Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET. EASA med nye sertifikatregler for IR •V•Veien til instrumentbevis skal forenkles i retning av amerikansk IR (FAA)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET. EASA med nye sertifikatregler for IR •V•Veien til instrumentbevis skal forenkles i retning av amerikansk IR (FAA)"— Utskrift av presentasjonen:

1 KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET

2 EASA med nye sertifikatregler for IR •V•Veien til instrumentbevis skal forenkles i retning av amerikansk IR (FAA) med en modulær tilnærming •D•Det innføres en ny rettighet for flyging i IMC i underveisfasen •D•Det innføres en IMC-rettighet for seilflygere •R•Regelverksutkastet ble lansert i august •S•Status: Offentlig høring •T•Tidligste implementering: April 2013

3 PPL-IR i Europa – en sjeldenhet

4 Over 25% av privatflygere i USA har IR

5 Synkende antall med PPL-IR i Europa

6 Kostnader for PPL-IR i USA og Europa

7 Hva med sikkerhet? •A•Analyse: Økt antall piloter med IR-kompetanse vil gi færre ulykker og hendelser knyttet til dårlig vær •E•EASA: Et mer tilgjengelig instrumentbevis betyr høyere prosentdel med IR som igjen betyr økt sikkerhet

8 EASAs regelverksarbeid •M•MDM.032 – “A concept for better regulation for General aviation” •F•FCL.008 – Arbeidsgruppe med grovutkast Presentert her ifjor •N•NPA – Regelverksutkast på høring nå •2•23. desember: Frist for høringsinnspill •C•CRD før sommeren 2012 •N•Nye regler på plass april 2013

9 Kompetansebasert modulær IR •S•Samme privilegier som dagens PPL-IR •S•Samme skill-test som i dag •H•Halvert teoripensum – ikke-relevante emner fjernet •F•Fjernede emner overført til HPA-rettighet •F•Flygetrening IR: Minimumskrav senket fra 50 til 40 t. •K•Kreditt for simulatortid: Økt fra 25 til 30 t. •I•Innført kreditt for IR-praksis (EIR): 15 timer •M•Minimumstid ved ATO: 10 timer •O•Opptaksprøve før ATO-trening •G•Gyldighetstid: 12 mnd (årlig prof-sjekk)

10 Opptakskrav, modulær IR •P•PPL eller CPL •5•50 timer som fartøysjef på nav-turer •N•Nattrettighet

11 EIR – En-route Instrument Rating •N•Ny konstruksjon, ikke anerkjent av ICAO •N•Noen fellestrekk med britiske IMC Rating •L•Lav terskel •K•Kan kun brukes til IMC/IFR i underveisfasen •K•Kan kun brukes i samme tidsrom som VFR dag

12 EIR – Opptakskrav •P•PPL-A eller CPL-A (JAR-FCL eller EASA Part FCL) •2•20 timer som fartøysjef under nav-turer

13 EIR – En-route Instrument Rating •S•Samme teori som kompetansebasert IR (100 timer) •F•Flygetrening IR: 15 timer •K•Kreditt for simulatortid: Ingen •M•Minimumstid ved ATO: 10 timer •G•Gyldighetstid: 12 mnd (årlig prof-sjekk) •M•Modul på vei til IR •F•Full kreditt for teori og praksis mot full IR

14 Konsekvenser iflg EASA EIR CB-IR

15

16

17 EIR i praksis – planlegging •V•Værmelding (+/– 1 t.) for landingsplass: VFR •P•Plass uten TAF/METAR: Alternativ plass •A•ATC Flight Plan: Transisjonspunkter VFR/IFR og IFR/VFR •T•Transisjonspunkt senest ved IAF på plasser med IFR-prosedyre

18 EIR i praksis – avgang

19 EIR i praksis – landing BSL-D Innflyging og landing på en flyplass som ikke har godkjent innflygingsprosedyre skal utføres i VFR-forhold (VMC). Kan innflygingen ikke utføres i VFR-forhold, skal skygjennomgang foretas over et radiohjelpemiddel i nærheten av flyplassen ned til en høyde av 1000 fot over høyeste hinder innenfor 8 km fra flyets beregnede posisjon. Derfra foretas den videre flyging i VFR-forhold.

20

21

22

23

24


Laste ned ppt "KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET. EASA med nye sertifikatregler for IR •V•Veien til instrumentbevis skal forenkles i retning av amerikansk IR (FAA)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google