Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertThea Rønningen Endret for 9 år siden
1
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF4001 - Forelesning uke 38 Systemutvikling –III: Utvikling av vev-tjenester Temaer: Systemutvikling av nettsteder/vevtjenester Litt om E-forvaltning OM IKT og IS-strategier Litteratur Avison & Fitzgerald, Information Systems, Kap. 17, Holmane, V. (1999): Kommuner og Lokalsamfunn Kvalitetskriterier: http://www.kvalitetpaanett.net/OmKvalitet.htmhttp://www.kvalitetpaanett.net/OmKvalitet.htm Om W3C og XML: http://www.w3.org, http://xml.coverpages.org/govML.htmlhttp://www.w3.org http://xml.coverpages.org/govML.html Statskonsult: Elektronisk saksbehandling. Statens generelle kravspesifikasjon (SGK) http://www.statskonsult.no/publik/bokhefteveil/sgk_krav.htm (utdrag) http://www.statskonsult.no/publik/bokhefteveil/sgk_krav.htm
2
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 2 Noen interessante eksempler på offentlige nettsteder http://www.lanekassen.no/ http://www.lanekassen.no/ http://www.samordnaopptak.no/ http://www.samordnaopptak.no/ http://www.skatteetaten.no/Templates/Selvbet jening.aspx?id=9483 http://www.skatteetaten.no/Templates/Selvbet jening.aspx?id=9483 http://www.oslo.kommune.no/ http://www.oslo.kommune.no/ http://www.bergen.kommune.no/ http://www.bergen.kommune.no/ http://www.enebakk.kommune.no/ http://www.enebakk.kommune.no/ http://www.levanger.kommune.no/ http://www.levanger.kommune.no/ http://www.stortinget.no/ http://www.stortinget.no/
3
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 3 Hva er et nettsted og en vevtjeneste? En personlig hjemmeside En offentlig informasjonstjeneste? Portaler Ett [sett av ] kommunikasjonstjenester E-handelsløsning Offentlig tjenester Ledd i myndighetsutøvelse Forvaltningsoppgaver Støtte for politiske aktiviteter: demokrati
4
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 4 Hva er formålet med en offentlig vevtjenester? Tilgjengeliggjøre offentlig informasjon Bedre innsyn og publikums kontroll Gjøre offentlig tjenester mer brukervennlige Ledd i myndighetsutøvelse eller forvaltningsoppgaver Støtte til /ledd i næringsutvikling Støtte for politiske aktiviteter: demokrati Fritid og kultur: Informere og markedsføre kommunens kvaliteter og aktiviteter til innbyggerne og besøkene. Er disse mål enkelt å forene?
5
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 5 Nettsteder er komplekse byggverk
6
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 6 Tjenestetrappa – et rammeverk for utvikling av IS i forvaltningen?
7
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 7 Nettsteder er komplekse byggverk
8
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 8 Hva består byggverket av ? Brukergrensesnitt: Grafisk utforming, symbol- og fargebruk, Arkitektur: organisering av innholdet på nettstedet, nivåstruktur, Funksjonalitet : de tjenester som nettstedet tilbyr brukeren, f eks. skjemaer, veiledning, kalkulator,. Informasjonsressurser: Databaser og andre tekstsystemer som nettstedet gir tilgang til (i form av datafiler) Applikasjonsprogrammer: Brukertjenester, fagsystemer, tjenestesystemer, etc
9
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 9 Hva består byggverket av – 2 Teknisk infrastruktur : Nettverk og andre fellesressurser: servere, verktøy; basistjenester som www, e_post, sikkerhet,.. Organisatorisk infrastruktur Rutiner, prosedyrer og ansvarsforhold som skal sørge for at nettstedet til enhver tid er oppdatert og utfører de tjenester som er tilgjengelig,
10
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 10 Isfjellet .. Informasjon Kommunikasjon Interne systemer Intern organsiering
11
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 11 Hva er de enkelte komponentene og hvordan bygges de? Brukergrensesnittet Layout: struktur og grafisk formgivning Formidling av budskapet (ene) Metoder og teknikker Modellering Usability engineering Prototyping, testing/evaluering, heuristiske teknikker,.... Verktøy HTML-koding direkte (tekst-editorer) ”oversettere”: Eks MS Word .html Redigeringsverktøy: Frontpage, Hot Metal, Dreamweaver,... Enkel programmering: PhP, Javaskript,..
