Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Status i bransjen – nyheter og status herunder HSS3B og Barentshavet Erik Hamremoen Senior Rådgiver– Statoil/Formann Aviation Forum.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Status i bransjen – nyheter og status herunder HSS3B og Barentshavet Erik Hamremoen Senior Rådgiver– Statoil/Formann Aviation Forum."— Utskrift av presentasjonen:

1 Status i bransjen – nyheter og status herunder HSS3B og Barentshavet Erik Hamremoen
Senior Rådgiver– Statoil/Formann Aviation Forum

2 Status SAR helikoptre på norsk sokkel (pr.20 sept 2016)
Det jobbes med følgende AWSAR avtaler for å sikre en fullverdig beredskap så raskt som mulig: Bristow 1 x AWSAR S-92 klar for SFB i slutten av oktober CHC 2 x AWSAR S-92 klar for SFB og Sola henholdsvis april og august 2017. CHC 1 x AWSAR Super Puma L klar denne uken Norsk helikopter klar med 1 x AWSAR S-92 i desember AWSAR S-92 Bristow Super Puma L/L1 LIMSAR/AWSAR CHC SAR base Brønnøysund Hammerfest Kristiansund Florø Bergen Sola HD OS ST EK

3 Prioriterte pågående aktiviteter Gjennom Aviation Forum (tidligere LFE) i Norog
Fase ut eldre helikopterteknologi  som fremdeles benyttes til personell transport.  ADS B og full radiodekning på hele norsk sokkel Utbygget fly værtjenestedekning på hele norsk sokkel Benytte automatisk innflyging til rigg og landbaser. Helidekk sikkerhet (drift, størrelse, merking, turbulens, turbingass, hindringer etc) Moderne simulator trening lokalt for piloter og teknikere Gradvis innfasing av PC 1 via PC 2DLE. On line (under flyging) vær, bevegelse og logistikk data via Sat. Com. Fremover rettet hale kamera

4 NOROG Guideline 066 er nå oppdatert med:
Ikke lenger åpning for bruk av FTD. Krav om FFS Level D Krav om “Chin-bubble visuals” på simulatorene. Krav om ekstra 2 timer simulator trening for SAR piloter Krav om koblet automatisk innflyging ned til minima mot innretninger og flyplasser på land. Krav om fremover rettet hale kamera på tilbringerhelikoptrene

5 KURS EVALUERING FSI - Grafisk S-92 fly simulator (Teknisk)

6 Lynvarsling og konsekvenser
Prosjekt: OH WEB fra UK i dag Met. No løsning via IPPC kommende vinter

7 Prosjekt: Online via Iridium
Sikkerhet og regularitet AWOS / METAR/TAF og ROUTE LYNVARSEL (OH WEB/Met.no) To veis meldings mulighet HMS (Pich, Roll og Heave)

8 S-92 Delelager på Sola er på plass (Formell åpning i dag)
Kompetente ansatte med lang erfaring Deler tilgjengelig lokalt Fortolling inn innen 2 timer (KPI) Forsendelse

9 BARENTSHAVET

10 NOROG “HMS utfordringene i nordområdene”
Hensikt: 3 parts arbeid for å etablere en felles forståelse for problemstillingene Disse (essensielle) helikopter relaterte anbefalinger fremkom i oppsummeringsrapporten som følge av arbeidet: Klimatiske forhold Søke å montere AWOS på leteriggene og benytte trenede værobservatører Utsetting av 7 vær bøyer AWOS og H24 manuell METAR på Bjørnøya. TAF og strekningsvarsel til/fra Hammerfest. Helikopterberedskap og helikopterlogistikk Utvikle og innfase mulighet for koplet automatisk innflying til rigger og flyplasser. Bedret kommunikasjon mellom helikopter og innretning/lufttrafikktjenesten Simulatortrening som reflekterer områdets spesielle utfordringer Vurdere NVG på SAR helikopter og som back up på tilbringer Redusere antall lange flyturer for en besetning

11 23. lisens runde Basis for valg av helikopterbase (SAR og transport)
Lengst avstand ca 260 NM fra land Første brønn boring planlagt for august 2017 Trolig behov for midlertidig helikopterbase for tilbringer og SAR Basis for valg av helikopterbase (SAR og transport) Sikkerhet Egnethet (fasiliteter-utbygging-plassering etc) Lengde på boreprogram Tid på året Avstand Logistikk kostnad Enighet blant samarbeidspartnere

12 BArents Sea Exploration Collaboration (BASEC)
Hensikt: HMS samarbeid mellom operatørene knyttet til boring i Barentshavet Totalt 5 arbeidsgrupper der en ser på Logistikk og Beredskap, i første omgang knyttet til 23 runde. DNV GL benyttes som konsulent. Arbeidet er pågående

13 Classification: Internal 2011-02-23
Helicopter Safety Study 3B (HSS-3B) Pågående 16 oljeselskaper Luftfartstilsynet Petroleumstilsynet Fagforeningene SINTEF er kontraktør Report ferdig i oktober 2016 OLF Oljeindustriens Landsforening Classification: Internal 13 13 13

14 Om HSS-3b Målsettingen med prosjektet er å gjennomføre en oppdatering av utvalgte sentrale deler av HSS-3-rapporten, som ble utgitt i Oppdateringen skal spesielt ta hensyn til Nyere helikopterulykker – fokus på UK CAP 1145 – fokus på utvalgte, reaktive anbefalinger Nytt europeisk regelverk for offshore helikopterflyging (HOFO) – fokus på utstyr og trening Det viktigste resultatet fra studien vil være en oppdatert identifikasjon og vurdering av risikoreduserende tiltak. Studien vil i tillegg ha en oppdatering av sentrale teknologiske og organisatoriske utviklingstrender av betydning for helikopter-operasjoner på sokkelen, samt relevant statistikk om hendelser og trafikkvolum.

15 Statistisk risiko – NO+UK
Diagrammene under viser statistikk for perioden dekket av HSS-3 og HSS-3b

16 CAP 1145 Generelt Bølgehøydebegrensninger Trykkluft pustesystem
Mange fornuftige anbefalinger Spesielt fokus på reaktive tiltak Blandet mottakelse i Norge Bølgehøydebegrensninger Reduserer konsekvensen ved landing på sjø Kan vurderes innført for nattflyging Trykkluft pustesystem Reduserer konsekvensen ved helikoptervelt Bør utredes grundigere Merking av personer/seter Mest betydning for opplevd risiko Uklare/marginale sikkerhetsgevinster Konsekvenser på andre områder enn selve helikoptertransporten – også sikkerhetsmessig

17 Noen foreløpige anbefalinger
Krav om etterlevelse av Norog retningslinje 066 066 følges ikke fullt ut i dag Formalisering er ønskelig (nedgangstider, nye/mindre aktører, HOFO) Økte kompetansekrav Regelverkskursing av ledende personell i helikopterselskapene (inkl. postholdere, CAMO, vedlikehold) Økt bruk av systemtrener for teknikere Styrking av Luftfartstilsynet Ressurser, kompetanse, kapasitet AIS i helikopteret Identifiserer skipstrafikk, hindringer, riktig innretning, m.m. Mange av anbefalingene i HSS-3 gjelder fremdeles Dvs. at flere gode tiltak krever arbeid over tid

18 Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Status i bransjen – nyheter og status herunder HSS3B og Barentshavet Erik Hamremoen Senior Rådgiver– Statoil/Formann Aviation Forum."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google