Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kunnsign 2008 - TBH Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap PRODUKTIFISERING Litt mer teori ØVELSER PRISSETTING Kostnadsbasert prissetting.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kunnsign 2008 - TBH Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap PRODUKTIFISERING Litt mer teori ØVELSER PRISSETTING Kostnadsbasert prissetting."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kunnsign 2008 - TBH Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap PRODUKTIFISERING Litt mer teori ØVELSER PRISSETTING Kostnadsbasert prissetting Markedsbasert prissetting Verdibasert prissetting Psykologiske aspekter ved prissetting Prisingsmodeller Nye vs. eksisterende kunder

2 Kunnsign 2008 - TBH Produktdimensjoner Kjernenytten – hvilket umiddelbare behov dekker produktet? Sentral opplevelse – inkluderer også måten produktet/tjenesten leveres på Utvidet opplevelse – tilleggsprodukter og tjenester Potensiell opplevelse – skape tilhørighetsfølelse (klubb)

3 Kunnsign 2008 - TBH Øvelse 4 – Produktutvikling 1&1 – 15 minutter: Definer kjernenytten til de tre differensierte produktene ProduktnavnProdukttypeDifferensiert produktnavn Kjernenytte

4 Kunnsign 2008 - TBH Øvelse 4 – Produktutvikling 2&2/3 – 15 minutter: Ta utgangspunkt i et produkt og kjernenytten til dette (et fra hver av dere) og definer sentral opplevelse, utvidet opplevelse og potensiell opplevelse ProduktnavnKjernenytteSentral opplevelse Utvidet opplevelse Potensiell opplevelse

5 Kunnsign 2008 - TBH Prissetting Kostnadsbasert prising Markedsbasert prissetting Verdibasert prissetting Psykologiske aspekter vedr. prissetting

6 Kunnsign 2008 - TBH Kostnadsbasert prissetting Kostnad per enhet % fortjeneste Pris

7 Kunnsign 2008 - TBH Kostnadsbasert prissetting Kostnad per enhet % fortjeneste Pris (Faste og variable kostnader)

8 Kunnsign 2008 - TBH Kvantitet Pris D D Markedsbasert prissetting - Etterspørsel

9 Kunnsign 2008 - TBH Pris Kvantitet S S Markedsbasert prissetting - Tilbud

10 Kunnsign 2008 - TBH Pris Kvantitet S SD D P K Markedsbasert prissetting - Likevekt

11 Kunnsign 2008 - TBH Kvantitet Pris D D D D Elastisk Uelastisk Markedsbasert prissetting

12 Kunnsign 2008 - TBH Verdibasert prissetting Hva er verdien sett fra kundens side? Alternative løsninger Substitutter Hva koster alternativene? Forutsetter differensiering

13 Kunnsign 2008 - TBH Kostnadsbasert vs. verdibasert prissetting Kostnadsbasert prissetting Produkt > Kostnad > Pris > Verdi > Kunde Verdibasert prissetting Kunde > Verdi > Pris > Kostnad > Produkt

14 Kunnsign 2008 - TBH Prisingsmodeller Pris pr. time Pris pr. enhet Flat prising Royalty No cure no pay Suksess-honorar Eierandeler Gjenkjøpsrabatter Prisdifferensiering

15 Kunnsign 2008 - TBH Psykologiske aspekter ved prissetting Pris versus kvalitet Kunder assosierer ofte kvalitet med pris Høy pris – høy kvalitet Lav pris – lav kvalitet Prisbarrierer – ”9,90 versus 10,00”

16 Kunnsign 2008 - TBH Tilfredsstille og ta vare på kunden Fem ganger dyrere å rekruttere en ny kunde enn å beholde en eksisterende Kundeforhold blir ofte mer profitable over tid Måle hvor fornøyd kunden er - referanse

17 Kunnsign 2008 - TBH Hva er verdien av ditt produkt? Det finnes ingen objektiv verdi Til syvende og sist: Det kunden din er villig til å betale ”Customer percieved value” Produkt + branding + referansekunder + innpakning + nettverket ditt og sist men ikke minst: DEG.....

18 Kunnsign 2008 - TBH Øvelse 5 – Prisdifferensiering Individuelt – 5 minutter: Velg ett av de differensierte produktnavnene (ett av de tre), og lag tre versjoner av produktet: 1 billig, 1 middels dyr og 1 eksklusiv variant. Tenk gjennom egenskaper ved de ulike versjonene og potensielle kunder. Hvilke priser bør vi forlange? Produktnavn/type+ EgenskaperPotensiell kunde Billig variant: Por Favor 1 DIY Bok + CD i postenAktuelle og potensiell turister til Spania Middels dyr variant: Por Favor 1 kurs Bok + undervisning + DVD + kursbevis Aktuelle turister til Spania Eksklusiv variant: Por Favor 1 Rett Hjem Bok + individuell veiledning + eksamen Forretningsfolk med spanske forretningsforb.


Laste ned ppt "Kunnsign 2008 - TBH Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap PRODUKTIFISERING Litt mer teori ØVELSER PRISSETTING Kostnadsbasert prissetting."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google