12
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 12 Hva er de enkelte komponentene og hvordan bygges de – II? Arkitektur: : Informasjons- og funksjonsstruktur Struktur på de enkelte sidene Overordnet side-struktur = katalog- og filstruktur på vev-tjeneren? Metoder og teknikker Informasjonsproduksjon Informasjonsmodellering: XML, databaseverktøy Verktøy: Kontorstøtteverktøy, (fritekst & strukturert databaser,..
13
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 13 Hva er de enkelte komponentene og hvordan bygges de – III? Funksjonalitet og tjenester Kommunikasjons- og behandlingstjenester Uthenting av skjemaer, annen informasjon Kommunikasjon/interaksjon mot fagsystem Metoder og teknikker Programutvikling Applikasjonsutvikling Verktøy Programmeringsspråk: Java, C++,... Applikasjonsutviklingsverktøy:
14
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 14 Informasjonstjenester Modellering og lagring av strukturerte data Datamodellering og databaser Datamodelleringsteknikker som E-R, ORM. UML,.. Databasehåndteringsverktøy verktøy Modellering av semistrukturerte data Eks. XML, Noe i HTML
15
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 15 Hvilke av disse perspektiver er mest aktuelle? Funksjonsorientering (FO) Beskriver hva som skal gjøres: Eks. lover®ler Dataorientering (DO) Beskriver hvilke data datasystemet skal inneholde Eks: personregister, lagersystem Hendelsesorientert (HE) Hvordan reagerer på viktige begivenheter Transaksjonssystem (billettbestlling ) Objektorientering (O-O) Objekter som grunnlag for innkapsling av data og operasjoner på disse Beskriver hvilke data systemet skal bearbeide Kombinerer særlig FO og DO på en elegant måte
16
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 16 Teknisk infrastruktur Hva : Nettverk og andre fellesressurser: servere, verktøy; basistjenester som www, e_post, sikkerhet,.. Viktige kriterier Organisatoriske og geografiske forhold Krav til tilgjengelighet og funksjonalitet Mangfold av teknisk utstyr SIKKERHET …..
17
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 17 Hva omfatter den organisatorisk infrastrukturen Virksomhetens politiske og administrative organisering: Ledelse og organisering av alle funksjoner og tjenester som omfattes av nettstedet Rutiner, prosedyrer og ansvarsforhold som skal sørge for at nettstedet til enhver tid er oppdatert og utfører de tjenester som er tilgjengelig, Roller og oppgaver Informasjonsstrategi som del av en virksomhetsstrategi Informasjonsredaktør, informasjonsleverandør og vevkoordinator ”Metoder og teknikker” Opplegg for kvalitetssikring av alt innholdet på nettstedet Automatisert kobling mellom interne informasjonsressurser og vevtjenestene ….
18
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 18 Hva karakteriserer utvikling av vevtjenester Tidspress- viktig å få noe ut på nettet raskt Uklare spesifikasjoner – noe som fanger oppmerksomhet Utstrakt bruk av prototyping – som ofte er pilotversjoner Brukerne er der ute – ikke i virksomheten Parallell utvikling av ulike komponenter En fastlagt – 3 –delt arkitektur Kvalitet er ofte uklart definert – gjenstand for forhandlinger
19
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 19 Komponenter i et vev-basert IS (vevtjeneste) forenklet bilde Grense- snitt Funk- sjoner Modell IT-system Andre systemer. Brukere Grense -snitt Lokal klient
20
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 20 Tjenestetrappa – et rammeverk for utvikling av IS i forvaltningen?
