Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet 2015 -2017.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet 2015 -2017."— Utskrift av presentasjonen:

1 SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet 2015 -2017

2 OM WORLDSKILLS NORWAY WorldSkills Norway er en ideell organisasjon med følgende eiere: NHO, LO, Utdanningsdirektoratet, KS, YS Landsforeninger i NHO, fagforbund i LO, Utdanningsforbundet, Virke, Spekter, opplæringskontor og alle fylkeskommunene Totalt ca. 50 medlemmer. Skal fremme fag- og yrkesopplæring gjennom yrkeskonkurranser i skoler og bedrifter, lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Siden 1990 har over 260 ungdommer deltatt på det norske Yrkeslandslaget og mange tusen har deltatt i lokale og nasjonale yrkeskonkurranser.

3 OPPDRAG OG MANDAT: Arrangere Yrkes-NM hvert annet år Organisere og drifte det norske Yrkeslandslaget, med oppfølging av deltakere og eksperter (dommere) Sørge for norsk deltakelse i EuroSkills (Yrkes-EM), hvert annet år Sørge for norsk deltakelse i WorldSkills (Yrkes-VM), hvert annet år Delta i det internasjonale utviklingsarbeidet knyttet til WSE og WSI Være pådriver for å få yrkeskonkurranser inn som naturlig metode i videregående skole

4 PROSJEKT SKOLEKONKURRANSER SOM METODE Forprosjekt skoleåret 2015/2016 – 4 fylkeskommuner med tilhørende opplæringskontor er med Hovedprosjekt skoleårene 2015/16 og 2016/17, alle fylkeskommunene ønskes velkommen til å delta i prosjektet, foreløpig har ca. 8-10 nye fylkeskommuner meldt seg, i tillegg til de fire i forprosjektet. Tilskudd på 5 mill fra myndighetene til gjennomføring og evaluering Stimuleringsmidler til de deltakende fylkeskommuner hvert år etter gjennomførte tiltak, kr. 50.000 pr. år

5 HVA ØNSKER VI Å OPPNÅ? Skolekonkurranser blir et virkemiddel for å oppnå målene i samfunnskontrakten, dvs. økt søkning til yrkesfagene, flere gjennomfører løpet, flere lærekontrakter Et kontinuerlig og godt samarbeid mellom skoler og næringsliv, hvilket er viktig for en god fag- og yrkesopplæring Skoler/elever og bedrifter blir bedre kjent, økt muligheter for utplassering og læreplass, bedre kvalitet og økt kompetanse hos alle Konkurranser blir en naturlig del av skolehverdagen innenfor kompetansemålene i læreplanen Bærekraftig nasjonal modell som alle yrkesfag kan bruke Få målt hvilken betydning skolekonkurranser har

6 ORGANISERING WorldSkills Norway er hovedansvarlig for prosjektgjennomføringen, evaluering og rapportering til myndighetene Hver deltakende fylkeskommune, som skoleeier, må selv bestemme hvordan de skal organisere seg og hvilke lokale aktører (skoler, opplæringskontor, bedrifter) de skal engasjere og få med i prosjektet. Hver deltakende fylkeskommune må oppnevne en eller flere kontaktpersoner til WSN Kommunikasjon om prosjektet vil gå via WSN og kontaktpersonene WSN har prosjektengasjerte som vil stille opp på møter i fylkeskommunene når dette er ønskelig, uten kostnad

7 VERKTØYKASSE I PROSJEKTET Nettsted hvor vi legger ut aktuelle hjelpemidler: Informasjon, presentasjoner og rapporter om skolekonkurranser Eksempler på oppgaver fra skolekonkurranser i Norge Oppgaver som er gitt i de internasjonale konkurransene Brosjyremateriell, diplomer, etc. som kan lastes ned for egen redigering/bruk Konkurranseplan for 2016 - 2017 www.skolekonkurranser.no

8 FOR Å BLI MED Skriftlig bekreftelse fra fylkeskommunen til WorldSkills Norway om at dere ønsker å delta i prosjektet Frist: 15. november 2015 Lage plan for eget arbeid, dvs. en plan som viser hvilke skolekonkurranser som skal gjennomføres (hvilke fag, hvilke skoler, hvem er ansvarlig, samarbeidsparter lokalt, tidsplan, etc.). Frist: 1. mars 2016 Maler ligger i verktøykassa på www.skolekonkurranser.no

9 PLANER FOR 2016 - 2017 Skolekonkurranser i mange flere fag og fylker Kurs i regi av WorldSkills Norway, kursledere vil være lærere og instruktører som har internasjonal erfaring fra yrkeskonkurranser Følgeforskning i regi av FAFO Eget opplegg under Yrkes-NM 2016 i Bergen (oktober) Erfamøter med oppbygging/planlegging mot 2017 Studiereise til EuroSkills 2016 i Gøteborg (desember) Nye konkurranser våren 2017 Prosjektet avsluttes med Skole-NM 2017


Laste ned ppt "SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet 2015 -2017."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google