Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOda Edvardsen Endret for 7 år siden
1
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016 NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN
2
Bakgrunn – OECDs anbefaling Sørge for bedre veiledning til unge og voksne knyttet til valg om utdanning og arbeid, gjennom: - et mer helhetlig system for livslang karriereveilednig - et bedre nettbasert tilbud med informasjon og veiledning Ekspertutvalg for karriereveiledning ble oppnevnt mars 2015 NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN
3
Et mangfoldig aktørbilde
4
Utvalgets situasjonsanalyse Sektorvis utvikling og organisering gir utfordringer både strukturelt, økonomisk og kvalitetsmessig: -Mangler i tilgangen til karriereveiledning -Varierende kvalitet -Svakheter i samordning, forvaltning og finansiering NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN
5
Karriereveiledning på nett -Det etableres et nasjonalt nettsted for utdanning og karriere for å bedre tilgangen til relevant, nøytral og kvalitetssikret informasjon, selvhjelpsressurser og e-veiledning. -E-veiledningstjenesten gir mange fler tilgang til profesjonell veiledning og er uavhengig av geografi og er tilgjengelig utenfor vanlig arbeids- og skoletid. -Nettstedet og e-veiledningstjenesten skal rette seg mot hele befolkningen -Etableres med utgangspunkt i utdanning.no NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN Utvalgets anbefalinger
6
Det nettbaserte som del av helheten NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN
7
Karrieresentre i fylkene - Det må etableres karrieresentre med tilstrekkelig kapasitet i alle fylker. Innebærer en betydelig økning fra i dag. - Karrieresentrenes kjerneoppgave skal være å tilby karriereveiledning til befolkningen. - Dette bør være en lovpålagt oppgave for fylkeskommunen. - Det er nødvendig med en betydelig økt statlig finansiering. - Midlene bør komme fra Kunnskapsdepartementet, Arbeids- og sosialdepartementet og Justisdepartementet (bidrar til både utdanning, arbeid, integrering). - Karriereveiledningstilbudet på nett og ved karrieresentrene ses i sammenheng og bør fremstå helhetlig. - Karriereveiledere ved karrieresentrene skal ha karrierefaglig utdanning på mastergradsnivå. NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN Utvalgets anbefalinger
8
Hva karrieresentrene kan bidra med for andre - Skreddersydde kurs, gruppebasert og individuell veiledning for andres brukergrupper - Kompetansestøtte for veiledere i andre sektorer - Spesielle innsatser på oppdrag fra statlige myndigheter (for eksempel veiledning av flyktninger i mottak) Slike oppdrag må finansieres av aktøren som ønsker dem utført NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN
9
Partnerskap for karriereveiledning - For å sikre et helhetlig tilbud til befolkningen trengs det fortsatt samarbeid og samordning i fylkene – partnerskap for karriereveiledning videreføres. - Bør minimum inkludere kommunene, i tillegg til fylkeskommunen og Nav - Lokale avtaler om å benytte karrieresentrenes tjenester forankres i partnerskapet, finansieres spesielt av den aktøren som ønsker å benytte tjenestene. - Partnerskapene bør fokusere på strategisk utvikling av karriereveiledningen i fylket, som en del av kompetansepolitikken. NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN Utvalgets anbefalinger
10
NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN Finansieringskilder for karrieresentrene
11
Partnerskap for karriereveiledning -Partnerskap videreføres i fylkene for å sikre samarbeid mellom ulike aktører som yter karriereveiledning -Partnerskapene bør bestå av kommunene i tillegg til NAV og fylkeskommunen - partnerskapene skal ikke lenger være eiere av karrieresentrene. -Partnerskapene bør fokusere på strategisk utvikling av karriereveiledningen i fylket og plassering av dette virkemiddelet i en bredere kompetansepolitisk kontekst. -Partnerskapene i fylkene bør ha forankring og støtte i sine respektive styringslinjer gjennom tydelige styringssignaler fra Kunnskapsdepartementet, Arbeids- og sosialdepartementet og Justisdepartementet. -Partnerskapene bør få et økonomisk tilskudd som skal brukes til å sikre at partnerskapsarbeidet ledes og prioriteres. -Samarbeid og avtaler mellom aktører i fylkene om kompetanseutveksling, kompetansestøtte og veiledningstjenester forankres i partnerskapene. -For å styrke sammenheng, samarbeid og koordinering mellom de ulike aktørene og virkemidlene på det kompetansepolitiske området, bør partnerskap for karriereveiledning være en sentral del av regionalt kompetansepolitisk arbeid. NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN Utvalgets anbefalinger
12
Satsing på karriereveiledning i skolen - Skille utdannings- og yrkesrådgivning fra annen rådgivning og kalle det karriereveiledning - Ny stillingskategori: karriereveiledere i egne stillinger i skolen (ikke som del av undervisningsstilling) - Profesjonalisering: alle karriereveiledere må ha karrierefaglig utdanning (kompetansekrav) - Alle som underviser i faget utdanningsvalg må ha karrierefaglig utdanning (kompetansekrav) - Videreutdanning i rådgivning/karriereveiledning må være en del av Kompetanse for kvalitet og inn i lærerutdanningene NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN Utvalgets anbefalinger
13
Satsing på karriereveiledning i skolen - Gi lærlinger rett til rådgivning på lik linje med elever - Utrede eget karriereveiledningsfag for elever på studieforberedende program - Et styrket karriereveiledningstilbud på nett skal være tilpasset elever som står foran overgang til høyere utdanning, læretid og arbeidsliv. Også tilrettelagt for bruk i undervisningen. - Styrket finansiering – minimum doblet ressurs fra dagens nivå NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN Utvalgets anbefalinger
14
Karriereveiledning for integrering -Nyankomne innvandrere må få tilstrekkelig tilgang til karriereveiledning i introduksjonsordningen. -Karrierelæring blir del av opplæringen i norsk- og samfunnskunnskap -Programrådgivere i introduksjonsprogram og lærere i norsk og samfunnskunnskap bør ha karrierefaglig utdanning på minimum 30 studiepoeng. -Personer med stor sannsynlighet for å få opphold bør allerede i mottak få tilgang til karriereveiledning. -Karrieresentrene skal tilby karriereveiledning til alle voksne over 19 år, og dette tilbudet må kommuniseres tydelig til nyankomne innvandrere når de bosettes i en kommune. -Kommunen (som ansvarlig for introduksjonsordningene) bør delta i fylkesvise partnerskap for karriereveiledning og benytte karrieresenterets ressurser. NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN Utvalgets anbefalinger
15
Gode valg lønner seg! Gode valg for den enkelte og samfunnet bidrar til omstilling, integrering og hindrer frafall og utenforskap Alle voksne over 19 år bør ha tilgang til profesjonell karriereveiledning gjennom karrieresentre i fylkene. Det bør etableres en karriereveiledningstjeneste på nett – tilgang til informasjon og karriereveiledning for hele befolkningen. Alle elever, lærlinger og studenter bør få tilstrekkelig tilgang til karriereveiledning gjennom hele utdanningsløpet. Innvandrere bør få mer og bedre veiledning, særlig ved ankomst. NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.