21
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 21 Noen eksplisitte krav til offentlig IKT- systemer og nettsteder Rene arkivsystemer : Noark-standarden http://www.riksarkivet.no/arkivverket/lover/elarkiv/noark-4.htm http://www.riksarkivet.no/arkivverket/lover/elarkiv/noark-4.htm Saksbehandlersystemer : statens generelle kravspesifikasjon (SGK) http://www.statskonsult.no/publik/publikasjoner/sgk- krav/index.htm http://www.statskonsult.no/publik/publikasjoner/sgk- krav/index.htm Det generelle indikatorsettet for kvalitetsvurderinger finnes på : http://www.norge.no/kvalitet/kvalitet2004/ http://www.norge.no/kvalitet/kvalitet2004/
22
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 22 IS-strategier Kort oppsummering Behov for ulike tilnærmingsmåter Software engineering (SE) og Soio-teknisk (SO) er komplementære og ikke alterntiver Utviklingsmetodologi (rammeverk for SU- arbeidet) Veileder i SU-arbeidet : angir faser og arbeidsformer mm Viktig for kommunikasjon og organisering av prosjektet Må brukes med fornuft, tilpasses avhengig av problemtype, betingelser, kompetanse, kultur osv
23
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 23 Konsekvensene av tjenestetrappa for virksomhetenes IT/IS-strategi Hvilke IS ligger på de ulike trinn Er rekkefølgen den mest ’korrekte’ (naturlige) Fanger trappa opp de sentrale dimensjoner i utviklingen av forvaltningen Kan vi hoppe over trinn F eks. 1 3, 2 4,.. Er trinn 3- og 4 de mest verdifulle Kan vi måle ’nivået’ på forvaltningens bruk av IKT ved å telle antall apllikasjoner på trinn 3 og 4
24
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 24 To verdensanskuelser - det rasjonelle versus det romantiske Rasjonalisme - arven fra Aristoteles, Galileo, Descartes, Bacon, Newton, Leibniz,.. Utviklingen av naturvitenskapen Skille mellom en ’ytre’ (sann) og ’indre’ (sanset) verden Sann kunnskap er basert vitenskapelig representasjon av virkeligheten (formalisering) Tenkning er symbolmanipulasjon Romatikken arven fra Socrates, Platon, Data blir til informasjon gjennom fortolkning basert på forståelse av bakgrunn og kontekst Kunnskap utvikles både fra teori og praksis Noen begreper kan ikke defineres, men forklares ved eksempler Vekt på kultur, kunst, følelser
25
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 25 Datamaskinen - kalkulasjon eller informasjonsbehandling Utgangspunktet er Descartes m fl. mekanistisk systemforståelse Klar, eksakt og sann representasjon av verden Verden er stabil Reduksjonisme, gjentagbarhet bevis- /forkastbarhet Verden oppfattes som en maskin - f eks. som byråkratier med formell arbeidsdeling og styring Den logiske, analytisk ’tenkende’ maskin (Babbage, Turing, von Newman Utgangspunkt i organisk, dialektisk forståelse av virkeligheten’ ’Verden’ må forstås som helheter kan bare beskrives ved fortolkning Virkeligheten er i stadig forand-ring - uforutsigbar- kaotisk Organisasjoner koordineres ved uformell, direkte interaksjon mellom medlemmene Datamaskinen som medium for menneskelig samhandling
26
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 26 Organisasjonen : Maskin eller kultur Arbeidsdeling og koordinering Byråkratiet Nøyaktig beskrivelse av arbeidsoppgaver Organisasjon som ’optimal algoritme Stabile omgivelser Rasjonalitet og effektivitet Entydige mål Forutsigbarhet – Lav usikkerhet Vertikale informasjonssystemer Organismen Lever i dynamisk samspill med omgivelser i stadig endring Forandring skaper usikkerhet Liten grad av formalisering Sjølstendige, men sam- spillende enheter ( ansvar) Tette nettverk- uformelle strukturer Horisontale nettverk: E_post, CSCW,..
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.