Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Finn Martinsen, avdeling miljø og helse

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Finn Martinsen, avdeling miljø og helse"— Utskrift av presentasjonen:

1 Finn Martinsen, avdeling miljø og helse
Organisering av miljørettet helsevern/folkehelsearbeid Ny tilsynsveileder for kommunene Finn Martinsen, avdeling miljø og helse Hvordan sette inn nye sidetyper: 1. Velg «Hjem»-fanen 2. Trykk nederst på «Nytt lysbilde»-knappen, og velg ønsket oppsett. Fagdag “barns arbeidsmiljø” – Hamar, 4. april 2017

2 Tradisjonelt miljørettet helsevern…
Luftforurensning Følger av ekstremvær Forurenset drikkevann Dårlig inneklima Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

3 …...dette er også miljørettet helsevern!
Krogsveen.no norskfriluftsliv.no vfk.no nfk.no Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

4 Miljørettet helsevern – hva det er, og hva det omfatter
Folkehelseloven Er: En kommunal oppgave (§9)- ikke lenger en helsetjeneste Omfatter: Faktorer i miljøet som til enhver tid direkte eller indirekte kan ha innvirkning på helse. Disse omfatter bl.a. biologiske, kjemiske, fysiske og sosiale miljøfaktorer(§8) «de 4 bein»….. og .. forskrift om miljørettet helsevern: Kommunen skal bidra til å fremme helse (positive faktorer)og sikre befolkningen mot negative faktorer….(§4) Føre tilsyn med at forskriften overholdes, treffe vedtak, prioritere på grunnlag av risikovurdering… Kan kreve retting, stansing, mv. Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

5 §5c i folkehelseloven – «basis» for miljørettet helsevern i folkehelsearbeidet
Kommunen skal ha nødvendig oversikt over helsetilstanden i befolkningen og de positive og negative faktorer som kan virke inn på denne. Oversikten skal bl.a. baseres på: opplysninger som statlige helsemyndigheter og fylkeskommunen gjør tilgjengelig etter §§20 og 25. kunnskap fra de kommunale helse- og omsorgstjenestene kunnskap om faktorer og utviklingstrekk i miljø og lokalsamfunn som kan ha innvirkning på befolkningens helse. Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

6 Funksjoner for å ivareta §5c (Prop 90L)
Miljø – og helseovervåking Bidra til helsekonsekvensutredninger Bidra til at miljøforhold med betydning for helsen blir ivaretatt i kommunal planlegging Foreta et risikobasert tilsyn med virksomheter som omfattes av MHV-regelverket Løpende saksbehandling av klagesaker Råd og veiledning til kommunens innbyggere Bidra til kommunens beredskapsarbeid Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

7 Miljørettet helsevern: fra kommunehelsetjenesteloven til folkehelseloven (2012) – 2 arbeidslinjer i endring? Tilsyn, kontroll, retting, kap 4a - Reaktivt? Planlegging, samarbeid……§1-4 - Proaktivt? Tilsyn, kontroll, retting, kap 3 Planlegging, oversikt, samarbeid, mv. kap 2 Kommunehelse-tjenesteloven Folkehelseloven Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

8 Hva er så miljørettet folkehelsearbeid?
Ikke direkte omtalt/nedfelt i lov eller forskrift , men i Prop 90L ( ), forarbeidet til folkehelseloven 14.5.2: Miljørettet folkehelsearbeid tar utgangspunkt i miljøet mennesker lever i, både positive og negative faktorer, og kan deles inn i: helsefremmende miljøtiltak som legger til rette for positive faktorer som for eksempel gode oppvekstvilkår, tilgang til skole, arbeid, inntektssikring, nære turområder og tumleplasser, sykkelfelt, trygge skoleveier, sosiale møteplasser m.m. tiltak for forebygging av sykdom og uhelse gjennom redusert eksponering for negative miljøfaktorer, som for eksempel støy, forurensing, dårlig inneklima, stråling, ulykkesfeller, bomiljø i forfall, levekårsutfordringer som fører til sosial isolasjon m.m Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

9 Dette betyr vel.. ……at det i realiteten ikke er noen innholdsmessig forskjell mellom begrepene miljørettet helsevern og miljørettet folkehelsearbeid? Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

10 Miljørettet folkehelsearbeid = proaktivt miljørettet helsevern?
Miljørettet helsevern/folke-helsearbeid? Økt innsats langs den proaktive arbeidslinjen kan bidra til et mer helhetlig miljørettet folkehelsearbeid (dvs. inkl. sosiale miljøfaktorer) og redusert forekomst, omfang og konsekvenser av negative miljøfaktorer? Fysiske Biologiske Sosiale? Kjemiske

11 Sosiale miljøfaktorer (det «4
Sosiale miljøfaktorer (det «4. beinet») - nøkkelen til integrering av miljørettet helsevern i folkehelsearbeidet og til å forene begrepene? Planlegging og utvikling av gode: Bomiljøer Skoleanlegg Barnehager Nærmiljøer/friområder Møteplasser Gang/sykkelveier m.m…. ……hvor det er tatt hensyn til luftkvalitet, støy, trafikk, tilgjengelighet, mv. biologiske Fysiske sosiale Kjemiske Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

