Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKetil Didriksen Endret for 9 år siden
1
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF4001 - Forelesning uke 38 Systemutvikling –III: Utvikling av vev-tjenester Temaer: Offentlige nettsteder, hva og hvorfor Tjenestetrappa og kvalitetskrav til WWW og arkitektur for interaktive nettsteder Systemutvikling av nettsteder/vevtjenester Litteratur Avison & Fitzgerald, Information Systems, Kap. 17, Kvalitetskriterier: http://www.kvalitetpaanett.net/OmKvalitet.htm http://www.kvalitetpaanett.net/OmKvalitet.htm Om W3C og XML: http://www.w3.org, http://xml.coverpages.org/govML.html http://www.w3.orghttp://xml.coverpages.org/govML.html Statskonsult: Elektronisk saksbehandling. Statens generelle kravspesifikasjon (SGK) http://www.statskonsult.no/publik/bokhefteveil/sgk_krav.htm (utdrag) http://www.statskonsult.no/publik/bokhefteveil/sgk_krav.htm
2
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 2 Tjenester på nettet Noen begreper : Nettsted (Vev/web-tjeneste,): En virksomhet samling av nettsider på WWW. Eks : http://www.afin.uio.no/http://www.afin.uio.no/ Nettside : en enkel side på virksomhetens vev-tjeneste http://www.uio.no/studier/emner/jus/afin/DRI1001/h05/ http://www.uio.no/studier/emner/jus/afin/DRI1001/h05/ Nett-basert tjeneste/funksjon : En konkret tjeneste (med et entydig formål (funksjon) tilgjengelig på WWW Eks søketjeneste: http://wgate.bibsys.no/search/pub?lang=Nhttp://wgate.bibsys.no/search/pub?lang=N En nettbasert rutine: en interaktiv, nett-basert tjeneste som basert på inngangsdata produserer et konkret resultat (f eks. søknadsbehandling) http://www.lanekassen.no/templates/Page____7899.aspx http://www.lanekassen.no/templates/Page____7899.aspx (Denne er minst på nivå 3 i tjenestetrappa)
3
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 3 Portaler Samling vev-baserte tjenester som fungerer som en inngangsport til samlinger av nettbasert informasjon, og som i tillegg tilbyr ulike verdiforøkende tjenester bygget opp med utgangspunkt i de tjenester den formidler. Eks : http://odin.dep.no/ http://odin.dep.no/ Norge.no http://odin.dep.no/hod/norsk/tema/sykehus/bn.html http://odin.dep.no/hod/norsk/tema/sykehus/bn.html
4
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 4 Hva er formålet med offentlig vevtjenester? Tilgjengeliggjøre offentlig informasjon Bedre innsyn og publikums kontroll Gjøre offentlig tjenester mer brukervennlige Ledd i myndighetsutøvelse eller forvaltningsoppgaver Samspill/samvirke forvaltningen - næringslivet Støtte for politiske aktiviteter: demokrati-perspektiver Kultur/turisme/fritid og : Informere og markedsføre Norges/kommunenes kvaliteter og aktiviteter til innbyggerne og besøkene. Er disse mål enkelt å forene?
5
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 5 Interaktive brukertjenester – noen eksempler Nettside med informasjon som tillater begrenset kommunikasjon mellom bruker – nettsted, som f eks. http://www.statskonsult.no/ http://odin.dep.no/mod Interaksjon nettsted – bruker, f eks. utfylling av skjema, ev elektronisk innsending (men manuell behandling) http://www.sykehusvalg.net/sidemaler/FinnVentetiderGrafisk.aspx?i d=2006 Nettjenester som tilbyr saksbehandling og vedtak http://www.samordnaopptak.no/ http://www.lanekassen.no/ http://www.skatteetaten.no/ http://www.trygdeetaten.no http://www.trygdeetaten.no Hva skiller disse ulike typer systemer
6
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 6 Tjenestetrappa – et rammeverk for utvikling av IS i forvaltningen?
7
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 7 Fra nettsider til nett (web) applikasjoner Hva er en applikasjon på nettet Viktige Internett-standarder Arkitektur og komponenter Hjelpemidler og verktøy
8
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 8 Er dette Internett? (Logisk nettverks arkitektur OSI modellen.
