Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Budsjett 2017 Handlings- og økonomiplan

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Budsjett 2017 Handlings- og økonomiplan"— Utskrift av presentasjonen:

1 Budsjett 2017 Handlings- og økonomiplan 2017-2020

2 Økonomisk status 2016 Budsjettstyringen er god:
Vi bruker ikke mer penger enn avtalt Skatteinntektene er over prognosen nasjonalt og lokalt Investeringsprosjektene gjennomføres som avtalt Opplåning på P85 (høy ramme) og forsinket gjennomføring har over tid gitt høyt volum på ubrukte lånemidler Fortsatt behov for å tilpasse driftsrammene slik at brutto driftsresultat er positivt og netto driftsresultat ligger på minimum 2 prosent årlig Nødvendig å være moderat i låneopptakene framover

3 Handlingsrom i 2017 Foreslår i hovedsak å gjennomføre det økonomiske opplegget som det var enighet om i juni Men statsbudsjettet gir rom for å bruke noe mer penger på viktige områder som skole, helse- og omsorg og barnevern God økonomistyring og årlige overskudd gir rom for å investere omlag1 mrd. kroner i fireårsperioden uten å øke låneandelen ytterligere Legger opp til et mest mulig «åpent» budsjett uten buffere på rente og lønnsreserve. Det forutsetter at vi klarer å bygge tilstrekkelige reguleringsfond på områder som tradisjonelt svinger mye

4 Økonomiske prioriteringer
Balanse i driftsøkonomien > Det vil si positivt brutto driftsresultat og netto driftsresultat på 2% Balanse i investeringene > Det vil si ikke øke kommunens låneandel, og skape rom for barnehage, skole og sykehjem i tiårsperioden Øke kommunens effektivitet Gjennomføre handlingsreglene

5 Mer forebygging? Kommunestyret har bedt om at framtidige handlings- og økonomiplaner viser hvordan ressurser kan flyttes fra reparerende til forebyggende tiltak: Det avsettes kr. til tidlig innsats i skole. Det brukes 1,5 mill. kr. ekstra på aktivitetsplikt i NAV Tiltak for barn i lavinntektsfamilier: 1 mill. kr i 2017, økende til 2 mill. kr. i 2018. Det ansettes en ny helsesøster ved Hamar katedralskole. Det bevilges kr til mer rehabilitering og habilitering

6 Handlingsregler Mål Utvikling Korrigert netto driftsresultat
Minimum 2% Egenkapitalandel for investeringer 20% Generelt disp. fond i pst av driftsinntekter 5% Netto lånegjeld i pst av drifts-inntekter 90%

7 Brutto driftsresultat
2015 * 2016** 2017 2018 2019 2020 Inkl avskr. -1,2% 0,6% 0,5% 1,2% 1,3% Eks avskr. 3,4% 3,9% 6,1% 6,2% 6,6% 6,7%

8 Netto driftsresultat 2015 * 2016** 2017 2018 2019 2020 Netto drift
ukorr 2,4 0,1 2,3 1,9

9 Investeringer, gjeldsgrad med foreslått budsjett

10 Gjeldsutvikling

11 Belastning fra renter og avdrag på drift

12 Utbytte Det er tatt høyde for Eidsivas nye utbytteplan
Foreslår å holde utbytte fra HEH stabilt, men bruke mindre utbyttefinansiering på drift og heller på investering Reduserer utbyttefinansieringen av drift med 42 prosent – dvs fra 47,2 mill. kr. til 27,2 mill. kr.

13 Eiendomsskatten Anslår noe økning i eiendomsskatteinntektene på grunn av volum-/aktivitetsøkning Foreslår å bruke disse inntektene til å redusere eiendomsskatten for husholdningene Eiendomsskatten reduseres fra 5,38 promille til 5,3 promille. Eiendomsskatten reduseres dermed nominelt og reelt.

14 «Gjennomsnittshusstand»*
*Gjennomsnittlig husstand, markedsverdi 3 mill kr., forbruker 160m2 i året

15 Statsbudsjettet Gir Hamar kommune en inntektsvekst over gjennomsnittet på grunn av ny kostnadsnøkkel for pleie og omsorg – da bør det også gå noe mere penger dit Vi må dekke opp for økt innslagspunkt for den statlige finansieringsordningen for ressurskrevende brukere Vi må dekke opp for eller finne nye løsninger for redusert tilskudd til fysioterapi (redusert tilskudd forutsetter høyere egenbetaling) Vi må dekke opp for rettskraftig avgjørelse om at tidligere oppdragstakere har rettigheter som ansatte

16

17

18 Stab

19 Skole og barnehager (opplæring og oppvekst)

20 Helse- og omsorg

21 Mandat for ekstern gjennomgang helse og omsorg
Utredningen skal: Vurdere om Hamar kommunes organisering av helse- og omsorgstjenestene er hensiktsmessig, primært målt opp mot sammenliknbare kommuner Se særskilt på dagens distriktsorganisering i tre disktrikter og vurdere hensiktsmessigheten av denne opp mot en mer sentralisert modell Vurdere fordeler og ulemper med innføring av et sentralt bestillerkontor Vurdere effektivitet og produktivitet i tjenesten målt mot sammenliknbare kommuner Vurdere samhandlingen og samarbeidet mellom ulike enheter i tjenesten Gi anbefalinger til organisering av helse- og omsorgstjenesten i Hamar kommune Det settes ned en referansegruppe som følger prosjektet, med representanter fra tjenesten, de tillitsvalgte og rådmannen.

