Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Orientering om status for spesialistutdanningen for leger

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Orientering om status for spesialistutdanningen for leger"— Utskrift av presentasjonen:

1 Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Dekanmøte Alta 2. juni 2016 Hilde Grimstad Prodekan Det medisinske fakultet NTNU

2 Spesialistutdanning for leger
Fastlagt ny modell for spesialistutdanning av leder, brev av fra HOD Nasjonal ordning Hdir og RHFene i ledelsen Endringer og kvalitetsutvikling innenfor ordinære budsjettrammer

3 Universitetenes formelle rolle
Ingen formell posisjon Universitetene deltar i samarbeidsorganene om forskning og utdanning Avtale om deltakelse i spesialistutdanningen besluttes i samarbeidsorganene

4 Universitetene nevnes
4. Regionssykehusenes ansvar: Utvikle og gjennomføre læringsaktiviteter innenfor teori og klinisk praksis, i samarbeid med relevante aktører, som universitetssykehus og evt andre helseforetak i egen og andre regioner, universitet m fl.

5 Regionsykehusene Skal etablere regionale utdanningssentra (RegUt)
..skal etablere samarbeid med universitetene i det omfang RHF og regionsykehusene finner hensiktsmessig, med forankring i samarbeidsorganene om forskning og utdanning…. RHF kan be om at universitetene bidrar med oppgaver innen videre- og etterutdanning, finansiert som oppdrag. Mandat skal utvikles Delvis tilsatt ledere ved RegUt’ene

6 Dokumenter Oppdragsdokumentet fra HOD til RHFene for 2016.
Statsbudsjettet for Brev av fra HOD AD-møtet besluttet: Oppdrag til de fire regionsykehusene: skal etablere et regionalt utdanningssenter for å ivareta utdanningsaktiviteter i ny ordning for legenes spesialistutdanning. Det regionale utdanningssenteret skal delta i tverregional ordning for å sikre nasjonal, samordnet spesialistutdanning.  Oppdrag til alle helseforetakene: HF skal legge til rette for læringsaktiviteter og utdanningsløp for leger i spesialisering i eget helseforetak og i samarbeid med det regionale utdanningssenteret og andre helseforetak i landet.

7 Etablert

8 Prosjekt-organisering
Prosjekteier Interregionale AD-møte Styringsgruppe HR- og fagdir RHF, KTV, bruker Prosjektleder Helse Sør-Øst ved Elisabeth Arntzen Prosjektgruppe Fagstøtte Referansegruppe . 1) Finansiering og avtalefesting IKT- støtte Regionale utdanningssenter Helhetlige utdanningsløp, Læringsaktiviteter Veiledning Simulering E-læring Koordinering av utdanningsløp Overgangsordninger I forbindelse med innføring av ny modell for spesialistutdanningen, er det etablert et tverregionalt prosjekt for å sikre en nasjonal, samordnet spesialistutdanning. Helse Sør-Øst RHF koordinerer arbeidet mellom de regionale helseforetakene (RHFene). Arbeidsgruppe 3 er kjernegruppen i arbeidet, fordi den har oppgaver som de regionale utdanningssentrene skal overta. For å kunne gjøre nødvendige forberedelser til den nye ordningen, har arbeidsgruppe 3 etablert 5 undergrupper. Arbeidsgruppene 1, 2 og 4 vil støtte opp om arbeidsgruppe 3 sine aktiviteter. Prosjektplanen, mandat, organisering, møtereferat, deltakerlister og milepæler legges fortløpende ut på

9 Overordnet tidsplan

10 Universitetene kan bidra
Spesialitetsråd Spesialitetskomiteer Planlegge utdanning og undervisning Planlegge, arrangere og gjennomføre kurs Nye læringsformer Kompetansetesting Kvalitetssikring Felles kompetansemoduler Veilederutvikling

11 Finansiering av universitetenes bidrag
De medisinske fakultetene finansieres for grunnutdanning Har ingen finansiering for spesialistutdanning Fakultetenes bidrag må finansieres særskilt Bidrag forankres i avtaler på institusjonsnivå

12

13 Universitets- og høyskolelovens § 1-3
Institusjonenes virksomhet: ”Universiteter og høgskolen skal arbeide for å fremme lovens formål ved å … (…) i) -tilby etter- og videreutdanning innenfor institusjonenes virkeområde.”

14 «Veileder til reglement om statlig universitet og høyskolers forpliktende samarbeid og erverv av aksjer» Side 3 Det vil variere om etter- og videreutdanning skal klassifiseres som bidrags- eller oppdragsfinansiert aktivitet Etter- og videreutdanning må skje i overensstemmelse med forskrift om egenbetaling

15 «Veileder til reglement om statlig universitet og høyskolers forpliktende samarbeid og erverv av aksjer» (1.2 b, side 5) «I den utstrekning ansatte i institusjonen skal utføre arbeid for samarbeidende virksomhet, skal det skje i henhold til skriftlig avtale mellom partene» «Samarbeidsparten skal fullt ut kompensere for de kostnader slike avtaler påfører institusjonen»

16 Utredning om regionalt samarbeid, Helse Sør – Øst og Universitetet i Oslo 18.01.16
Regionalt utdanningssenter med leder tilsatt ved både OUS og UiO i hht eksisterende avtalt felles linjeledelse i samarbeidsavtale av 11. des Formaliseres ved samarbeidsavtale mellom DMF og OUS. Operasjonelt samarbeid UiO og OUS sikres ved samorganisering med felles rapporteringslinjer mellom DMF og OUS. 3. Finansieringen sikres i budsjettprosesser for helseforetak og i regelverket som gjelder for videre- og etterutdanning ved universitetene.

17 Hva skjer nå? Regionale rammeavtaler mellom universitet og RHF
Arbeides med utkast til rammeavtale universitet – RHF i arbeidsgruppe 1, Finansiering og avtalefesting av ny ordning Inntil avtalene er på plass, videreføres tidligere aktivitet

18 Hva med framtida? Ønsker å bidra og samarbeide
På grunnlag av avtaler på organisasjonsnivå Med avtale om finansiering …av alle oppgavene Allmennmedisin – Legeforeningens aktivitet videreføres

19 Spørsmål Hvilke typer avtaler vil vi inngå?
Finansiering av stillinger for oppgaver av et visst omfang? Time for time avtale? Kan vi ha 4 ulike avtaler med RHF’ene?


Laste ned ppt "Orientering om status for spesialistutdanningen for leger"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google