Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bruk av kriterier i vurdering LUT VÅREN 2011 Line Wittek

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bruk av kriterier i vurdering LUT VÅREN 2011 Line Wittek"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bruk av kriterier i vurdering LUT VÅREN 2011 Line Wittek anne.line.wittek@hive.no

2 Sadlers forslag til tiltak for økt motivasjon blant elever/studenter Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 2 Vurdering underveis der studentene/elevene har en rolle Student-/elev involvering i dokumentasjon av ferdigheter og kompetanse Studen-/elev involvering i kommunikasjon om vurdering og vurderingskriterier Synliggjøre avstanden mellom det studentene/elevene får til og siktemålet - anvendelse og diskusjon av kriterier ”Use assessment to help the student believe that the target is within reach”

3 Argumenter for eksplisitte kriterier (Sadler 1983) Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 3 Vurderingsgrunnlaget synliggjøres Siktemålet med utdanningen artikuleres Lettere å samordne sensur Pedagogiske grunner Moralske grunner

4 Noen dilemmaer ved bruk av kriterier Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 4 Det spesifikke vs. det generelle Komplisert faglig innhold vs. banalisering Det dynamiske vs. fastfrysing

5 Noen råd ved bruk av eksplisitte kriterier Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 5 Sett av tid Arbeidet starter samtidig med at faglige og pedagogiske målsetninger drøftes Er aldri ferdig og avsluttet Man må involveres i å anvende, drøfte og revidere for å få grepet om dem Lærerens måte og anvende dem på / eksempler er viktig

6 Hvorfor kriterier (Wittek og Dysthe 2003) Fra tradisjonell eksamen til mappevurdering: krever en kulturendring Å aktualisere vurderingskriterier gjennom hele læreprosessen Betydningen av å synliggjøre og forhandle om kriterier: Begrunnelse for vurdering Kunne vurdere andre Kunne vurdere seg selv Viktig fagkunnskap

7 Forskjeller mellom fag- og profesjonskulturer Inndeling i «harde», «myke», «rene» og «anvendte» kunnskapsfelt Harde/rene (fysikk, kjemi, matte): rett/galt svar, lite rom for tolkning - jo mer matematisk orienterte fag, jo mindre diskusjon ved vurderingskriteriene. Mest vanlig med objektivt skårete prøver Harde/anvendte (ingeniør, teknologi): vurderingskriterier sterkt påvirket av profesjonelle og pragmatiske standarder Myke/rene: (lærer, sykepleier): bruk, integrasjon og praktisk kunnskap. Mest vanlig med subjektivt skårete prøver.

8 Standard og kriterium Kriterium: kunne gjenkjenne kvalitet Standard. Grad av kvalitet

9 Prosesskriterier vs. prosesskriterier Eks. fra faget «Skapande bild» Sverige. (Lindstrøm et. al. 1998) Prosessvurdering eller produktvurdering i ungdomsskolen?

10 Kilder: Sadler, D.R, (1983): Evaluation and the improvement og academic learning. Journal og higher education, 54(1), s. 61- 79. Wittek, L. og Dysthe, O. (2003). Kvalitetskriterier og vurdering – et utviklingsområde innenfor høyere utdanning.. I Dysthe, O. og Engelsen, K.S. (red.) Mapper som pedagogisk redskap. Perspektiver og erfaringer. Abstrakt forlag.


Laste ned ppt "Bruk av kriterier i vurdering LUT VÅREN 2011 Line Wittek"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google