Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Kapittel 10 Markedsmakt: Monopol og Monopsoni 1
2
Emner i kapittel 10 Monopol Monopolmakt
Samfunnsøkonomiske kostnader av monopol Monopsoni (enekjøper) Konkurranselovgivning Kapittel 10 2
3
Frikonkurransemodellen
Oppsummering av hovedmomentene: P = LMC = LRAC Ingen profitt på lang sikt Stort antall kjøpere og selgere Homogent produkt Perfekt informasjon Bedriften er prisfast kvantumstilpasser Kapittel 10 3
4
Frikonkurranse P Markedet P Bedriften D S LRAC LMC P0 D = MR = P q0 Q0
3
5
Monopol - kjennetegn 1) En tibyder, mange etterspørrere
2) Ett produkt (ingen gode substitutter) 3) Adgangsbegrensninger Kapittel 10 3
6
Monopol Tilpasningsbetingelse som tidligere MR = MC
Hvordan finne grenseinntekt (MR) ? Anta at etterspørselsfunksjonen er: P = 6 – Q PQ = 6Q – Q2 P`Q = MR = 6 – 2Q Kapittel 10 3
7
Totalinntekt og grenseinntekt
Total Marginal Gjennomsn. Pris Kvantum Inntekt Inntekt Inntekt P Q R MR AR Kapittel 10
8
Gjennomsnitts- og grenseinntekt
Pris 7 6 Marginal Inntekt Gjennomsnittsinntekt (pris) 5 4 3 2 1 1 2 3 4 5 6 7 Produksjon Kapittel 10
9
Monopol Legg merke til: 1) For å øke kvantum, må prisen senkes
2) MR < P 3) Sammenlignet med frikonkurranse Ingen endring i pris for å selge mer MR = P Kapittel 10 3
10
Optimal tilpasning (MR = MC)
Pris D = AR MR MC AC P1 Q1 Tapt profitt P* Q* P2 Q2 Tapt profitt Kvantum Kapittel 10
11
Monopol Optimal tilpasning Anta at kostnadsfunksjonen C(Q) er:
C(Q) = 50 + Q2 MC = 2Q Anta at etterspørselsfunksjonen P(Q) er: P(Q) = 40 – Q MR = 40 – 2Q Kapittel 10 3
12
Monopol MR = MC, det vil si: Optimal tilpasning 40 – 2Q = 2Q Q = 10
P = 40 – Q, dvs. 40 – 10 = 30 Profitt = (10 • 30) – ( ) = 150 Kapittel 10 3
13
Eksempel - monopol 40 MC AC AR MR 30 20 15 10 5 10 15 20 Pris Kvantum
Profitt 30 20 15 10 5 10 15 20 Kvantum Kapittel 10
14
Monopol, forts Legg også merke til:
P = 30, Q = 10, MC = 2Q = 20 (P > MC) P = 40 – Q, dvs. Q = 40 – P Ed = dQ/dP P/Q Ed = - 1 30/10 = - 3 Vi skal senere se at P = MC/(1 + 1/E) P = 20/(1 + 1/-3) = 20/0,67 = 30 Kapittel 10
15
Monopol For å finne optimalløsningen må man kjenne til markedets etterspørsels-funksjon Selv uten å kjenne til denne, kan man bruke en tommelfingerregel for å indikere optimal tilpasning Kapittel 10
16
Monopol, forts Skal en monopolisk selge mer, må prisen reduseres på alle enhetene Inntektsøkningen består av to elementer Prisen på den ekstra enheten man selger Tapet på de enhetene man kunne solgt til en høyere pris Grenseinntekten (MR) er derfor lavere enn prisen (MR < P) Kapittel 10
17
Monopol, forts Grenseinntekten kan skrives som:
MR = P + P • 1/E Optimal tilpasning innebærer at MR = MC, det vil si P + P • 1/E = MC P – MC = – P • 1/E (P – MC)/P = - 1/E Kapittel 10
18
Monopol, forts Lerner indekset for markedsmakt: Legg merke til:
(P – MC)/P = – 1/E Legg merke til: Hvis etterspørselen er svært elastisk (E er høy), går –1/E mot 0, som gir at P = MC Ingen gevinst fra å ha monopol i marked med elastisk etterspørsel Kapittel 10
19
Monopol, forts Viktig sammenheng: (P – MC)/P = – 1/E
P/P – MC/P = – 1/E 1 – MC/P = – 1/E MC/P = 1 + 1/E MC = (1 + 1/E)P P = MC/(1 + 1/E) Kapittel 10
20
Monopol, forts Eksempel: Anta at vi har at E = - 4 og MC = 9
Kapittel 10
21
Monopol, forts. Skift i etterspørsel
I frikonkurransemodellen er tilbudskurven summen av grensekostnadskurvene til hver produsent Under monopol blir tilbudet bestemt både av grensekostnadene og av egenskaper ved etterspørselskurven Virkningene av etterspørselsendring mht pris og mengde ikke entydig gitt Kapittel 10 3
22
Endret etterspørsel – samme mengde, lavere pris
MC D1 MR1 P1 Q1= Q2 D2 MR2 P2 Kvantum Kapittel 10
23
Endret etterspørsel – samme pris, høyere mengde
