Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velferdsteknologi - Asker kommune Eldrerådet 14. september 2016.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velferdsteknologi - Asker kommune Eldrerådet 14. september 2016."— Utskrift av presentasjonen:

1 Velferdsteknologi - Asker kommune Eldrerådet 14. september 2016

2 Temaplan - velferdsteknologi > Lenke til Temaplan Lenke til Temaplan > Utarbeidet i 2013 > Beskriver 9 innsatsområder m/tiltak > Lagt frem og godkjent av kommunestyret september 2013 –Forslag til vedtak ble enstemmig vedtatt

3 Innsatsområder 1) Styrke FOU-enheten med 100% stilling fra 2014 2) Vurdere opprettelse av et velferdsteknologisk utstillingsvindu 3) Teknologi for barn og unge med særskilte behov 4) Bruk av varslings- og lokaliseringsteknologi videreutvikles 5) «Det velferdsteknologiske huset» - legge til rette for infrastruktur hjemme/omsorgsbygg 6) Utrede mulighet for å opprette callsenter i forbindelse med Helsehus på Søndre Borgen 7) Fagsystem (Gerica) 8) Sørge for kompetanse og opplæring – ansatte 9) Vurdere ulike plattformer for kommunikasjon med pårørende/brukere

4 Velferdsteknologi «Med velferdsteknologi menes først og fremst teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet, og styrker den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan også fungere som støtte til pårørende og ellers bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. Velferdsteknologiske løsninger kan i mange tilfeller forebygge behov for tjenester eller innleggelse i institusjon.» NOU 2011:11 – Innovasjon i omsorg

5 Nasjonale føringer > Morgendagens omsorg (St.Meld. 29) > Innovasjon i omsorg (NOU 2011:11) > Fagrapport om implementering av velferdsteknologi i de kommunale helse- og omsorgstjenestene 2013-2030. > «Velferdsteknologiens ABC» «Velferdsteknologiens ABC» > Nasjonalt Velferdsteknologiprogram (NVP) –Rammene for NVP er gitt i Meld. St. nr. 29 (2012-2013) «Morgendagens omsorg»

6 Nasjonalt Velferdsteknologiprogram (NVP) > Målet er at 80% av befolkningen i 2020 bor i en kommune som tilbyr helse- og omsorgstjenester der velferdsteknologi inngår som en del av det ordinære tjenestetilbudet. > Utvikle og prøve ut velferdsteknologiske løsninger > Skape og spre kunnskap > Kompetanseheving > Etablere standarder og IT- arkitektur > 32 kommuner er en del av programmet

7 KOMMUNERTEKNOLOGI Bergen, Lindås, StordTrygghetspakke Bjugn, Bærum, Drammen, Larvik, Skien, Tjøme, Trondheim, Åfjord GPS, Alarmmottak Bærum, Skien, StavangerTrygghetspakke BærumElektroniske dørlåser Bærum, SkienLøsninger i sykehjem Helsenettverk Lister (Farsund, Flekkefjord, Hægebostad, Kvinesdal, Lyngdal, Sirdal) Trygghetspakke HortenRuteplanlegging for effektive og gode hjemmebaserte tjenester OsloTrygghetspakke SarpsborgTrygghetspakke, elektroniske medisindosetter TromsøTrygghetspakke Vestre Toten, Søndre LandTrygghetspakke Værnesregionen (Frosta Meråker, Selbu, Stjørdal, Tydal)Trygghetspakke Østre Agder (Arendal, Grimstad, Risør)Digitalt tilsyn på natt Kommuner i Nasjonalt Velferdsteknologiprogram

8 Anbefalinger - Overgang til digital plattform 1) Konsentrer ressurser først på overgangen fra analog til digital kommunikasjonsplattform med anbudsprosess for utskifting av alle analoge trygghetsalarmer. 2) Start planleggingen av ny løsning for mottak av signaler fra trygghetsalarmer og andre velferdsteknologiske løsninger. Det må etableres en full digital mottaksfunksjon som tilfredsstiller kravene til mottak og avsendelse av ulike typer signaler. 3) Orienter dere i det velferdsteknologiske markedet og få et overblikk over alle løsninger som tilbys. Snakk med mange ulike leverandører! Vurder å bruke innovative anskaffelser når kommunen skal anskaffe velferdsteknologiske løsninger. 4) Start planleggingen for å møte fremtidens utfordringer. Når må kommunen senest ha tatt velferdsteknologiske løsninger bredt i bruk? Hvilke løsninger ønsker kommunen å tilby?