9
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 9 Eller er dette Internett?
10
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 10 En kort video om IP/TCP mm
11
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 11 Ulike lag i Internetts arkitektur forenkelt .. Bruker-orienterte anvendelser (applikasjoner) Basistjenester, f eks. e-post, filoverføring, www Bruker-orienterte anvendelser (applikasjoner) Basistjenester, f eks. e-post, filoverføring, www Ende-til-ende utveksling av data Adressering og ruting Ende-til-ende utveksling av data, Adressering og ruting Kontroll av linjer/forbindelser,……. Kontroll av linjer/forbindelser Lokalnett, ISDN, ASDL,.. Internett Transport SMTP, Telnet, FTP, DNS, HTTP,…
12
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 12 Noen sentrale prinsipper Lagdeling : Programmene er delt i vertikale lag som bygger på hverandre, men utveksler data gjennom enkle formater Eks. E-post (SMTP) bygger på TCP, som bygger på IP,… Modularisering Funksjoner og tjenester atskilles i programmer som arbeider selvstendig Eks: e-post, filoverføring og WWW er helt adskilte tjenester Minimumsløsninger Hver tjeneste er så enkel som mulig
13
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 13 WWW- arkitekturen (her).. ( NB: Detaljer her ikke pensum).(her)
14
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 14 Nettsteder er komplekse byggverk
15
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 15 Nettsteder er komplekse byggverk
16
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 16 Hva består byggverket av ? Brukergrensesnitt: Grafisk utforming, symbol- og fargebruk, Arkitektur: organisering av innholdet på nettstedet, nivåstruktur, Funksjonalitet : de tjenester som nettstedet tilbyr brukeren, f eks. skjemaer, veiledning, kalkulator,. Informasjonsressurser: Databaser og andre tekstsystemer som nettstedet gir tilgang til (i form av datafiler) Applikasjonsprogrammer: Brukertjenester, fagsystemer, tjenestesystemer, etc
17
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 17 Hva består byggverket av – 2 Teknisk infrastruktur : Nettverk og andre fellesressurser: servere, verktøy; basistjenester som www, e_post, sikkerhet,.. Organisatorisk infrastruktur Rutiner, prosedyrer og ansvarsforhold som skal sørge for at nettstedet til enhver tid er oppdatert og utfører de tjenester som er tilgjengelig,
18
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 18 Isfjellet .. Informasjon Kommunikasjon Interne systemer Intern organsiering
19
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 19 Komponenter i et nettbasert tjeneste, forenklet bilde Web- tjener Grense- snitt Funk- sjonalitet Data- ressurser IT-system Andre vev- tjenere Brukere Nettleser- Grense- snitt Lokal klient vev-tjener ’bakre systemer
20
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 20 Hvordan hvordan bygges de? Brukergrensesnittet Layout: struktur og grafisk formgivning Formidling av budskapet (ene) Metoder og teknikker Modellering Usability engineering Prototyping, testing/evaluering, heuristiske teknikker,.... Verktøy HTML-koding direkte (tekst-editorer) ”oversettere”: Eks MS Word .html Redigeringsverktøy: Frontpage, Hot Metal, Dreamweaver,... Enkel programmering: PhP, Javaskript,..
21
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 21 Hvordan bygges de – II? Arkitektur: : Informasjons- og funksjonsstruktur Struktur på de enkelte sidene Overordnet side-struktur = katalog- og filstruktur på vev-tjeneren? Metoder og teknikker Informasjonsproduksjon Informasjonsmodellering: [ e, gov, legal ]XML,XSL,.. Databaseverktøy (SQL++) Verktøy: Kontorstøtteverktøy, (fritekst & strukturert databaser,..
