Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRebekka Simensen Endret for 7 år siden
1
Interessemotsetninger i forsyningskjeden. Hva gjør vi med konfliktene? Terje I.Våland Dr.oecon.,førsteamanuensis, HiS, Rådgiver i Forretningslogistikk Logistikk som verdiskapning, Stavanger 11. november 2004
3
To spørsmål 1.Er forsyningskjeden spesielt utsatt for konflikter? 2. Hvorfor oppstår konflikter mellom selskaper?
4
økende antall aktører økende innkjøpsandel globalisering prispress kompliserende logistikk Konsekvens: Alle vil velte ulempene over på hverandre. Interessemotsetninger konflikter Forsyningskjeden i forandring
5
Hvorfor oppstår konflikter i forretningsrelasjonene? 1.Arven de bærer på 2.Klønete håndtering av hendelsene 3.Undervurderer “skilsmissekostnadene” 4. “Heiagjenger”
6
Formell beskyttelse Uformell samhandling To styringsmekanismer i relasjonen
7
5432154321 2 3 4 5 UBALANSERT SONE UBALANSERT SONE BALANSERT FORMELL SONE BALANSERT UFORMELL SONE KUNDENS OPPFATNINGER LEVERANDØRENS OPPFATNINGER UFORMELLFORMELL
8
UFORMELL FORMELL
9
Konsekvens Kontrakten gir en falsk trygghet. Aldri undervurder “human factor” ! Hvordan kan “human factor” skape konflikter slik at relasjonen ødelegges?
10
Relasjonsbrudd Fremskyndings- episoder Dempnings- faktorer predisponerings- elementene Inspirert av Tähtinen (1998) Agent effekten
11
Første poeng Ubevissthet omkring “arven” (predisponerings-elementene)
12
Relasjonsbrudd Fremskyndings- episoder Dempnings- faktorer predisponerings- elementene Agent effekten Usikkerhets bekymringMaktdistanse Norm orientering Rutine orientering Agent - prinsipal distanse strukturell distanse
13
Andre poeng Svikt i kommunikasjonen omkring konflikthendelsene
14
Relasjonsbrudd Fremskyndings- episoder Dempnings- faktorer predisponerings- elementene Agent effekten PåvirkningsstrategiUtgangsstrategi Direkte Indirekte SelvAndreSelvAndreSelv orientertAndre orientert
15
Direkte andre orientert kommunikasjon Direkte selv orientert kommunikasjon Indirekte selv orientert kommunikasjon Indirekte andre orientert kommunikasjon 1 2 4 3
16
“forhandlet avskjed” “fullbyrdet brudd” “kostnads eskalering” “Bortglidning” “Signalisering” 1 2 4 3
17
Tredje poeng Ubevissthet omkring dempningsfaktorene
18
Relasjonsbrudd Fremskyndings- episoder Dempnings- faktorer predisponerings- elementene Agent effekten Prosess kostnader Tapte relasjonsinvesteringer Oppstartskostnader Mulige sanksjoner Nettverksbegrensninger
19
Prosesskostnader Balder saken 600 mill NOK Boeing 757-200 600 mill NOK Prosesskostnader
20
Fjerde poeng Agent effekten
21
Relasjonsbrudd Fremskyndings- episoder Dempnings- faktorer predisponerings- elementene Agent effekten Agenten’s råd Ledelsesmessig usikkerhet Valg av agent
22
Reduser selv orientering Forsterke andre orientering Reduser indirekte kommuni- kasjon Forsterke direkte kommuni- kasjon Forhåndsanalyser kulturell distanse Bygg bro over forskjellene Utfør konsekvens analyse Tapte relasjonsinvest. Prosesskostnader Mulige sanksjoner Nettverksbegrensninger Oppstartskostnader Unngå en-parti-agentene Relasjonsbrudd fremskyndings episodene Dempnings faktorene Predisponerings- faktorene Veien til å unngå brudd
23
Finn ut om arven fra fortiden, brobygging underveis. Analyser konsekvensene av relasjonsbrudd. Konflikthendelser: direkthet og andreorientering. Unngå en-parti- agentene OPPSUMMERING:
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.