Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMariann Christensen Endret for 7 år siden
1
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Status pr. september 2015 Espen Lynne Amundsen Prosjektleder
2
NOEN FAKTAOPPLYSNINGER OM WORLDSKILLS NORWAY WorldSkills Norway er en ideell organisasjon med følgende eiere: NHO, LO, Utdanningsdirektoratet, KS, YS Landsforeninger i NHO, fagforbund i LO, Utdanningsforbundet, Virke, opplæringskontor og alle fylkeskommunene Totalt ca. 50 medlemmer. Skal fremme fag- og yrkesopplæring gjennom yrkeskonkurranser i skole og bedrifter, lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Siden 1990 har over 260 ungdommer deltatt på det norske Yrkeslandslaget og mange tusen har deltatt i lokale og nasjonale uttakskonkurranser.
3
OPPDRAG OG MANDAT: Arrangere Yrkes-NM hvert annet år Organisere og drifte det norske Yrkeslandslaget, med oppfølging av deltakere og eksperter (dommere) Sørge for norsk deltakelse i EuroSkills (Yrkes-EM) Sørge for norsk deltakelse i WorldSkills (Yrkes-VM) Delta i det internasjonale utviklingsarbeidet knyttet til WSE og WSI Være pådriver for å få yrkeskonkurranser inn som naturlig metode i videregående skole
4
FORPROSJEKT 2014-15 – FINANSIERT AV UNDERVISNINGSDIREKTORATET SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE SAMARBEIDSPARTNERE Akershus fylkeskommune Nordland fylkeskommune Oppland fylkeskommune Oslo kommune, Utdanningsetaten Opplæringskontor og bransjer
5
HVA ØNSKER VI Å OPPNÅ? Skolekonkurranser blir et virkemiddel for å oppnå målene i samfunnskontrakten, dvs. økt søkning til yrkesfagene, flere gjennomfører løpet, flere lærekontrakter Klarere ansvarsforhold mellom fylkeskommunen, skolene, oppl.kontorer og bransjer (hvem, hvor, hvorledes, når, etc.) Økt samarbeid mellom skoler og næringsliv Skoler/elever og bedrifter blir bedre kjent, økt muligheter for utplassering og lærlingplass Konkurranser blir en naturlig del av skolehverdagen innenfor kompetansemålene i læreplanen Bærekraftig nasjonal modell som alle yrkesfag kan bruke Nettportal med verktøykasse: oppgaver (oppgavebank), konkurranseregler, prosedyrer, bedømmingsveiledning, skjemaer, fotos, videosnutter, etc.
6
PLANLEGGINGSMØTE 15.01.15 FOR FYLKENE, SKOLER, OPPL.KONTOR, BRANSJER – TOTALT CA. 80 DELTAKERE Planleggingsskjema
7
HVA HAR SKJEDD I FYLKENE? Ca 60 skolekonkurranser våren 2015. Bl.a. i fagene rep. av lette kjøretøy, frisør, elektriker, sveis, ind.mek., man. maskinering, automasjon, yrkessjåfør, tømrer, helsefagarb., dataelektroniker, bilskade, billakkerer, kokkefaget,, energimontør, salgsfaget Måløy vgs-skolekonk. i ind. mek.faget, teoretiske og praktiske oppgaver Transp. og logistikk, yrkessjåfør, Vestby vgs. Tora Kuvås (i midten) Fylkesmester i Oslo i bilfag, rep. lette kjøretøy Konkurranse som prøve- eksamen ved Polarsirkelen vgs. Vidar Strande NBF
8
SALGSFAGET FYLKESKONK. OSLO OG AKERSHUS Koordinator i NHO Handel, Marie Hellwege, sto som arrangør av arrangementet. - Jeg er kjempefornøyd og synes deltakerne er veldig flinke! Et samlet panel av engasjerte Akershus-lærere i salgsfaget: -Dette er en annerledes måte å jobbe på, og en artig måte for elevene å få vist seg frem på. Nå er det bare å la kreativiteten få slippe løs! Takker engasjerte lærere 23 år gamle Adrian Søbyskogen, nå gründer av salgstreningsbedriften Competitive Edge og tidligere elev på Mailand vgs. I dag takker han engasjerte lærere som løftet opp en elev det i utgangspunktet ikke var så mye håp for. - Jeg hadde aldri lykkes hvis jeg ikke hadde lærere som trodde på meg. Det er på grunn av dem at jeg er der jeg er i dag, Oppgave: Selg en trillekoffert som også kan benyttes som sparkesykkel! Vinnere fra Drømtorp vgs.
9
HVA SKJER I FORPROSJEKTET I SKOLEÅRET 2015/16? Vi har fått godkjenning fra Undervisningsdirektoratet til å forlenge prosjektperioden til mai 2016 Flere skoler og fag vil ha konkurranser i 2016 enn i 2015 Nødvendig med god planlegging og informasjon Kan konkurranseformen, oppgavene og bedømmingen bli bedre enn forrige gang? Sluttrapport - anbefalinger
10
PLANER FOR HOVEDPROSJEKT 2016 0G 2017
11
5. JUNI: KUNNSKAPSMINISTER TORBJØRN RØE ISAKSEN: 5 MILLIONER TIL SKOLEKONKURRANSER I 2016-17 ! BIDRAG TIL SKOLEKONKURRANSER Kunnskapsministeren kunne slippe en hyggelig nyhet på siste samlingen til deltagerne i Yrkes-VM (Sao Paulo, Brasil): -På neste års statsbudsjett blir det bevilget fem millioner kroner til å arrangere skolekonkurranser i yrkesfag som leder videre frem til Yrkes-NM. - Vi er svært glad for at kunnskapsministeren og regjeringen på denne måten viser at de vil satse mer på yrkesfag og forstår verdien av å bruke skolekonkurranser opp mot NM som et verktøy, sier sekretariatsleder for WorldSkills Norway, Elisabeth Lange. https://youtu.be/-M5mj3oNnAc
12
UTVIDELSE AV FORPROSJEKTET TIL HOVEDPROSJEKT – NYE FYLKER SOM ØNSKER Å DELTA I PR. I DAG
13
PLANER FOR SKOLEÅRET 2015/16 OG 2016/17 Utvide forprosjektet til et hovedprosjekt med flere nye fylker som deltar Igangsette følgeforskning Arrangere regionale kurs med erfarne WS- dommere/lærer/oppl.kontor som innledere Studietur til Euroskills i Gøteborg primo desember 2016 2017 +++ En bærekraftig, pedagogisk metode som blir etterspurt av hele skole- Norge
14
BLIR DET SKOLE-NM I YRKESFAG VÅREN 2017 ? Mange spørsmål må avklares
15
SKOLE-NM I APRIL 2017 ? Spørsmål som må utredes: teknisk arrangør hvilke og hvor mange konkurransefag kriterier for deltakelse oppgaver og bedømming etc. etc.
16
SAMLING FOR NYE FYLKER I PROSJEKTET Tid: 19. oktober 2015 Sted:NHO, Majorstuen, Oslo Fylket med samarbeidspartnere fra oppl.kontor og bransjer driver prosjektet og må planlegg: Hvilke fag og skoler skal delta? Tidspunkt og sted for konkurransene Hvem lager oppgaver og evaluerer? Premier, diplom etc. Markedsføring i forhold til skoler og elever (NB ikke glem rektor!) Hvilke roller skal oppl.kontorer og bransjer ha? Plan for mediahåndtering, omdømmebygging
18
KLART EG KAN!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.