Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Jostein Nordengen

2 Innhold Hva er Flash og ActionScript?
Hvorfor bruke ActionScript i undervisningen? Hvordan bruke ActionScript i undervisningen. Eksempler. Spørsmål og diskusjon. Eventuelt: praktisk eksempel i Flash og ActionScript – eksamen høst 2009

3 Hva er Flash? Flash gir oss mulighet til å lage animasjoner som kan vises i nettsider Vi kan: Lage tekst og grafikk og animasjoner Hente inn og sette sammen andre multimedia-elementer (grafikk, lyd og video) Publisere til en nettside, CD, etc. -> Et verktøy for å sette sammen ulikt multimedieinnhold til en samlet presentasjon (forfatterverktøy)

4 Hva er Flash? Flash-begrepet består av flere deler
Programmet der vi lager animasjonene. Siste versjon er Adobe Flash CS4 Programmet som spiller av animasjonene. Siste versjon er Flash Player 10 Fila som inneholder animasjonen og som spilles av i Flash playeren. Har etternavnet swf.

5 Hva er ActionScript? Vi kan også lage interaktive animasjoner
For å lage interaktivitet må vi programmere ActionScript er programmerings-språket vi bruker i Flash. ActionScript har utviklet seg til et fullverdig programmeringsspråk. ActionScript er hendelsesorientert ActionScript er objektorientert ActionScript 2 og 3 er forskjellige

6 Hvorfor bruke ActionScript i undervisningen?
Enkelt å komme i gang. Elevene kan lage noe fornuftig med få kodelinjer. Kan utnytte grafikk, animasjon etc. til å motivere elevene. Er et fullverdig programmeringsspråk. Er (i øyeblikket) veldig populært og brukes av mange Eksamen i IT-2 

7 Ulemper med Flash og ActionScript
Ingen enkel oppkobling mot databaser, for eks. MySQL. Begrensninger på grunn av sikkerhet. Utviklingsverktøyet (Flash CS3/CS4) har noe mindre funksjonalitet sammenlignet med en del andre verktøy. Resultatet blir ikke en exe-fil –> dårligere hastighet

8 Rollen til Flash (i en web-applikasjon)
Eks: Databaselaget MySQL, Oracle PHP, ASP, Pearl (c# - dynamiske websider) Businesslaget Presentasjonslaget Flash, HTML, JavaScript

9 Adobe AIR – ny i Flash CS4 Adobe Air gir oss mulighet til å lage vanlige desktop-programmer (exe-filer) i Flash og ActionScript. Adobe Air er egentlig et avspillerprogram som kjøres direkte på brukerens datamaskin, og ikke i nettleseren. Når vi publisererer til Adobe Air lages en installasjonsfil som inneholder flash-animasjonen. Når brukeren installerer fila blir den kombinert med Air-playeren - som brukeren må ha installert tidligere - og det lages en exe-fil.

10 Adobe Air Med Adobe Air kan vi blant annet: Lagre og åpne filer
Lage vinduer og menyer Lage og kommunisere med en SQL-database (fil-basert) Unngå sikkerhetsbegrensninger i Flash playeren

11 Undervise i programmering
Utfordring: Studentene er ikke motivert Avliv noen myter: "Du må være god i matte for å programmere" "Programmering er ikke kreativt"

12 Undervise i programmering
Lag oppgaver som tar for seg noe de er interessert i fra før: TV eller internett Andre aktuelle temaer – miljø, sport og helse etc. Tegning/animasjon etc. Vi har en fordel: Vi kan lage oppgaver som omhandler nesten alle temaer – programutvikling er i seg selv veldig generelt og kan appliseres på mange forskjellige måter. Ta tak i temaer som de enten har hørt om – eller som de synes er morsomme. Vis yr.no

13 Undervise i programmering
Lag oppgaver hvor studentene lager noe nyttig (prosjektarbeid) Der det er mulig: Praktiske oppgaver først – teori etterpå. Gi oppgaver i hvordan et program virker – inverse engineering Muntlig fremføring? Sparer arbeid Motiverer/presser studentene til å gjøre en innsats

14 Undervise i programmering
Tidlig i kurset: Lær studentene å rette opp feil Lær dem å slå opp i hjelpen Lær studentene viktigheten av god orden og struktur Gi oppgaver i å formatere programmet – innrykk, små/store bokstaver, kommentarer. Gi oppgaver i å finne feil i et program, eller hvordan et program virker, i programmer som har god versus dårlig orden og struktur.

15 Spesielt for ActionScript
Bli kjent med Flash CS3/CS4. Starte med praktiske emner Styre objekter Tegne grafikk Forklare prinsipper innen programmering Variabler Kontrollstrukturer Funksjoner Tabeller og strenger sum = 83

16 Hvordan undervise i Objektorientering?
Objektorientering - prinsipper Fokusere på fordeler med objektorientering Forenkling når vi planlegger programmet Forenkling når vi programmerer Fordeler med gjenbruk

17 Hvordan undervise i ActionScript?
Objektorientering - prinsipper Sammenligning med virkelige objekter. Stereoanlegg Forsterker Hente lydsignal ut fra forsterkeren Forandre volum Sende lydsignal inn i forsterkeren

18 Hvordan undervise i ActionScript?
Objektorientering i praksis Klasser og klassefiler Metoder og datamedlemmer Arv Innkapsling Polymorfisme

19 Hvordan undervise i ActionScript?
Valgfrie temaer Mer om grafikk og grafiske klasser Mer om hendelser Programmert animasjon Lyd og video Dynamisk innhold

20 Spørsmål og diskusjon Hvorfor velge ActionScript/Flash?
Hvordan dekker ActionScript læreplanen? Hvordan undervise? Hvordan legge til rette for elever på ulikt nivå? Hvordan oppdatere seg på dette?


Laste ned ppt "Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google