Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kanalvalg Hvilke medier skal du bruke? Kjetil Aukland - BI Kristiansand.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kanalvalg Hvilke medier skal du bruke? Kjetil Aukland - BI Kristiansand."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kanalvalg Hvilke medier skal du bruke? Kjetil Aukland - BI Kristiansand

2 Kjetil Aukland •Faglig leder BI Kristiansand •PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi •Høyskolelektor –Markedsføring –Statistikk og metode

3 Utfordringene •Hva er målet? •Hvem skal du påvirke? •Hvor treffer du målgruppen? •Når tid er målgruppen i modus?

4 Hva er målet •Kategori behov –Trigge behovet i markedet •Merke oppmerksomhet –Etablere produktet i kategorien –Gjenkjenning eller fremkalling når et behov oppstår. •Merke holdning –Holdning til produktet: •Løse et problem •Oppnå en positiv tilstand •Kjøps intensjon –Skape tilstand der produktet er aktuelt å kjøpe •Kjøps utløsning –Sørge for at selve anskaffelsen blir gjennomført

5 Kommunikasjonsprosessen •En makro modell Ref. Kotler & Keller

6 Roller •Initiativtaker –Personen(e) som ivrer for å kjøpe produktet •Påvirker –Forsøker å påvirke de andre i kjøpsgruppen. Er aktiv med å samle informasjon, analysere og påvirke bedriftens kjøpsprosess (blant annet med å definere de viktigste kjøpskriteriene) •Bruker –De som faktiske skal bruke produktet •Beslutter –Personen med ”formell myndighet” •Innkjøper –Personen som har fått i oppgave å forestå innkjøpe(ne) •Portvakt –Personen(e) som kontrollerer og evaluerer

7 Responshierarki modellen En mikro modell Ref. Kotler & Keller

8 Årsaker til at budskapet ikke når frem: •Selektiv oppmerksomhet –Av de kommersielle budskap vi mottar hver dag vil vi bevisst legge merke til 80, og reagere på 12 av dem. Resten sorteres bort og gis ingen oppmerksomhet •Selektiv forvrengning –Mottakeren tolker budskaper slik en ønsker iht. behov forventninger •Selektiv hukommelse –Folk vil lagre i hukommelsen bare bruddstykker av informasjonen som når dem. Avhengig av om den initielle holdningen er positiv eller negativ vil informasjon lagres eller avvises.

9 Ref. Kotler, & Keller

10 Konklusjon •Du må vite hva du vil oppnå! •Du må ”kjenne” de du skal snakke til! •Du må kontrollere effekten!


Laste ned ppt "Kanalvalg Hvilke medier skal du bruke? Kjetil Aukland - BI Kristiansand."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google