Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap"— Utskrift av presentasjonen:

2 Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
Kostnadsbasert prissetting Markedsbasert prissetting Verdibasert prissetting Psykologiske aspekter ved prissetting Prisingsmodeller Nye vs. eksisterende kunder PRODUKTIFISERING Litt mer teori ØVELSER UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

3 Produktdimensjoner Kjernenytten – hvilket umiddelbare behov dekker produktet? Sentral opplevelse – inkluderer også måten produktet/tjenesten leveres på Utvidet opplevelse – tilleggsprodukter og tjenester Potensiell opplevelse – skape tilhørighetsfølelse (klubb) UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

4 Øvelse 4 – Produktutvikling
1&1 – 15 minutter: Definer kjernenytten til de tre differensierte produktene Produktnavn Produkttype Differensiert produktnavn Kjernenytte UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

5 Øvelse 4 – Produktutvikling
2&2/3 – 15 minutter: Ta utgangspunkt i et produkt og kjernenytten til dette (et fra hver av dere) og definer sentral opplevelse, utvidet opplevelse og potensiell opplevelse Produktnavn Kjernenytte Sentral opplevelse Utvidet opplevelse Potensiell opplevelse UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

6 Prissetting Kostnadsbasert prising Markedsbasert prissetting
Verdibasert prissetting Psykologiske aspekter vedr. prissetting UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

7 Kostnadsbasert prissetting
Kostnad per enhet % fortjeneste Pris UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

8 Kostnadsbasert prissetting
Kostnad per enhet % fortjeneste Pris (Faste og variable kostnader) UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

9 Markedsbasert prissetting - Etterspørsel
Kvantitet

10 Markedsbasert prissetting - Tilbud
Kvantitet

11 Markedsbasert prissetting - Likevekt
Kvantitet

12 Markedsbasert prissetting
Elastisk Uelastisk D Kvantitet

13 Verdibasert prissetting
Hva er verdien sett fra kundens side? Alternative løsninger Substitutter Hva koster alternativene? Forutsetter differensiering UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

14 Kostnadsbasert vs. verdibasert prissetting
Kostnadsbasert prissetting Produkt > Kostnad > Pris > Verdi > Kunde Verdibasert prissetting Kunde > Verdi > Pris > Kostnad > Produkt UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

15 Prisingsmodeller Pris pr. time Pris pr. enhet Flat prising Royalty
No cure no pay Suksess-honorar Eierandeler Gjenkjøpsrabatter Prisdifferensiering Dette er hovedlinjer i utviklingen. Universitetet har hele tiden drevet både forskning og undervisning, men vektleggingen har vært ulik opp gjennom tidene. 2 2 2 2 2

16 Psykologiske aspekter ved prissetting
Pris versus kvalitet Kunder assosierer ofte kvalitet med pris Høy pris – høy kvalitet Lav pris – lav kvalitet Prisbarrierer – ”9,90 versus 10,00” Dette er hovedlinjer i utviklingen. Universitetet har hele tiden drevet både forskning og undervisning, men vektleggingen har vært ulik opp gjennom tidene. 2 2 2 2 2

17 Tilfredsstille og ta vare på kunden
Fem ganger dyrere å rekruttere en ny kunde enn å beholde en eksisterende Kundeforhold blir ofte mer profitable over tid Måle hvor fornøyd kunden er - referanse Dette er hovedlinjer i utviklingen. Universitetet har hele tiden drevet både forskning og undervisning, men vektleggingen har vært ulik opp gjennom tidene. 2 2 2 2 2

18 Hva er verdien av ditt produkt?
Det finnes ingen objektiv verdi Til syvende og sist: Det kunden din er villig til å betale ”Customer percieved value” Produkt + branding + referansekunder + innpakning + nettverket ditt og sist men ikke minst: DEG..... UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

19 Øvelse 5 – Prisdifferensiering
Individuelt – 5 minutter: Velg ett av de differensierte produktnavnene (ett av de tre), og lag tre versjoner av produktet: 1 billig, 1 middels dyr og 1 eksklusiv variant. Tenk gjennom egenskaper ved de ulike versjonene og potensielle kunder. Hvilke priser bør vi forlange? Produktnavn/type + Egenskaper Potensiell kunde Billig variant: Por Favor 1 DIY Bok + CD i posten Aktuelle og potensiell turister til Spania Middels dyr variant: Por Favor 1 kurs Bok + undervisning + DVD + kursbevis Aktuelle turister til Spania Eksklusiv variant: Por Favor 1 Rett Hjem Bok + individuell veiledning + eksamen Forretningsfolk med spanske forretningsforb. UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1


Laste ned ppt "Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google