22
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 22 Hvordan bygges de – III? Funksjonalitet og tjenester Kommunikasjons- og behandlingstjenester Uthenting av skjemaer, annen informasjon Kommunikasjon/interaksjon mot fagsystem Metoder og teknikker Programutvikling Applikasjonsutvikling Verktøy Script-språk (CGI, PHP, JSP, ASP) Programmeringsspråk: Java, C++,... Applikasjonsutviklingsverktøy:
23
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 23 Informasjonstjenester Modellering av strukturerte/semstrukturerte data Datamodellering Datamodelleringsteknikker E-R, ORM,.. Objekt-orientert modellering : O-O/UML, Extensible markup-language [ e, gov, legal ]XML,XSL Databasehåndteringsverktøy (relasjonsdatabaser) (DBMS, SQL++
24
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 24 Hvilke av disse perspektiver er mest aktuelle? Funksjonsorientering (FO) Beskriver hva som skal gjøres: Eks. lover®ler Dataorientering (DO) Beskriver hvilke data datasystemet skal inneholde Eks: personregister, lagersystem Hendelsesorientert (HE) Hvordan reagerer på viktige begivenheter Transaksjonssystem (billettbestlling ) Objektorientering (O-O) Objekter som grunnlag for innkapsling av data og operasjoner på disse Beskriver hvilke data systemet skal bearbeide Kombinerer særlig FO og DO på en elegant måte
25
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 25 Teknisk infrastruktur Hva : Nettverk og andre fellesressurser: servere, verktøy; basistjenester som www, e_post, sikkerhet,.. Viktige kriterier Organisatoriske og geografiske forhold Krav til tilgjengelighet og funksjonalitet Mangfold av teknisk utstyr SIKKERHET …..
26
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 26 Hva omfatter den organisatorisk infrastrukturen Virksomhetens politiske og administrative organisering: Ledelse og organisering av alle funksjoner og tjenester som omfattes av nettstedet Rutiner, prosedyrer og ansvarsforhold som skal sørge for at nettstedet til enhver tid er oppdatert og utfører de tjenester som er tilgjengelig, Roller og oppgaver Informasjonsstrategi som del av en virksomhetsstrategi Informasjonsredaktør, informasjonsleverandør og vevkoordinator ”Metoder og teknikker” Opplegg for kvalitetssikring av alt innholdet på nettstedet Automatisert kobling mellom interne informasjonsressurser og vevtjenestene ….
27
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 27 Hva karakteriserer utvikling av vevtjenester Tidspress- viktig å få noe ut på nettet raskt Uklare spesifikasjoner – noe som fanger oppmerksomhet Utstrakt bruk av prototyping – som ofte er pilotversjoner Brukerne er der ute – ikke i virksomheten Parallell utvikling av ulike komponenter En fastlagt – 3 –delt arkitektur Kvalitet er ofte uklart definert – gjenstand for forhandlinger
28
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 28 Noen eksplisitte krav til offentlig IKT- systemer og nettsteder Rene arkivsystemer : Noark-standarden http://www.riksarkivet.no/arkivverket/lover/elarkiv/noark-4.htm http://www.riksarkivet.no/arkivverket/lover/elarkiv/noark-4.htm Saksbehandlersystemer : statens generelle kravspesifikasjon (SGK) http://www.statskonsult.no/publik/publikasjoner/sgk- krav/index.htm http://www.statskonsult.no/publik/publikasjoner/sgk- krav/index.htm Det generelle indikatorsettet for kvalitetsvurderinger finnes på : http://www.norge.no/kvalitet/kvalitet2004/ http://www.norge.no/kvalitet/kvalitet2004/
29
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 29 IS-strategier for utvikling av vev-tjenester ? Avhengig av tjenestetype og kompleksitet Et vev-tjeneste kan omfatte flere IS Behov for ulike tilnærmingsmåter Både ”fossefallsmetoder” og ’evolusjonær/iterative’ SU-metoder Vev-tjenester utover brosjyrer på nett innebærer betydelige organisatoriske utfordringer Software engineering (SE) og Soio-teknisk (SO) er komplementære og ikke alterntiver
30
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 30 Konsekvensene av tjenestetrappa for virksomhetenes IT/IS-strategi Hvilke IS ligger på de ulike trinn Er rekkefølgen den mest ’korrekte’ (naturlige) Fanger trappa opp de sentrale dimensjoner i utviklingen av forvaltningen Kan vi hoppe over trinn F eks. 1 3, 2 4,.. Er trinn 3- og 4 de mest verdifulle Kan vi måle ’nivået’ på forvaltningens bruk av IKT ved å telle antall applikasjoner på trinn 3 og 4
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.