Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling 20.- 21.01.15 Espen Lynne Amundsen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling 20.- 21.01.15 Espen Lynne Amundsen."— Utskrift av presentasjonen:

1 SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling 20.- 21.01.15 Espen Lynne Amundsen

2 NOEN FAKTA OM WORLDSKILLS NORWAY WorldSkills Norway er eid av: NHO, LO, Utdanningsdirektoratet Landsforeninger i NHO, fagforbund i LO, KS, YS, Utdanningsforbundet, Virke, Spekter, opplæringskontor og fylkeskommuner. Totalt ca. 50 medlemmer. Skal fremme fag- og yrkesopplæringen gjennom konkurranser i bedrifter og skoler, nasjonalt og internasjonalt. Siden 1990 har over 300 ungdommer deltatt på det norske Yrkeslandslaget og flere tusen har deltatt i lokale og nasjonale uttakskonkurranser.

3 OPPDRAG OG MANDAT: Arrangere Yrkes-NM hvert annet år Organisere og drifte det norske Yrkeslandslaget Sørge for norsk deltakelse i EuroSkills (Yrkes-EM) Sørge for norsk deltakelse i WorldSkills (Yrkes-VM) Være pådriver for å få yrkeskonkurranser inn som metode i vid. skole

4 SKOLEKONKURRANSER SOM METODE – HVORFOR?

5 ERFARINGER FRA FLERE FAG OG BRANSJER GJENNOM MANGE ÅR En vinn-vinn situasjon : Elever er nervøse for å delta i begynnelsen De flinke elevene drar de andre med seg Mer motiverte elever og lærere, høyere fagnivå Stolthet over faget sitt, gode ambassadører Positivt med dommere fra bedrift/ bransjen, gir tettere samarbeid skole/næringsliv Lettere for elevene å få læreplass Lokal mediedekning – fokus på skolen - elev Positiv omdømmebygging i nærmiljøet Økt søkning til programfagene – bedre søkere

6 FORPROSJEKT 2014-15 SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE SAMARBEIDSPARTER Akershus fylkeskommune Nordland fylkeskommune Oppland fylkeskommune Oslo kommune, Utdanningsetaten Opplæringskontor og bransjer

7 HVA ØNSKER VI Å OPPNÅ? Skolekonkurranser blir et virkemiddel for å oppnå målene i samfunnskontrakten, dvs. økt søkning til yrkesfagene, flere gjennomfører løpet, flere lærekontrakter Klarere ansvarsforhold mellom fylkeskommunen, skolene, oppl.kontorer og bransjer (hvem, hvor, hvorledes, når, etc.) Økt samarbeid mellom skoler og næringsliv Konkurranser blir en naturlig del av skolehverdagen innenfor kompetansemålene i læreplanen Bærekraftig nasjonal modell som alle yrkesfag kan bruke Nettportal med verktøykasse: oppgaver (oppgavebank), konkurranseregler, prosedyrer, bedømmingsveiledning, skjemaer, fotos, videosnutter, etc.

8 FREMDRIFTSPLAN 2014-15Forprosjekt i fire fylker (Nordland, Oppland, Oslo og Akershus) Skolekonkurranser våren 2015 2015-16Utvidelse til et hovedprosjekt med flere fylker og fag. Flere fylkeskonkurranser og regionskonkurranser våren 2016 2016-17Nasjonalt SkoleNM for mange fag våren 2017 2017 +++En bærekraftig, pedagogisk metode som blir etterspurt av hele skole-Norge

9 PLANLEGGINGSMØTE 15.01.15 FOR FYLKENE, SKOLER, OPPL.KONTOR, BRANSJER - TOTALT CA. 80 DELTAKERE

10 KLART EG KAN!


Laste ned ppt "SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling 20.- 21.01.15 Espen Lynne Amundsen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google