Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJohan Andreassen Endret for 7 år siden
1
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL
2
Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag Elever, lærlinger og lærekandidater i Nord- Trøndelag skal ha faglig fremgang i perioden Andel elever, lærlinger og lærekandidater som gjennomfører videregående opplæring skal økes Vekslingsmodellen kan medvirke til at disse målene nås i Nord-Trøndelag
3
Mål Å utprøve en vekslingsmodell->morgendagens vei fram mot fagbrevkompetanse gjennom å styrke motivasjon, mestring og gjennomføring hos eleven/lærlingen Å ta et større ansvar for fagopplæringen lokalt i vekslingen skole/bedrift
4
OPPSTARTEN Samarbeidet startet høsten 2013. Møter med tema organisering og innhold. Deltagere: fagopplæring AVGO NT, kommunale bedrifter, private barnehager, OKS, ledere og etter hvert lærere i vgs. Prosjektmidlene fordelt likt mellom skolene og OKS Fylkeskommunalt forsøk fram til 2014. Senere: deltagere i nasjonalt forsøk. Læreplasser for vekslingselevene ble klar våren -14. Stort press på kommunene. Oppstart for vekslingslærlingene: august 2014. Ingen tilbud om ordinært VG2-løp.
5
Veksling Nord-Trøndelagsmodellen Leksvik VGS, Ytre Namdal VGS og OKS Vekslingsmodell fra VG2 HEA + BUA Skolenes eneste tilbud på VG2 innen HO
6
Gjennomgående planer Nord-Trøndelagsmodellen: VG1: ordinært løp Veksling fra VG2 Fellesfagene fordeles Tverrfaglig eksamen i programfag: før jul siste år Fagprøve: vår siste år
7
2 uker i skole før lærekontrakt Arbeidslivskunnskap Forberede til arbeidsliv Etiske spørsmål Holdninger Kommunikasjon
8
Periodeplan for vekslingselever i uke 36- 37 for helsefagarbeiderne Eksempel på tema de første ukene Grunnleggende kunnskap. Teori og «tørrtrening» i skole, gjennomføring / fokus i praksis. Hygiene, håndhygiene. Bruk av stellefrakk, hansker. Egen påkledning, smykker, negler- neglelakk, hår, undertøy, sko. Holdninger. Helsefagarbeiderens rolle. Egnethet- skikkethet i yrket. Å gi og ta imot veiledning. Taushetsplikt. Bruk av mobiltelefoner, sosiale medier. Ergonomi, forflytning, forflytningsteknikker. Stell. Brukermedvirkning
9
VG2 og VG3 2. år VG2 og VG3 3. år VG2 og VG3 4. år Veksling. Veksling. Veksling fram til ca desember. 2 dager i skole: *Engelsk 2t/u *Kroppsøving 2t/u *Programfag *Prosjekt til fordypning Bolker vår og høst. 2 dager i skole: *Norsk 2t/u *Samfunnsfag 3t/u Kroppsøving VG3-plan? Programfag 1 dag noen uker i skole på høsten: *Programfag. Før jul: *Tverrfaglig eksamen i programfagene. 3 dager: bedrift 4 og etter hvert 5 dager i bedrift. *Lærefag *LærefagVår: * Fulltid lærefag. * Fagprøve. Ansvar. Skole i skolefag. Bedrift i lærefag. Status: lærling Ansvar. Skole i skolefag. Bedrift i lærefag. Status: lærling Ansvar. Skole i skolefag. Bedrift i lærefag. Status: lærling
10
Dokumentasjonsverktøy Dokker er utviklet av Norsk eLæring i nært samarbeid med skoler, opplæringskontorer og lærebedrifter i Nord-Trøndelag. Dokker er en digital opplæringsbok og et dokumentasjonsverktøy som åpner for muligheter for tverrfaglig arbeid og gir god sammenheng i opplæringen. Ca. 2500 brukere i Nord-Trøndelag Gjennomgående dokumentasjon og løsninger for informasjonsutveksling mellom skole og bedrift
11
Inntak Fagområde20142015 Helsearbeiderfaget8210 Barne- og ungdomsarbeiderfaget 91019
12
Evaluering så langt Mange møter i planleggingsåret uten konkrete avgjørelser. Konstruktive møter ved skolestart høst 14. Ulike erfaringer med å skaffe læreplasser (LVS og YNVS). Dårlig kommuneøkonomi. Samfunnsansvaret? Behov for gulrot? Alt nytt er «skummelt»? Vilje til nytenking? Vi har tro på prosjektet nå etter hvert som detaljer faller på plass. Større utfordring på HEA enn BUA
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.