Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen Illustrasjon fra Bachelorboka.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen Illustrasjon fra Bachelorboka."— Utskrift av presentasjonen:

1 Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen Illustrasjon fra Bachelorboka

2 Innhold • Få oversikten • Læringsressurser • Læringsstil • ’Teknikker’ • Oppsummering og refleksjon Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

3 Få oversikten • Faget – Pensum, krav, arbeidsmåter, tidsfrister = Fagplan og undervisningsplan! • Læringsressurser – hvem kan hjelpe deg? – Lærerne – Medstudenter (mentorer) – Læringssenteret – Studieverkstedet – Slekt, venner og bekjente Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

4 Læringsstil – kjenn deg selv • Vaner og uvaner – Skippertak ↔ systematisk • ”Hvordan kan jeg vite hva jeg tenker før jeg hører hva jeg sier?” (Alice i Eventyrland) ↔ lese alene • Trivsel og motivasjon • Visuell, høre, farger, bevegelse, ta på (taktil sans) • Konsentrert: lenge ↔ kort, ro ↔ lyd? • Gjøre og erfare, personliggjøre Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

5 ‘Teknikker’ • Planlegging • Lese • Skrive • Huske • Snakke, spørre, tenke, forstå! Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

6 Planlegging • Tidsbruk • Plan med tidsfrister og evaluering • Avtale med deg selv og andre • Belønning • Holder motivasjonen oppe • Hvis planlegging ikke er din styrke, eller din eneste styrke? Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

7 Lese • Få oversikt - Se i Fagplanen hva som forventes av deg. • Lese oppgaver og spørsmål først? • Finn nøkkelord. Filtrer stoffet. Fokuser lesingen. • Aktiv lesing: Still spørsmål, noter, tenk, formuler egen forståelse. • Slå opp fremmedord • Ta pauser • Repeter Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

8 før du leser Tenk igjennom hva du vil med lesingen Få oversikt ved å bruke innholdsfortegnelse og overskrifter Skumles Still deg spørsmål til teksten og skriv disse ned under lesing Strek under viktige ord Skriv med egne ord viktige deler av teksten Spør deg selv hva det betyr Les om igjen hvis du ikke forstår (bruk leksikon) Besvar spørsmålene(bruk leksikon) etter lesing Tenk igjennom hva har du lest Fikk du svar på spørsmålene? Skriv ned det viktigste av det du har lært. Organisere informasjonen med f.eks. tankekart Repeter ved å se over notater, etter en dag, en uke og en måned Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen (Fra dysleksiden.no)

9 Lese for å forstå og huske: 10 tips 1.Få oversikt over boken. Se gjennom innholdsfortegnelsen. Se på illustrasjoner, og skumles eventuelle sammendrag og spørsmål etter hvert kapittel. 2.Les overskrifter og tenk: Hva handler denne teksten om? Hva vet jeg om temaet fra før? Hva skal jeg lære her? 3.Filtrer stoffet gjennom å lete etter nøkkelord 4.Slå opp ord du ikke forstår. Eventuelt les lettere litteratur om temaet. 5.Spør spørsmål mens du leser : Hva er nytt? Hvilken praktisk nytte har jeg av dette? Hvilke egne erfaringer har jeg med dette? 6.Visualiser det du leser 7.Marker med egendefinert tegn- og fargesystem 8.Noter i boken: oppsummering, assosiasjoner, spørsmål, ordbetydninger. Sett ord på egen forståelse! 9.Varier lesehastighet i forhold til hvor vanskelig og viktig stoffet er 10.Repeter så snart som mulig etter at du har lest. Snakk om det! Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

10 Skrive • Notere under forelesninger (stikkord, tankekart?) • Renskrive notater etter forelesninger (repetisjon og systematisering i feks. tankekart) • Referater/oppsummering av det du har lest • Logg for refleksjoner/skrive med egne ord det du har forstått • Skriv mens du leser • Start å skrive oppgaver med én gang Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

11 Gratisprogram for tankekart på eller Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

12 Huske • Repeter, repeter, repeter • Fortell andre hva du har lest og hørt • Snakk med deg selv • Spør deg selv etter du har lest et kapittel: hva var det viktigste? • Mnemoteknikker – Visualisere, lage historier, ’reiserute’ – Assosiasjoner, knytte det til kjent stoff – Finn/lage mening, mønstre, ‘chunking’ • Forståelse for essensen Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

13 Snakke, spørre, tenke, forstå! • Kollokvie gruppe eller responsgruppe – Avtal at de skal spørre deg – Presentér stoffet for andre – Sjekk ut det du har forstått • Spør læreren ( også i pausen) • Be om tilbakemeldinger • Ikke vær redd for å gjøre feil (da lærer du mye) • Et skritt om gangen Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

14 Oppsummering og refleksjon • Skriv ned for deg selv hva du tar med deg videre fra dette kurset • Har du fått det du forventet? • Hva skal du gjøre med én gang ift studieteknikk? Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen


Laste ned ppt "Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen Illustrasjon fra Bachelorboka."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google