22 Familie og levekår

23 Integrering

24 Kultur og frivillighet

25 Teknisk drift og utbygging

26 Andre poster

27 Investeringer

28 Investeringer

29

30

31 Resenhet(T) Tiltak Prosjekt(T) Budsjett 2017 Plan 2018 Plan 2019 Plan 2020 Plan 2021 Plan 2022 Plan 2023 Plan 2024 Plan 2025

32 Resenhet(T) Tiltak Prosjekt(T) Budsjett 2017 Plan 2018 Plan 2019 Plan 2020 Plan 2021 Plan 2022 Plan 2023 Plan 2024 Plan 2025

33 Investeringer, finansiering

34 Prioriteringer innenfor
Økonomi Samfunnsutvikling Tjenesteutvikling Organisasjonsutvikling

35 Samfunnsutvikling Befolkningsvekst over landsgjennomsnittet, mer enn 1,5 prosent årlig Vekst I boligbygging Attraktivitet langs flere akser, også kommunale tjenester Økonomisk handlingsrom Variert tilgang på, og vekst i arbeidsplasser Arealer Attraktivt for privat kapital for utbygging og vekst Konkurranse Grønt skifte

36 Befolkningsutvikling
Rådmannen mener at Hamar kommune bør ha en ambisjon om befolkningsvekst over landsgjennomsnittet og helst mer enn 1,5 % årlig. Dvs. en vekst på ca. 450 personer per år. 2013 2014 2015 Hamar 0,57 % 1,11 % 0,91 % Hamarregionen 0,69 % 0,83 % 0,45 % Landet 1,14 % 0,93 %

37 Boligbygging Mål for boligbygging:
I gjeldende kommuneplan er målet at det skal bygges i gjennomsnitt nye boliger årlig i Hamar. Med en målsetting om en befolkningsvekst på 1,5 % bør det gjennomsnittlig bygges i størrelsesorden nye boliger per år i kommunen. Første halvår 2016 er det ferdigstilt 159 boliger i Hamar. 2013 2014 2015 Ferdigstilte boliger 124 220 160

38

39 Tjenesteutvikling «…kommunen (bør) være blant den beste ti-prosenten i landet på alle tjenesteområder…» Hvis Kommunebarometeret legges til grunn betyr det en rangering blant de 43 beste kommunene landet. I siste Kommunebarometer (basert på resultater i 2015) er Hamar kommune samlet rangert på 72. plass blant landets 428 kommuner. Dvs. at vi samlet for alle tjenesteområdene er blant de 17 % beste kommunene i dag.

40

41 Organisasjonsutvikling
De største arbeidsgiverutfordringene: Høyt sykefravær, høy andel deltidsansatte, evne til innovasjon og nyskapning. Viktig å satse på lederskap og daglig ledelse, samt medarbeidere i et forpliktende samspill (medarbeiderskap). Ny arbeidsgiverpolitikk legger tydelige føringer på hvordan virksomheten skal møte disse utfordringene.   Rådmannen legger opp til en årlig (gjerne ekstern) organisasjonsgjennomgang av utvalgte virksomhetsområder. Dette skal medvirke til kontinuerlig bevissthet om hensiktsmessig organisering av virksomheten og den kommunale tjenesteproduksjonen. Helse og omsorg vil bli gjennomgått i 2017.

42 Handlingsplan eiendom
Rådmannen har fått i oppdrag av kommunestyret å utarbeide en eiendomsplan med handlingsdel   Eiendommene i handlingsplanen er vurdert ut i fra status, målsetting og eventuell handling. På denne måten forsøkes det å vise muligheter for strategisk utvikling eller verdiskapning. Har vurdert:  Eiendommer som er riktig regulert og egner seg for salg, bør selges Eiendommer der det bør gjøres en reguleringsjobb for at de skal selges til rett formål og verdi, bør utvikles før salg Eiendommer som bør utvikles for nåværende eller fremtidige kommunale tjenestebehov Eiendommer som bør reguleres for salg til private, men med kommunal tilvisningsrett for boligsosiale formål


Laste ned ppt "Budsjett 2017 Handlings- og økonomiplan"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google