Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHildur Corneliussen Endret for 7 år siden
1
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen 19.09.20161
2
I vår virksomhetsplanen for 2014 var det fastsatt at det skulle igangsettes arbeidet med skolekonkurranser, - der den langsiktige målsetting er å synliggjøre skolekonkurranser som en egnet metode i undervisningen. 2
3
19.09.2016 Som delmål ble trukket fram at det skulle: 1.Innføres skolekonkurranser som pedagogisk metode og som et virkemiddel for økt gjennomføring og bedre resultater i yrkesfagene. 2.Øke Nordlandselevenes deltakelse i nasjonale og internasjonale yrkeskonkurranser som et middel for å øke statusen til yrkesfagene. 3.Styrke samarbeidet mellom skole og arbeidsliv. Øyvind Bøe Dalelv tidl. elev ved Bodø vgs. Verdensmester i London 2011 som ung fagarbeider 3
4
19.09.20164 Samtidig ble vi utfordret av WorldSkills om å delta i et nasjonalt prosjekt om skolekonkurransen. - Og da var vi i gang. Det ble sendt invitasjonsbrev til skolene, Så informasjonsmøte med de aktuelle skoler Men skolene sto ikke i kø for å delta!
5
19.09.20165 Vi stilte med en stor tropp da WorldSkills inviterte til kick off nettverkssamling i Oslo 15. januar i år. Et positivt møte med god deltakelse også fra de tre andre fylkeskommunene / videregående skolene, fra bransjeforeninger og opplæringskontor. Jo, vi satte inne med mer informasjon når vi dro derfra - enn når vi kom.
6
19.09.20166 Om ikke først, så fikk vi etter hvert på plass egen nettside med informasjon om skolekonkurranser. Ved starten så var det 6 skoler som ønsket å delta i prosjektet. Vi ble enig med disse at vi stresset ikke arbeidet for å få med flere skoler. Men så i mai gikk vi ut med ny invitasjon. Da for å sikre større deltakelse til neste år.
7
19.09.20167 I april og mai ble det avholdt skolekonkurranser ved tre skoler i fylket. Det ble konkurrert i totalt 10 fag Ved Polarsirkelen videregående skole hadde de i tillegg konkurranse blant elevene på Vg1 TIP i å bygge Olabil, samt billøp. Om premiering
8
19.09.20168
9
9
10
10 I mai inviterte vi på ny de videregående skolene til å engasjere seg i konseptet skolekonkurranser. Heller ikke da ble reaksjonene enorme. Måtte ta tak i enkelte rektorer. Så det som er viktig er å få dette forankret hos skole- ledelsen og at disse deltar i å velge ut koordinator/er.
11
19.09.201611 Torsdag 10. september inviterte vi til oppstartsmøte der både «gamle» og nye skoler deltok. Samlet så var vi 38 deltakere. Målet var å skape en interesse for skolekonkurranser som innebærer at vi i dette skoleåret gjennomfører flere skolemesterskap og fylkesmesterskap.
12
Hvilke erfaringer er gjort i fylker der skolekonkurranser har blitt en tradisjon 19.09.2016 Lærelysten øker Konkurranseinstinktet våkner Nivået i klassen heves Motivasjonen øker Større forståelse for kvalitet Ser behovene til bedriftene bedre Ferdigheten øker Interessen for faget øker Tilby bedre elever som arbeidslivet setter pris på. - Men avhengig av engasjerte lærere - Og at noen tar ansvar for prosessen ved skolene 12 Også denne gang var det viktig å trekke fram
13
De gode spørsmålene - og de vanskelige 19.09.201613 Når vi er i starten av et nytt konsept så kommer det mange spørsmål, og ikke alle er enkle å svar på. - Finnes det oppgaver, eller må de lages selv? Oppgavebank? - På hvilke nivå skal konkurransene være på? Vg2? Vg2/Vg3? - Hvordan involvere arbeidslivet, partene, opplæringskontorene? - Lokale, regionale – Nord-Norgesmesterskap? - Skal det bli nasjonalt mesterskap spesielt for skolene? - Hva med økonomien. Hvilke støtte kan vi få? - Kan teoretiske prøver være inngangen i starten? - Hvordan organiserer vi oss i fylket? Nasjonalt? Vi ønsker at flere av disse spørsmålene bedre kan belyses i dag.
14
Så til slutt om organisering 19.09.201614
15
Organisering 19.09.201615
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.