Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010. Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010. Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer."— Utskrift av presentasjonen:

1 M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010

2 Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer har forskjellig grad av konkurranseintensitet Konkurranseintensiteten kan ha forskjellige årsaker fra en bransje til en annen En analyse av konkurranseintensiteten hører med i enhver grundig situasjonsanalyse Er slakteriet og fiskebåten konkurrenter?

3 De fem konkurransekreftene Konkurransen i bransjen Nyetableringer Leverandører Substitutter Kunder

4 Konkurransen mellom bedrifter i bransjen Konkurransen i bransjen Viktig å analysere: Antallet direkte konkurrenter (få/mange)‏ Er det noen konkurrenter som er dominerende? - På penger? Makt? Størrelse? Annet? Hva kjennetegner bransjen generelt? - I vekst? Stagnasjon? Tilbakegang? Hva kan man si om produktene i bransjen? - Differensierte? Homogene? Hva slags kostnadsstruktur kjennetegner bransjen? - Høy andel faste kostnader? Variable kostnader? Hva kjennetegner avviklingen? - Dyrt/vanskelig å avslutte driften? Enkelt?

5 Er produktene blant mobilprodusenter i stor eller liten grad differensiert? Er forskjellene små eller store aktørene imellom i den norske meieribransjen?

6 Press fra substitutter Substituttet er ikke identisk med produktene i bransjen, men substituttet kan dekke samme behov Substitutter setter gjerne prisgrenser for hvor høyt vi kan prise våre produkter Analysen må avdekke i hvor stor grad vår pris, produktutvikling og strategiutvikling påvirkes av forskjellige substitutter Konkurransen i bransjen Substitutter

7 Reiser med tog kan oppfattes som substitutt til flyreiser Ledelsen i Norwegian holder helt sikkert et øye med hvilke strategiske tiltak NSB foretar seg. Med andre ord er det viktig å se på andre aktører enn f.eks. SAS og Widerøe

8 Trussel fra nyetableringer Er det enkelt å etablere nye bedrifter, vil det bety høy konkurranseintensitet Vi må identifisere og se etter muligheter for å bygge etableringshindringer Viktige spørsmål: kan vi skape samarbeidsmodeller og kjeder? kan vi differensiere våre produkter? kan vi øke kapitalbehovet for etablering? hva med lobbyvirksomhet overfor myndighetene? Konkurransen i bransjen Nyetableringer

9 Kundens makt Kunder som kjøper ofte og lite, har som regel liten makt Kunder som kjøper stort og sjeldent, har som regel mye makt Kan kunden erstatte produktet med et annet produkt, har han/hun mer makt enn om det ikke finnes gode alternativer Hvis vårt produkt ikke selger på egenskaper som kvalitet, men snare på pris og levering, har kunden som regel mer makt Konkurransen i bransjen Kunder

10 Tenk om kunden din ikke heter Pål eller Ingrid, men Rema Tror du kunden har makt eller ikke da?

11 Leverandørens makt Er det få leverandører, har disse mer makt enn om det finnes mange Er din bransje generelt lite viktig for leverandørene, har disse mer makt enn om det var motsatt Er leverandørens produkter viktige for din bransje, har de stor makt Konkurransen i bransjen Leverandører

12 En analyse av konkurransesituasjonen... konkluderer med hvor intensiv konkurransen er i bransjen gjør rede for hva som er de største truslene mot bedriftene i bransjen Viser hvordan makten er fordelt mellom aktørene i bransjen og de forskjellige kundene og leverandørene Viser hvilke muligheter bedriften har for å redusere trusselbildet og omfordele makt


Laste ned ppt "M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010. Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google