Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Status pr. september 2015 Espen Lynne Amundsen Prosjektleder.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Status pr. september 2015 Espen Lynne Amundsen Prosjektleder."— Utskrift av presentasjonen:

1 SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Status pr. september 2015 Espen Lynne Amundsen Prosjektleder

2 NOEN FAKTAOPPLYSNINGER OM WORLDSKILLS NORWAY WorldSkills Norway er en ideell organisasjon med følgende eiere: NHO, LO, Utdanningsdirektoratet, KS, YS Landsforeninger i NHO, fagforbund i LO, Utdanningsforbundet, Virke, opplæringskontor og alle fylkeskommunene Totalt ca. 50 medlemmer. Skal fremme fag- og yrkesopplæring gjennom yrkeskonkurranser i skole og bedrifter, lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Siden 1990 har over 260 ungdommer deltatt på det norske Yrkeslandslaget og mange tusen har deltatt i lokale og nasjonale uttakskonkurranser.

3 OPPDRAG OG MANDAT: Arrangere Yrkes-NM hvert annet år Organisere og drifte det norske Yrkeslandslaget, med oppfølging av deltakere og eksperter (dommere) Sørge for norsk deltakelse i EuroSkills (Yrkes-EM) Sørge for norsk deltakelse i WorldSkills (Yrkes-VM) Delta i det internasjonale utviklingsarbeidet knyttet til WSE og WSI Være pådriver for å få yrkeskonkurranser inn som naturlig metode i videregående skole

4 FORPROSJEKT – FINANSIERT AV UNDERVISNINGSDIREKTORATET SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE SAMARBEIDSPARTNERE Akershus fylkeskommune Nordland fylkeskommune Oppland fylkeskommune Oslo kommune, Utdanningsetaten Opplæringskontor og bransjer

5 HVA ØNSKER VI Å OPPNÅ? Skolekonkurranser blir et virkemiddel for å oppnå målene i samfunnskontrakten, dvs. økt søkning til yrkesfagene, flere gjennomfører løpet, flere lærekontrakter Klarere ansvarsforhold mellom fylkeskommunen, skolene, oppl.kontorer og bransjer (hvem, hvor, hvorledes, når, etc.) Økt samarbeid mellom skoler og næringsliv Skoler/elever og bedrifter blir bedre kjent, økt muligheter for utplassering og lærlingplass Konkurranser blir en naturlig del av skolehverdagen innenfor kompetansemålene i læreplanen Bærekraftig nasjonal modell som alle yrkesfag kan bruke Nettportal med verktøykasse: oppgaver (oppgavebank), konkurranseregler, prosedyrer, bedømmingsveiledning, skjemaer, fotos, videosnutter, etc.

6 PLANLEGGINGSMØTE FOR FYLKENE, SKOLER, OPPL.KONTOR, BRANSJER – TOTALT CA. 80 DELTAKERE Planleggingsskjema

7 HVA HAR SKJEDD I FYLKENE? Ca 60 skolekonkurranser våren Bl.a. i fagene rep. av lette kjøretøy, frisør, elektriker, sveis, ind.mek., man. maskinering, automasjon, yrkessjåfør, tømrer, helsefagarb., dataelektroniker, bilskade, billakkerer, kokkefaget,, energimontør, salgsfaget Måløy vgs-skolekonk. i ind. mek.faget, teoretiske og praktiske oppgaver Transp. og logistikk, yrkessjåfør, Vestby vgs. Tora Kuvås (i midten) Fylkesmester i Oslo i bilfag, rep. lette kjøretøy Konkurranse som prøve- eksamen ved Polarsirkelen vgs. Vidar Strande NBF

