolene Politikernes rolle i Bystyret Vedta skolesakene som må helt til bystyret
8
Rollefordeling – et puslespill? - avhengig av gjensidig tillit og respekt Rektor Administrasjon Skoledirektør Skolestyre Foreldre KOMFUG FAU Barn/elever Elevråd Politikere
9
Tillit til styrene, rektor og foreldrene Subsidaritetsprinsippet – nærhet Samspill med rektor: Legge frem meningsfulle saker Viktig at gode ideer og tanker kan bli delt mellom styrene – ”best practice”
10
Mitt fokus – politiske føringer Mobbing Fysisk aktivitet ”Vi har det godt, men det er alt vi har!” - Økonomi Utvikle den lokale skolen
11
Mobbing Barneombudets definisjoner på mobbing: Å bli kalt navn Å bli ertet og trakassert over lang tid Å bli dyttet og dratt rundt omkring Å bli slått eller angrepet Å få sekken sin, eller noe annet en eier, kastet rundt Å få et rykte om seg spredt Å bli ignorert og satt utenfor Å bli tvunget til å gi fra seg penger eller noe annet en eier Å bli angrepet på grunn av rase eller religion
12
Fysisk aktivitet Fysisk aktivitet hver dag! Hva skjer med våre barn? Akershus 1968 og 1997 Rekrutter i forsvaret Eksempler – Vågsbygd Skole
13
Hvordan har andre land det? -økonomi Analfabetisme i Bangladesh (Definisjon: Personer over 15år som ikke kan lese og skrive) Hele befolkningen: 56.9% Gutter: 46,1% Jenter: 60,2% Vår vennskapsby
14
Utvikle den lokale skolen Jeg ønsker å gi skolene større pedagogisk handlingsrom til å utvikle sine egne prosjekter og ideer og ulike måter å organisere skolearbeidet på Skolen må ta utgangspunkt i læreplanens generelle del, men få større frihet til å praktisere individuelle forsøksordninger slik at skolehverdagen utformes lokalt og den sentrale styringen begrenses
15
Byen vår •100% over 15 år kan lese og skrive per definisjon •Over 83% av elevene og foreldrene er tilfreds med skolen •94,8% av elevene svarer at de ikke blir mobbet
16
Oppsummering Vi er mennesker med forskjellige roller i skolen, men vi har alle en felles interesse av at våre barn skal få en trygg oppvekst og at de skal lære å mestre livet Så lenge det er mulig å gjøre ting bedre i Kristiansand, har vi som politikere en plikt til å gjøre det!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.