9 Eksempler på løsninger i en trygghetspakke Fallsensor m/alarmknapp Epilepsisensor Oversvømmelsessensor Røykvarsler (optisk) Senge-/stolsensor Hjemmesentral som tar i mot signaler fra sensorer – sender videre til helsevakt/alarmsentral Fuktsensor Bevegelsessensor Dørsensor Fallsensor m/alarmknapp Smykkesensor (bærbar alarmknapp) Ringesnor

10 Prosjektet «Tryggere hverdag» > Politisk sak i komité Helse og omsorg – juni 2015 > Samarbeidsprosjekt med Bærum kommune > Erstatte dagens avtale om trygghetsalarmtjeneste > Anskaffelse i løpet av 2016 > Implementering i 2017

11 Prosjektet – «Tryggere hverdag» > Anskaffelsen omfatter trygghetstjenester som skal erstatte og modernisere dagens trygghetsalarmtjeneste. –Responssentertjenester for mottak, besvarelse og delegering av varsler. –Oppsøkende tjeneste til brukere i hjemmet dersom responssenteret har vurdert at det er nødvendig. –Digitale trygghetsalarmer og andre digitale trygghetsskapende produkter som kobles opp hos de hjemmeboende for at tjenestene skal kunne ytes til bruker. Eksempler på andre typer produkter kan være fallsensor, epilepsialarm, ut av seng varsel, dør-/vindusalarm, brann-/røykvarsling. –E-lås tjeneste som omfatter alle tjenestemottakere som har trygghetstjeneste og/eller mottar hjemmetjenester i Asker og Bærum kommuner –Lokaliseringstjeneste ved hjelp av GPS som skal gi mulighet for tjenestemottakere med kognitiv svikt til å bevege seg utenfor eget hjem.

12 Tryggere hverdag - forts. > Se på behov og ikke løsning – Involvering av brukere, og sørge for forankring > Vi skal anskaffe tjenester, ikke teknologi > Fokus på sammenhengende tjenester til innbygger ved å fokusere på samhandlingen mellom kommune og leverandør – Løse dagens oppgaver på en bedre måte. > Leverandør skal i samarbeid med kommuene, utføre tjenestene i alle faser: > Legge til rette for innovasjon hos leverandør og kommune > Gir mulighet for at leverandøren kan komme med forslag til hvordan tjenestene kan løses – Knyttet mot Nasjonalt program for leverandørutvikling > Måle leverandør på tjenestekvalitet og ikke teknisk kvalitet – Følge de nasjonale tekniske krav/standarder

13 Bo lenger hjemme - omfatter mange type teknologier Hvor er «Tryggere hverdag»? Trygghetsskapende teknologier (eks. trygghets-, brann-, fallalarm, lokasjonsløsninger etc.) Mestringsteknologier (eks. elektronisk pilledispenser, utstyr for personlig måling av kroppsfunksjoner eks. blodsukker og blodtrykk) Velvære- og smarthusteknologier (skritteller, e-lås, lys/varme styring etc.) Utrednings- og behandlingsteknologier (avanserte helsemålinger som utføres av fastleger og kommunehelsetjenesten eks. smertepumpe)

14 Andre velferdsteknologiske løsninger –Utbyggingen av Gullhella omsorgsboliger og Nesbru sykehjem. Viktig arena for å ta i bruk ny teknologi. Moderne signalanlegg. Infrastruktur som legger til rette. –Robotseler i forbindelse med dyreassistert aktivitet på Solgården sykehjem –Trening via videokonferanse, på brukers TV. Knyttet mot prosjekt «Hverdagsrehabilitering». Samarbeid med ekstern aktør for å teste ut dette for et lite antall brukere i 2016/2017. Søkt og fått tildelt midler fra Regionale forskningsfond. –Spillteknologi – sykehjem/omsorgsboliger for aktivisering og underholdning. –Medisindispensere – vurdere å ta i bruk multidosedispenser. Erfaringer fra NVP –Utprøving/utvikling av kroppsbåren fallalarm Asker bo- og omsorgssenter En del av arbeidet med å følge opp og forebygge fall

15 Kommunens dokumentasjonssystem Gerica – tatt i bruk flere komponenter –Lifecare eRom – Gullhella bo- og aktivitetssenter og Bondi avlastning. –eLink – Elektroniske meldinger over Norsk Helsenett. –LifeCare Mobil Pleie – Smarttelefoner for hjemmesykepleien –Legemiddelhåndtering – medisinmodul i Gerica er tatt i bruk. –Integrasjon mellom apotek og kommune for overføring av multidoseinformasjon. –Gerica Plan – Ressursplanlegging for hjemmesykepleie. –Ny tiltaksplan – innført våren 2016

16 Informasjon og kommunikasjon > Sosiale medier og andre teknologiske løsninger ønskes tatt i bruk for brukere, pårørende og ansatte. Infokioskskjermer til boliger/sykehjem (oppslagstavler) ReConnect –nettbasert verktøy for mestring og samhandling innen psykiske helsetjenester. Forskningsprosjekt hvor Psykisk helse- og rustjenester deltar. «Stafettlogg» –nettbasert samarbeidsarena for oppgavefordeling og -oppfølging. Innføres i 2016 JodaCare –digital kommunikasjonsverktøy. Testes i boliger for utviklingshemmede Nettbrettløsning for motivasjon og belønning for personer med nedsatt funksjonsevne –Uttestingsprosjekt på Sætre Terrasse Sanse-/sesongfilmer –Personer med demens –Solgården sykehjem

17 Oppfordring Artikkel i Budstikka, torsdag 29. januar 2015


Laste ned ppt "Velferdsteknologi - Asker kommune Eldrerådet 14. september 2016."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google