12 Noen viktige forutsetninger for et «proaktivt» miljørettet folkehelsearbeid
Kommunal oppgave (ikke bare helsesektorens) Tverrfaglige arbeidsformer Kunnskap om lokale forhold, både positive og negative påvirkningsfaktorer Ressurser (kompetanse og kapasitet) hva med folkehelserådgiveren? Organisering (kobling til planarbeid) Ledelsesforankring (administrativt og politisk) Systematisk arbeid! Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

13 Oversikt og planforankring (eks skoler og barnehager)
Har man oversikt over virksomhetene? Inngår disse i en samlet oversikt over kommunens folkehelseutfordringer? Status, godkjent /ikke godkjent? Tilstand? er tilsyn utført og finnes rapport? Er forholdene kjent for eier? (eks. kommunens pol. og adm. ledelse?) Krav til retting/lukking av avvik, oppfølging? Forankret i kommunens handlings- og økonomiplaner, andre relevante planer? (eller er kunnskapen havnet i arkiv?) Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

14 Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler (1995)
Formål (§1): Bidra til at miljøet i barnehager og skoler fremmer helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold samt forebygger sykdom og skade. Ansvar, internkontroll (§4): Eier og leder (rektor, styrer) Opplysnings- og informasjonsplikt (§5): Leders plikter overfor kommunen, foresatte, elever….. Krav om godkjenning (§6): Ved plan for etablering, utvidelse eller endring…, materielle krav. Tilsyn (§25): Kommunen fører tilsyn…. Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

15 Veiledning for konkretisering og utdyping av krav i forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler IS-2072 IS-2073 Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

16 Veilederne skal bidra til god praksis
God praksis = “må + bør” Forsvarlig Etikk Fag Jus = «må» Uforsvarlig Krav i forskriften Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

17 Hvorfor økt fokus på kommunenes tilsynsarbeid?
Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

18 Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017
Nyheter Griser får bedre luft enn skoleelever Mor: Inneklimaet på Hammer skole er svinaktig dårlig! «Retningslinjene for dyrehold håndheves nemlig langt strengere enn retnings linjene for elevers luftkvalitet og innemiljø» Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

19 Fastsette mål i planer § 6 (2)
Barnehager og skoler - blant kommunens folkehelseutfordringer Hvordan er forholdene i kommunens skoler og barnehager? Oversikt § 5 Planstrategi § 6 (1) Fastsette mål i planer § 6 (2) Tiltak §§ 4, 7 Evaluering § 30 Prosessen? Effekten for brukerne? Folkehelselovens styringssirkel Rehabilitering av virksomhetene Er kunnskap om forholdene forankret i kommunalt planverk? Mål: Skoler og barnehager i samsvar med regelverket Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

20 Hvorfor nye tilsynsveiledere?
Mangler eller er utdaterte Etterspurt av kommunene Hensynet til målgrupper/brukere av virksomheter Økt fokus på tilsyn i satsingen på «barnas arbeidsmiljø» Tilsyn – et viktig virkemiddel i et systematisk folkehelsearbeid Kartlegginger har avdekket store svakheter i kommunenes tilsynsarbeid (skoler og barnehager) Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

21 Situasjonen i skoler og barnehager(kartlegginger i 2013 og 2015)
Resultat % Landet % Kartlegginger Barnehager 2015 Skoler 2013 Svar /deltakelse 89 75 Godkjent 87 66 Ført tilsyn (ila 3 siste år) 59 54 Avvik (fra forskrift) 55 61 Vedtak om lukking av avvik 90 Lukket avvik/rettet forholdene 69 42 Internkontrollsystem - Vedlikeholdsplan 44 Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

22 Fra usystematisk til systematisk tilsynsarbeid?
Ikke risikobasert? Uten forankring og tilsynsplan? Mangler rapportering fra tilsynet? Er ikke avviket lukket? Er ikke tilsynet fulgt opp? Systematisk Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

23 Oppbygging av veilederen - 4 «faser»
Forberedelsesfasen: Organisering, tilsynsstrategier, - tilsynsmetoder, kartlegging , analyse Undersøkelsesfasen: Tema, regelverk, fordeling av roller, varsling, gjennomføring, oppsummering, etikk Formidlings-/avslutningsfasen: Rapportering, adressat, utforming av avvik, frist for lukking, oppfølging, erfaringsoverføring, Evaluering: Prosessen, resultatet, læringseffekten, samarbeid om tilsynet? Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017

24 Lykke til! Utfordringer…
Hvordan organiseres tilsynsarbeidet lokalt? Kompetanse? Uavhengighet? Samarbeid? Hva skjer med rapporter fra tilsyn? Kartlegginger av skoler og barnehager: Hva kan være grunn(ene) til at avvik i liten grad blir lukket/forholdene rettet, og hva kan gjøres? Hvordan kan vedlikeholdet av barnehagene/skolene ivaretas (bli mer forpliktende)? Fylkesmannens oppfølging av kommunene, formidling av tilsynsveilederen? (Hva med de som mangler godkjenning?) Hvordan inngår utfordringene i skolen og barnehagen i et systematisk folkehelsearbeid? Fagdag - Barns arbeidsmiljø, Hamar 4. april 2017


Laste ned ppt "Finn Martinsen, avdeling miljø og helse"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google