Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010."— Utskrift av presentasjonen:

1 M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010

2 Prissettingsmetoder Kostnadsbasert prissetting –Selvkostkalkyle –Bidragskalkyle Verdibasert prissetting Break-even-metoden

3 15,- 10,- 5,- 20,- Pris! Minimumspris (Kostnadsbasert prissetting) Maksimumspris! (Verdibasert prissetting) Prissetting i praksis Utsalgspris- området Konkurransebasert prissetting (hva har konkurrentene gjort) og psykologisk prissetting brukes for å justere prisen til riktig nivå!

4 Selvkostmetoden vs bidragsmetoden Endelig litt regning! BidragsmetodenSelvkostmetoden Innkjøp stoff, glidelås, tråd etc. per bukse38,-38,- Andre direkte kostnader, lønn etc.50,-50,- Sum direkte kostnader88,-88,- Indirekte kostnader200,- Selvkost288,- Fortjeneste (55,55%)160,- Dekningsbidrag (410 %)360,- Salgspris uten mva448,-448,- 25 % mva112,-112,- Salgspris med mva560,-560,-

5 Verdibasert prissetting Kalles også markedsbasert prissetting og etterspørselsbasert prissetting Gjennom sin kjennskap til markedet og forbrukeratferd fastsetter bedriften en pris Prisen settes ut fra hva bedriften tror markedet kan betale

6 Break-even metoden Break-even er et begrep vi bruker når bedriften verken tjener eller taper penger. Overskuddet = 0 kroner Bedriften forsøker å finne hvilke priser som innebærer at resultatet blir break-even Bedriften vil så beslutte et prisnivå mellom break-even-punktene, hvor den tjener mest mulig penger på lang sikt. Inntekter Kostnader Salgsmengde Pris (a) gir break even Pris (b) gir break even


Laste ned ppt "M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google