Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise? Jostein Nordengen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise? Jostein Nordengen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise? Jostein Nordengen

2 Innhold  Hva er Flash og ActionScript?  Hvorfor bruke ActionScript i undervisningen?  Hvordan bruke ActionScript i undervisningen.  Eksempler.  Spørsmål og diskusjon.  Eventuelt: praktisk eksempel i Flash og ActionScript – eksamen høst 2009

3 Hva er Flash?  Flash gir oss mulighet til å lage animasjoner som kan vises i nettsider  Vi kan:  Lage tekst og grafikk og animasjoner  Hente inn og sette sammen andre multimedia-elementer (grafikk, lyd og video)  Publisere til en nettside, CD, etc.  -> Et verktøy for å sette sammen ulikt multimedieinnhold til en samlet presentasjon (forfatterverktøy)

4 Hva er Flash?  Flash-begrepet består av flere deler  Programmet der vi lager animasjonene. Siste versjon er Adobe Flash CS4  Programmet som spiller av animasjonene. Siste versjon er Flash Player 10  Fila som inneholder animasjonen og som spilles av i Flash playeren. Har etternavnet swf.

5 Hva er ActionScript?  Vi kan også lage interaktive animasjoner  For å lage interaktivitet må vi programmere  ActionScript er programmerings-språket vi bruker i Flash.  ActionScript har utviklet seg til et fullverdig programmeringsspråk.  ActionScript er hendelsesorientert  ActionScript er objektorientert  ActionScript 2 og 3 er forskjellige

6 Hvorfor bruke ActionScript i undervisningen?  Enkelt å komme i gang.  Elevene kan lage noe fornuftig med få kodelinjer.  Kan utnytte grafikk, animasjon etc. til å motivere elevene.  Er et fullverdig programmeringsspråk.  Er (i øyeblikket) veldig populært og brukes av mange  Eksamen i IT-2 

7 Ulemper med Flash og ActionScript  Ingen enkel oppkobling mot databaser, for eks. MySQL.  Begrensninger på grunn av sikkerhet.  Utviklingsverktøyet (Flash CS3/CS4) har noe mindre funksjonalitet sammenlignet med en del andre verktøy.  Resultatet blir ikke en exe-fil –> dårligere hastighet

8 Rollen til Flash (i en web-applikasjon) Presentasjonslaget Businesslaget Databaselaget MySQL, Oracle Eks: PHP, ASP, Pearl (c# - dynamiske websider) Flash, HTML, JavaScript

9 Adobe AIR – ny i Flash CS4  Adobe Air gir oss mulighet til å lage vanlige desktop-programmer (exe-filer) i Flash og ActionScript.  Adobe Air er egentlig et avspillerprogram som kjøres direkte på brukerens datamaskin, og ikke i nettleseren.  Når vi publisererer til Adobe Air lages en installasjonsfil som inneholder flash-animasjonen. Når brukeren installerer fila blir den kombinert med Air-playeren - som brukeren må ha installert tidligere - og det lages en exe-fil.

10 Adobe Air  Med Adobe Air kan vi blant annet:  Lagre og åpne filer  Lage vinduer og menyer  Lage og kommunisere med en SQL- database (fil-basert)  Unngå sikkerhetsbegrensninger i Flash playeren

11 Undervise i programmering Utfordring: Studentene er ikke motivert  Avliv noen myter:  "Du må være god i matte for å programmere"  "Programmering er ikke kreativt"

12 Undervise i programmering  Lag oppgaver som tar for seg noe de er interessert i fra før:  TV eller internett  Andre aktuelle temaer – miljø, sport og helse etc.  Tegning/animasjon etc.

13 Undervise i programmering  Lag oppgaver hvor studentene lager noe nyttig (prosjektarbeid)  Der det er mulig: Praktiske oppgaver først – teori etterpå.  Gi oppgaver i hvordan et program virker – inverse engineering  Muntlig fremføring?  Sparer arbeid  Motiverer/presser studentene til å gjøre en innsats

14 Undervise i programmering Tidlig i kurset:  Lær studentene å rette opp feil  Lær dem å slå opp i hjelpen  Lær studentene viktigheten av god orden og struktur  Gi oppgaver i å formatere programmet – innrykk, små/store bokstaver, kommentarer.  Gi oppgaver i å finne feil i et program, eller hvordan et program virker, i programmer som har god versus dårlig orden og struktur.

15 Spesielt for ActionScript  Bli kjent med Flash CS3/CS4.  Starte med praktiske emner  Styre objekter  Tegne grafikk  Forklare prinsipper innen programmering  Variabler  Kontrollstrukturer  Funksjoner  Tabeller og strenger sum = 83

16 Hvordan undervise i Objektorientering?  Objektorientering - prinsipper  Fokusere på fordeler med objektorientering  Forenkling når vi planlegger programmet  Forenkling når vi programmerer  Fordeler med gjenbruk

17 Hvordan undervise i ActionScript?  Objektorientering - prinsipper  Sammenligning med virkelige objekter. Forandre volum Hente lydsignal ut fra forsterkeren Sende lydsignal inn i forsterkeren Stereoanlegg Forsterker

18 Hvordan undervise i ActionScript?  Objektorientering i praksis  Klasser og klassefiler  Metoder og datamedlemmer  Arv  Innkapsling  Polymorfisme

19 Hvordan undervise i ActionScript?  Valgfrie temaer  Mer om grafikk og grafiske klasser  Mer om hendelser  Programmert animasjon  Lyd og video  Dynamisk innhold

20 Spørsmål og diskusjon  Hvorfor velge ActionScript/Flash?  Hvordan dekker ActionScript læreplanen?  Hvordan undervise?  Hvordan legge til rette for elever på ulikt nivå?  Hvordan oppdatere seg på dette?


Laste ned ppt "Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise? Jostein Nordengen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google