Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Planlegging og strategi Kapittel 2 og 11. Dagens tekst: Strategi på overordnet nivå Strategi på forretningsenhetsnivå Ekstern- og internanalyse Produktporteføljebeslutninger.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Planlegging og strategi Kapittel 2 og 11. Dagens tekst: Strategi på overordnet nivå Strategi på forretningsenhetsnivå Ekstern- og internanalyse Produktporteføljebeslutninger."— Utskrift av presentasjonen:

1 Planlegging og strategi Kapittel 2 og 11

2 Dagens tekst: Strategi på overordnet nivå Strategi på forretningsenhetsnivå Ekstern- og internanalyse Produktporteføljebeslutninger Ulike generiske strategier Markedsundersøkelsesprosessen

3 En standard planprosess (figur 2.4)

4 Planlegging på overordnet (strategisk/hovedkvarter) nivå  Definer ”mission”  Etablere SBUs (Forretningsenhet)  Tildeler ressurser til hver SBU  Bestem vekstmuligheter

5 Bedriftens ”mission” Skal gi svar på: Hvilken bransje/industri/marked man er i (Hva...) Hva er det egentlig vi selger eller skaper? Hvem som utgjør kundene (Hvem...) Hvorfor man egentlig driver ”business” (Hvorfor...) Hva slags type ”business” vi skal bedrive (Hvordan...) Kostnadsledere, differensierte kvalitetsprodusenter, markedsleder... Definerer egentlig bedriftens eksistensberettigelse

6 Eksempel fra en strategi (bedriftsnivå)

7 Eksempel strategi foretningsenhetsnivå

8 eBay “We help people trade anything on earth. We will continue to enhance the online trading experiences of all – collectors, dealers, small businesses, unique item seekers, bargain hunters, opportunity sellers, and browsers.”

9 Figur 2.5 The Strategic Planning Gap

10 Figur 2.6 Ansoffs Product-Market Expansion Grid

11 Porteføljebeslutninger Hva gjør vi framover? Vokse med eksisterende produkter i eksisterende marked Øke eksisterende markedsandel Kostbar strategi dersom vi må ”kjøpe” kunder (mobilpraksis) Vokse med eksisterende produkter i nye markeder Selge flere steder, skape nye markeder/bruksområder Vokse med nye produkter i eksisterende markeder Nye produktvarianter, ”linjeutvidelse” Rema Bensin utenfor Rema-butikker Vokse med nye produkter i nye markeder Ta med merket i nye markeder (merkeutvidelser / diversifikasjon) Caterpilar Statoil bilutleie Virgin

12 Figur 2.7 Planleggingsprosessen på forretningsenhetsnivå

13 Eksempel mission (forretningsidé) på foretningsenhetsnivå

14 Analysefase Strategisk revisjon/kartlegging Eksternt: Marked, konkurrenter, substitutter, leverandører, kunder, inntrengere, generelle omgivelsesfaktorer Internt: Evaluering av bedriftens samlede verdikjede Økonomisk vurdering av helhet og deler av virksomhet Avvik budsjett – regnskap Kompetanse og kultur Etc. Vil ofte innebære et behov for å hente inn nye data/informasjon SWOT Utdrag av essensen i den strategiske revisjon Få fram hva som er viktigst av: Eksterne muligheter og trusler Interne styrker og svakheter Prioritering og kvantifisering ”Strategic fit” Hva som er en styrke/svakhet, mulighet/trussel er avhengig av samspillet; gjensidig tilpasning og påvirkning mellom bedriften og dens omgivelser

15 Eksternanalysen: Porter’s Five Forces Fem krefter som avgjør attraktiviteten til et segment Figur 11.1

16 Internanalysen, del 1: Vår verdikjede Figur 2.2

17 SWOT Når disse analyser sammenstilles, danner det innholdet i SWOT’en

18 Porter’s Generiske strategier Kostnadslederskap Differensiering Fokus

19 Share of market Share of mind Share of heart Analysere konkurrenter

20 Markedsleder Man setter alt inn på å ha så høy markedsandel som mulig. Innebærer ofte mange produktvarianter for å dekke et totalmarked Figur 11.6 Markedsleders seks forsvarsstrategier

21 Figur 11.7 Optimal markedsandel

22 Andre strategier Markedsutfordrer En som setter seg som mål å konkurrere med de store, kapre andeler fra disse, gjerne gjennom aggressiv prising Markedsfølger Hold status-quo, ikke lag for mye turbulens, man er tilfreds med dagens situasjon. Kanskje særlig fokusert mot pleie av eksisterende kundegrupper Nisjestrategi En som velger å tilfredsstille noen få utvalgte nisjer som den har spesielle forutsetninger for å betjene, eller betjene segment som er for små til å være lønnsom for de store bedriftene

23 Markedsutfordrer: Generelle angrepstrategier Frontalangrep InnsirklingsangrepBypassangrep Flankeangrep Geriljakrigføring

24 Prisreduksjon Lavere prisede produkter Verdiprisede produkter Prestisjeprodukter Produktformering Produktinnovasjon Forbedret service Distribusjonsinnovasjon Redusere produksjonskostnader Intensiv markedskommunikasjon Markedsutfordrer: Spesifikke angrepstrategier

25 TAKK FOR NÅ OG LYKKE TIL MED EKSAMEN


Laste ned ppt "Planlegging og strategi Kapittel 2 og 11. Dagens tekst: Strategi på overordnet nivå Strategi på forretningsenhetsnivå Ekstern- og internanalyse Produktporteføljebeslutninger."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google