8 SALGSFAGET FYLKESKONK. OSLO OG AKERSHUS Koordinator i NHO Handel, Marie Hellwege, sto som arrangør av arrangementet. - Jeg er kjempefornøyd og synes deltakerne er veldig flinke! Et samlet panel av engasjerte Akershus-lærere i salgsfaget: -Dette er en annerledes måte å jobbe på, og en artig måte for elevene å få vist seg frem på. Nå er det bare å la kreativiteten få slippe løs! Takker engasjerte lærere 23 år gamle Adrian Søbyskogen, nå gründer av salgstreningsbedriften Competitive Edge og tidligere elev på Mailand vgs. I dag takker han engasjerte lærere som løftet opp en elev det i utgangspunktet ikke var så mye håp for. - Jeg hadde aldri lykkes hvis jeg ikke hadde lærere som trodde på meg. Det er på grunn av dem at jeg er der jeg er i dag, Oppgave: Selg en trillekoffert som også kan benyttes som sparkesykkel! Vinnere fra Drømtorp vgs.

9 HVA SKJER I FORPROSJEKTET I SKOLEÅRET 2015/16? Vi har fått godkjenning fra Undervisningsdirektoratet til å forlenge prosjektperioden til mai 2016 Flere skoler og fag vil ha konkurranser i 2016 enn i 2015 Nødvendig med god planlegging og informasjon Kan konkurranseformen, oppgavene og bedømmingen bli bedre enn forrige gang? Sluttrapport - anbefalinger

10 PLANER FOR HOVEDPROSJEKT G 2017

11 5. JUNI: KUNNSKAPSMINISTER TORBJØRN RØE ISAKSEN: 5 MILLIONER TIL SKOLEKONKURRANSER I ! BIDRAG TIL SKOLEKONKURRANSER Kunnskapsministeren kunne slippe en hyggelig nyhet på siste samlingen til deltagerne i Yrkes-VM (Sao Paulo, Brasil): -På neste års statsbudsjett blir det bevilget fem millioner kroner til å arrangere skolekonkurranser i yrkesfag som leder videre frem til Yrkes-NM. - Vi er svært glad for at kunnskapsministeren og regjeringen på denne måten viser at de vil satse mer på yrkesfag og forstår verdien av å bruke skolekonkurranser opp mot NM som et verktøy, sier sekretariatsleder for WorldSkills Norway, Elisabeth Lange. https://youtu.be/-M5mj3oNnAc

12 UTVIDELSE AV FORPROSJEKTET TIL HOVEDPROSJEKT – NYE FYLKER SOM ØNSKER Å DELTA I PR. I DAG

13 PLANER FOR SKOLEÅRET 2015/16 OG 2016/17 Utvide forprosjektet til et hovedprosjekt med flere nye fylker som deltar Igangsette følgeforskning Arrangere regionale kurs med erfarne WS- dommere/lærer/oppl.kontor som innledere Studietur til Euroskills i Gøteborg primo desember En bærekraftig, pedagogisk metode som blir etterspurt av hele skole- Norge

14 BLIR DET SKOLE-NM I YRKESFAG VÅREN 2017 ? Mange spørsmål må avklares

15 SKOLE-NM I APRIL 2017 ? Spørsmål som må utredes: teknisk arrangør hvilke og hvor mange konkurransefag kriterier for deltakelse oppgaver og bedømming etc. etc.

16 SAMLING FOR NYE FYLKER I PROSJEKTET Tid: 19. oktober 2015 Sted:NHO, Majorstuen, Oslo Fylket med samarbeidspartnere fra oppl.kontor og bransjer driver prosjektet og må planlegg: Hvilke fag og skoler skal delta? Tidspunkt og sted for konkurransene Hvem lager oppgaver og evaluerer? Premier, diplom etc. Markedsføring i forhold til skoler og elever (NB ikke glem rektor!) Hvilke roller skal oppl.kontorer og bransjer ha? Plan for mediahåndtering, omdømmebygging

17

18 KLART EG KAN!


Laste ned ppt "SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Status pr. september 2015 Espen Lynne Amundsen Prosjektleder."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google