Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kunnsign 2008 - TBH Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap PRODUKTIFISERING Litt mer teori ØVELSER PRISSETTING Kostnadsbasert prissetting.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kunnsign 2008 - TBH Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap PRODUKTIFISERING Litt mer teori ØVELSER PRISSETTING Kostnadsbasert prissetting."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kunnsign TBH Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap PRODUKTIFISERING Litt mer teori ØVELSER PRISSETTING Kostnadsbasert prissetting Markedsbasert prissetting Verdibasert prissetting Psykologiske aspekter ved prissetting Prisingsmodeller Nye vs. eksisterende kunder

2 Kunnsign TBH Produktdimensjoner Kjernenytten – hvilket umiddelbare behov dekker produktet? Sentral opplevelse – inkluderer også måten produktet/tjenesten leveres på Utvidet opplevelse – tilleggsprodukter og tjenester Potensiell opplevelse – skape tilhørighetsfølelse (klubb)

3 Kunnsign TBH Øvelse 4 – Produktutvikling 1&1 – 15 minutter: Definer kjernenytten til de tre differensierte produktene ProduktnavnProdukttypeDifferensiert produktnavn Kjernenytte

4 Kunnsign TBH Øvelse 4 – Produktutvikling 2&2/3 – 15 minutter: Ta utgangspunkt i et produkt og kjernenytten til dette (et fra hver av dere) og definer sentral opplevelse, utvidet opplevelse og potensiell opplevelse ProduktnavnKjernenytteSentral opplevelse Utvidet opplevelse Potensiell opplevelse

5 Kunnsign TBH Prissetting Kostnadsbasert prising Markedsbasert prissetting Verdibasert prissetting Psykologiske aspekter vedr. prissetting

6 Kunnsign TBH Kostnadsbasert prissetting Kostnad per enhet % fortjeneste Pris

7 Kunnsign TBH Kostnadsbasert prissetting Kostnad per enhet % fortjeneste Pris (Faste og variable kostnader)

8 Kunnsign TBH Kvantitet Pris D D Markedsbasert prissetting - Etterspørsel

9 Kunnsign TBH Pris Kvantitet S S Markedsbasert prissetting - Tilbud

10 Kunnsign TBH Pris Kvantitet S SD D P K Markedsbasert prissetting - Likevekt

11 Kunnsign TBH Kvantitet Pris D D D D Elastisk Uelastisk Markedsbasert prissetting

12 Kunnsign TBH Verdibasert prissetting Hva er verdien sett fra kundens side? Alternative løsninger Substitutter Hva koster alternativene? Forutsetter differensiering

13 Kunnsign TBH Kostnadsbasert vs. verdibasert prissetting Kostnadsbasert prissetting Produkt > Kostnad > Pris > Verdi > Kunde Verdibasert prissetting Kunde > Verdi > Pris > Kostnad > Produkt

14 Kunnsign TBH Prisingsmodeller Pris pr. time Pris pr. enhet Flat prising Royalty No cure no pay Suksess-honorar Eierandeler Gjenkjøpsrabatter Prisdifferensiering

15 Kunnsign TBH Psykologiske aspekter ved prissetting Pris versus kvalitet Kunder assosierer ofte kvalitet med pris Høy pris – høy kvalitet Lav pris – lav kvalitet Prisbarrierer – ”9,90 versus 10,00”

16 Kunnsign TBH Tilfredsstille og ta vare på kunden Fem ganger dyrere å rekruttere en ny kunde enn å beholde en eksisterende Kundeforhold blir ofte mer profitable over tid Måle hvor fornøyd kunden er - referanse

17 Kunnsign TBH Hva er verdien av ditt produkt? Det finnes ingen objektiv verdi Til syvende og sist: Det kunden din er villig til å betale ”Customer percieved value” Produkt + branding + referansekunder + innpakning + nettverket ditt og sist men ikke minst: DEG.....

18 Kunnsign TBH Øvelse 5 – Prisdifferensiering Individuelt – 5 minutter: Velg ett av de differensierte produktnavnene (ett av de tre), og lag tre versjoner av produktet: 1 billig, 1 middels dyr og 1 eksklusiv variant. Tenk gjennom egenskaper ved de ulike versjonene og potensielle kunder. Hvilke priser bør vi forlange? Produktnavn/type+ EgenskaperPotensiell kunde Billig variant: Por Favor 1 DIY Bok + CD i postenAktuelle og potensiell turister til Spania Middels dyr variant: Por Favor 1 kurs Bok + undervisning + DVD + kursbevis Aktuelle turister til Spania Eksklusiv variant: Por Favor 1 Rett Hjem Bok + individuell veiledning + eksamen Forretningsfolk med spanske forretningsforb.


Laste ned ppt "Kunnsign 2008 - TBH Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap PRODUKTIFISERING Litt mer teori ØVELSER PRISSETTING Kostnadsbasert prissetting."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google