Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKonrad Mikkelsen Endret for 7 år siden
1
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO
2
BETRAKNINGER OM Y-NEMNDA og OFK NHO-representant – KS-representant LO-representant – YS-representant 2 politisk oppnevnte - politikere Lærlingrepresentant Representant fra NAV (observatør) Sekretariat – OFK fagopplæringsseksjonen Representanter fra administrasjonen - FOS Y-nemndas sammensetning i Oppland
3
BETRAKNINGER OM Y-NEMNDA og OFK Hjemlet i Opplæringsloven §12-3 Y-nemnda er rådgivende – men skal uttale seg i saker som angår hele det 4-årige løpet for fag- og yrkesutdanning jamf. Opplæringsloven §4-8 Fylkeskommunen skal leggje fram for Y-nemnda saker som har betyding for fag- og yrkesopplæringa, før fylkeskommunen gjer vedtak i saka Fylkeskommunen skal leggje vekt på det Y-nemnda har vedteke eller uttalt når han avgjer saker som gjeld fag- og yrkesopplæringa Yrkesopplæringsnemndas mandat
4
BETRAKNINGER OM Y-NEMNDA og RHP Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Regionalt utviklingsarbeid Dimensjonering av utdanningstilbudet Yrkes- og karriereveiledning Y-NEMNDAS FOKUSOMRÅDER I ”Kunnskapsløftet”
5
BETRAKNINGER OM Y-NEMNDA og OFK Årsplan Y-nemnda i Oppland
6
BETRAKNINGER OM Y-NEMNDA og OFK Årsplan Y-nemnda i Oppland
7
BETRAKNINGER OM Y-NEMNDA og OFK Årsplan Y-nemnda i Oppland
8
BETRAKNINGER OM Y-NEMNDA og OFK OFK og arbeidslivet; felles målsetting om god kvalitet i fag- og yrkesutdanningen og definere hva er ”god kvalitet” Utarbeide et kvalitetssystem for de VGS og lærebedrifter som baseres på kontinuerlig forbedringsprinsipper og kundestyrte kvalitetskrav (Kvalitetssystem er etablert) Få til et tettere samarbeid mellom de VGS og næringene om utvikling av skolene gjennom egne råd eller lignende (LUT er etablert på de fleste VGS) Det må stilles resurser til rådighet fra OFK for å kunne gjennomføre en kvalitativ god fag- og yrkesutdanning Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen
9
BETRAKNINGER OM SAMARBEID Lærlingene skal ha: gode faglige kunnskaper og ferdigheter sosial kunnskap og gode holdninger utviklings- og forbedringskompetanse ”egenmotor ” Hva slags kvalitetskrav skal vi stille?
10
“ Kvalitetsdiagram” for yrkesutdanning Læreprosess en Rekruttering av ungdom Fagarbeidere Undervisnings- utstyr og lab’er Lærer/instuktør- kompetanse Undervisnings -metoder Underveis- evaluering Kunnskap om læreplan Samfunns- kontakt
11
BETRAKNINGER OM Y-NEMNDA og OFK Være blant landets beste på Bredde og variasjon i opplæringstilbudet Læringsresultater Elevenes og lærlingenes gjennomføring Bruk av moderne IKT-løsninger Elevmedvirkning og elevdemokrati Trivsel blant elever og ansatte Økt toleranse og forståelse mellom elever Utvikle et tett samarbeid mellom opplæring og arbeidsliv bl.a. gjennom tett oppfølging av lærebedrifter Gi et opplæringstilbud som dekker kompetansebehovet til et arbeidsliv i utvikling og ha et økt fokus på gjennomføring av yrkesfagene Oppland fylkeskommune - målsettinger i RHP
12
BETRAKNINGER OM Y-NEMNDA og OFK Yrkesopplæringsnemnda vil: Ha god dialog med de regionale utviklingsaktørene om behovet for fagarbeidere og nye studieretninger: næringslivet skoler i regionen offentlige myndigheter Stille krav om opprettelse av læreplasser (eks. helsefag) Være aktiv der fag- og yrkesopplæring diskuteres Legge til rette for koblinger mellom offentlige utredninger som inneholder kompetansebehov og Y-nemnda Regionalt utviklingsarbeid
13
BETRAKNINGER OM Y-NEMNDA og OFK Få til sikre intensjonsavtaler om læreplasser Få opp god prognoser på behov Være ”edrulig” i forhold til antall læreplasser Skole og bransjer samarbeider om dimensjonering Forholdet mellom elevenes krav til førstevalg (93%) og næringslivets behov for fagarbeidere. Er dette mulig eller er det muligens kunst? Næringslivets behov Elevenes ønsker Dimensjonering av utdanningstilbudet
14
BETRAKNINGER OM Y-NEMNDA og OFK Tidshjulet opplæringstilbud (2010 – 2011) Mai – Høringsbrev sendt skoler regionråd, opplæringskontor og –ringer August – Høringsfrist for aktørene September – Behandling i Y-nemnda September – Vedtak om utlysning fra FOS April 2011 - Konferanse opplæringskontor og –ringer og rektorer med Y-nemnda om dimensjonering April - mai 2011 – vedtak dimensjonering og igangsetting Dimensjonering av utdanningstilbudet
15
BETRAKNINGER OM Y-NEMNDA og OFK Vedtak i Yrkesopplæringsnemnda: Yrkesopplæringsnemnda ber om at Fylkesopplæringssjefen (FOS) tar opp skolenes sitt ansvar for regional utvikling der det i høringsperioden skal legge opp til en tettere dialog med næringslivet På denne bakgrunn har FOS i rundskriv bedt om at skolene drøfter opplæringstilbudet med det lokale næringsliv i.f.b. med den årlige høringsuttalelsen og redegjøre for disse Dimensjonering av utdanningstilbudet
16
BETRAKNINGER OM Y-NEMNDA og OFK Læreplasser i fag- og yrkesopplæringen Formidling av læreplasser: Yrkesopplæringsnemnda ber om at FOS arbeider videre med å stimulere til at fagenheten samlet sett, og de videregående skolene bidrar til at flere læreplasser blir etablert og formidlet Yrkesopplæringsnemnda ber om at erfaringene knyttet til utdanningsvalg og formidling blir tema på den årlige rådgiversamlingen arrangert av FOS
17
BETRAKNINGER OM Y-NEMNDA og OFK Målgruppe: Elever – ungdomstrinnet og videregående nivå Rådgivere og lærere Gjennomføring: Profesjonell rådgivning – stille ressurser til rådighet – rådgivnings- tjenesten Næringslivet inngår et samarbeid med skolen om yrkesveiledning Tiltak: Ung informerer ung (lærlinger informerer elever) Vise ungdom hvordan yrker utøves – prosjekt til fordypning Vise rådgivere og lærer yrkenes utvikling – etterutdanning av lærere Lære av de gode eksempler – sette dette i system Yrkes- og karriereveiledning
18
Gode arenaer for samspill skole-arbeidsliv Utdanningsvalg Prosjekt til fordypning Ungt Entreprenørskap Fag- og yrkesopplæring Partnerskapsavtaler Læring i skole Læring i arbeid 18
19
Økt etterspørsel etter personer med universitets- og høyskoleutdanning 19 Kilde: SSB
20
BETRAKNINGER OM Y-NEMNDA og OFK Bidra til at flest mulig ungdommer kommer gjennom et fireårig yrkesutdanningsløp med en formell kompetanse Yrkesopplæringsnemndas viktigste oppgave
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.