Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Jon Henrik Bern Faggruppeleder signal Oslo 27.11.2014
Signalfeil Oslo Jon Henrik Bern Faggruppeleder signal Oslo
2
Strekning Oslo Drammenbanen, åpnet 1872 (Oslotunnelen 1980)
Askerbanen, åpnet 2005 og 2011 Spikkestadbanen åpnet 1872 Hovedbanen (åpnet 1854) Filipstad, Loenga, Lodalen
3
Hvem er vi? Signalavd Oslo består av: 18 signalmontører
4 sporvekselkontrollører 5 lærlinger 5 tilstandskontrollører
4
Feiltyper «Vanlige» feil: Kompliserte feil (lengre feilrettetid:)
Sporfeltbelegg Feil på sporveksel Kompliserte feil (lengre feilrettetid:) Jordfeil Kabelfeil Feil på relesatser m.m
5
Kondensproblemer drivmaskin
Brann i kabelkanal Oslotunnel
6
Sikringsanleggene 5 ulike typer signalanlegg (snart 6 – ved åpning av Høvik): Oslo S – Skøyen: GS-anlegg NSB 77 Askerbanen: SIMIS-C Hovedbanen: NSI 63 og SIMIS-C Drammenbanen: NSI 63 Spikkestadbanen NSB 94 Lodalen/Loenga: NSB-77 og NSI-63
7
Beredskap og feilretting
Beredskap for feilretting i Oslo 24/7 Signal 2 personer på vakt Fjernstyring 1 person hjemmevakt Linjen 4 personer på vakt (unntatt lør-søn) KL 6 personer på hjemmevakt Lavspent 2 personer på hjemmevakt Tele 2 personer på hjemmevakt
8
Punktlighetsarbeid i Oslo
Riktig beredskap kalibrering og responstid Fagkompetanse Forberede generasjonsskifte Etterutdanning Tverrfaglig forståelse Oppfølging av feil Faglig og tverrfaglig Feil- og trendanalyser Jakt på gjengangere
9
Punktlighetsarbeid i Oslo (forts)
Forebyggende vedlikehold Oversikt i anleggene (Banedata) Følge opp feilutvikling over tid (Synergi) Utskifting av komponenter (Generiske kontroller)
10
Utfordringer Oslo området
Flere typer sikringsanlegg stiller store krav til signalmontører og opplæring Krevende ressurssituasjon – spesielt på NSB77 Svært høyt aktivitetsnivå de neste årene Fremkommelighet i Osloområdet øker responstiden Økning i togtrafikken gir mindre tid til vedlikehold
11
Spørsmål? Nei vel…. Javel Takk for meg!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.