MC D1 MR1 MR2 D2 P1 = P2 Q1 Q2 Kvantum Kapittel 10
24
Monopol og avgifter Virkningene av en avgift
Ved monopol kan prisen øke med mer enn avgiften t = spesifikk avgift MC = MC + t MR = MC + t : optimum Kapittel 10 3
25
Virkning av avgift ved monopol
Pris Q1 P1 Økning i P: P0P1 > avgiften D = AR MR Q0 P0 MC + avgift t MC Kvantum Kapittel 10
26
Virkning av avgift Spørsmål Anta at: Ed = -2
Hvor mye øker prisen i forhold til avgiften? Vi har at P = MC/(1 + 1/E), dvs. P = MC/0,5 Innføres avgift på t, øker prisen med t/0,5 = 2t Kapittel 10
27
Måling av monopolmakt Lerner’s indeks for monpolmakt
Monopolmakt innebærer mulighet for P > MC, men hvor høyt påslag er mulig? Lerner’s indeks for monpolmakt L = (P - MC)/P Prissettingsregel viktig: Kapittel 10
28
Prisealstisitet og påslag
MC Q* P* P*-MC Jo mer elastisk etterspørsel, jo lavere er markup AR MR Kvantum Kvantum
29
Påslag i dagligvarekjeder
Kapittel 10
30
Påslag innen varehandel
Convenience stores (7 – eleven) Kapittel 10
31
Kilder til monopolmakt
Hvorfor har noen bedrifter monopolmakt og andre ikke? Etterspørselselastisitet svært viktig Elastisiteten avhenger igjen av: Markedets etterspørselselastisitet Avtaler mellom bedrifter Antall bedrifter i markedet Kapittel 10
32
Velferdstap ved monopol
B A Tapt konsumentoveskudd Deadweight Loss Konsumenter taper A+B pga høyere pris og produsentene vinner A-C. C Pris AR MR MC Pm Qm QC PC Kvantum Kapittel 10
33
Rent seeking Monopol gir høyere profitt, og bedriftene kan forsøke å skaffe seg monopolmakt Lobbying Reklame Utvide produksjonskapasitet Kapittel 10
34
Naturlig monopol I næringer med stordriftsfordeler kan en monopolbedrift produsere en vare billiggere enn mange små bedrifter Naturlig monopol – ikke nødvendigvis effektivitetstap Gjennom regulering kan akseptabel løsning finnes Kapittel 10
35
Prisregulering og naturlig monopol
Pm Qm Uregulert blir kvantum Qm og pris Pm. Pris AR MR PC QC Hvis prisen reguleres til PC, taper bedriften penger og kan forlate markedet. MC AC Pris lik Pr maksimerer produksjon, profitt 0 Qr Pr Kvantum Kapittel 10
36
Konkurranseloven Kapittel 10
37
Inngrep etter Paragraf 3.10 – konkurranseskadelig atferd
Kapittel 10
38
Inngrep etter Paragraf 3.11 – bedriftserverv
Kapittel 10
39
Deling av markeder Kapittel 10
40
Monopsoni Monopsoni har vi i et marked med en kjøper
Et oligopsoni er et marked med få kjøpere Monopsonimakt er muligheten en enekjøper har for å presse prisen og betale mindre enn man ville gjort i et konkurranseutsatt marked. Kapittel 10
41
Konkurranseutsatt kjøper og selger
Pris Pris P* Q* MC MR = MC P* = MR P* = MC D = MV ME = AE P* Q* ME = MV ved Q* ME = P* P* = MV AR = MR Kvantum Kvantum
42
Monopsoni Monopsoni er stor kjøper – må by opp prisen på en vare eller tjeneste for å få kjøpt mer Grensekostnaden (ME) ved kjøp av en vare blir derfor høyere enn gjennom-snittskostnaden (AE) Varen etterspørres inntil grensenytte (MV) er lik grensekostnad (ME) Kapittel 10
43
Monopsonist ME S = AE PC P*m MV Q*m QC
Markedets tilbudskurve er gjennomsnittskostnaden for monopsonisten Pris MV Q*m P*m Monopsoni ME > P og over S PC QC Konkurranse P = PC Q = Qc Kvantum Kapittel 10
44
Monopol og Monopsoni Monopol Monopsoni MR < P P > MC Qm < QC
Pm > PC Monopsoni ME > P P < MV Qm < QC Pm < PC Kapittel 10
45
Monopsonimakt På samme måte som monopolmakt avhenger monopsonimakt av
Tilbudselastisitet i markedet Antall kjøpere Avtaler mellom kjøperne Kapittel 10
46
Bilateralt monopol Bilateralt monopol – det kan tenkes at det er monopolister både på selger- og kjøpersiden i markedet Kan være aktuelt innen deler av arbeidsmarkedet Markedsløsningen med hensyn til pris og omsatt kvantum ikke entydig bestemt Kapittel 10
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.