Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTherese Thorvaldsen Endret for 7 år siden
1
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i
2
Fugleprosjekt vår/sommer
3
i
4
I
5
i
6
i
7
Satsningsområder Sosial kompetanse Lek Natur, friluftsliv og helse
8
i
9
Fagområdene… Bhg. har 7 fagområder som Rammeplanen sier vi skal jobbe med: o Kommunikasjon, språk og tekst o Kropp, bevegelse og helse o Kunst, kultur og kreativitet o Natur, miljø og teknikk o Etikk, religion og filosofi o Nærmiljø og samfunn o Antall, rom og form
10
Kommunikasjon, språk og tekst *Vi prater med barna om, og «setter ord på» det vi ser og det barna viser interesse for. *Bruker sanger, rim og regler.
11
Kropp, bevegelse og helse *Bruker grovmotorikk: gå, løpe, klatre, rulle, krabbe, hoppe…
12
i *Får andre «bevegelsesutfordringer» med flere typer underlag, som våt sand, grus, fjell, lyng, mose, «bekk», gress og «buskas».
13
i *Finmotorikken øves når små steiner, blader og bær studeres. *Bruker føle-, smaks-, lukte-, syns- og hørselsansene ved å kjenne, se og lukte på mose, lyng, kvister og steiner, smake på bl.a. bær og høre på fuglene.
14
Kunst, kultur og kreativitet *Kan «tegne» i sanden med hender/pinner o.l., bygge/lage noe av det vi finner i naturen
15
i *Lage «instrumenter» og lytte til «musikken» i naturen. *Bruke sanger, rim og regler, f.eks. «Jeg gikk en tur på stien», «Lille Petter edderkopp» osv. *Studere/legge merke til det estetiske i naturen, ulike farger, mønstre osv…
16
Natur, miljø og teknikk *Bli kjent med naturen, ulike planter, insekter, fugler og dyr.
17
i *Få erfaring med ulike årstider, ved å se forandring på farger, blader, blomster, lyder, lukter, temperatur og vær.
18
i *Stimulere nysgjerrighet ved å studere og undre oss over det vi finner, sammen med barna.
19
Etikk, religion og filosofi *Legge grunnlag for sosial kompetanse, holdninger og verdier som fins i samfunnet, ved å være rollemodeller og å hjelpe barna i konfliktsituasjoner. *Gi barna rom for opplevelser og undring, og møte spørsmål med alvor og respekt.
20
Nærmiljø og samfunn *Bli kjent i nærmiljøet rundt barnehagen. *La barna opplevde glede over å være en gruppe som f.eks. «samarbeider» om å leke «borte-titt-tei» på hjørnene til Minihuken. *Gi både gutter og jenter varierte opplevelser og utfordringer, og like mye oppmerksomhet på turen i nærmiljøet.
21
Antall, rom og form *Sammenligne størrelse på steiner, blader, pinner o.l. *Telle steiner, blader, pinner, trær, kongler, barn…
22
i *Se på likheter og ulikheter, sortere ting vi finner. *Se på ulike former på bl.a. blader og fotavtrykk. *Gi erfaring med ulike plasseringer som inni, foran, bak, oppå, ved siden av osv.
23
i
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.