Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

DYSLEKSI OG DYSKALKULI En liten presentasjon av: #NAVN#

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "DYSLEKSI OG DYSKALKULI En liten presentasjon av: #NAVN#"— Utskrift av presentasjonen:

1 DYSLEKSI OG DYSKALKULI En liten presentasjon av: #NAVN#

2 Hvem er Dysleksi Norge? • Interesseorganisasjon for alle med lese-, skrive og mattevansker • Opprettet i 1976 som NILS (Norsk Interesseorganisasjon for Lese- og Skrivehemmede) • Har nesten 7000 medlemmer, 45 lokallag • Medlemskap koster 250,- i året + 50 for husstandsmedlemmer

3 DYSLEKSI • Dysleksi er en spesifikk lese- og skrivevanske • Omtrent 5 % har dysleksi • Omtrent 20 % har generelle lesevansker Dysleksi Norge arbeider for alle med lese- og skrivevansker! Generelle lese- og skrivevansker kan bl.a skyldes: Konsentrasjonsvansker Dårlig opplæring Sosiale forhold osv…

4 ALL-undersøkelsen fra 2005: Egil Gabrielsen, førsteamanuensis ved Universitetet I Stavanger

5 Dyskalkuli • Dysleksi Norge jobber også med dyskalkuli • Dyskalkuli er ikke like kjent som dysleksi • Matteangst omtales en del • 6 av 10 elever på ungdomsskolen har matteangst

6 HVA ER… • …dysleksi: Det er en fonologisk vanske. Elever med dysleksi har problemer med lydene i språket, og ofte arbeidsminne. • …dyskalkuli: Det er en slags forstyrrelse i samspillet mellom elevens måte å lære på, elevens evner og anlegg, og innholdet i matteopplæringen.

7 KJENNETEGN… • …på skrivevansker: • Dobbelt konsonant (man = mann, forberredt = forberedt) • Bokstavene bytter plass (klarte = klatre, starks = straks) • Sammensatte ord (motor sykkel = motorsykkel) • Bokstaver utelates i ord (væreser = værelser, midt = mitt) • Ordet skrives lydrett (domme = dumme, gjærne = gjerne)

8 KJENNETEGN… • …på lesevansker: • Problemer med å lese høyt • Det tar lang tid å lese • Linjene eller bokstavene kan ”hoppe” på papiret • Det er vanskelig å lese tekst på TV eller kinoDet er vanskelig å lese håndskrift (også sin egen) • Det er vanskelig å forstå eller uttale lange ord • Det er lettere å forstå en tekst som andre leser høyt enn om man leser den selv

9 KJENNETEGN… • …på mattevansker: • Mangler metoder for å pluss, minus gange og dele. • Gjør ofte feil når du leser, skriver og pugger tall. Er sjelden klar over feilene selv! • Samme type feil med bokstaver er sjeldne. • Glemmer fort det du har lært • Dårlig steds- og retningssans – og tid! • Problemer med å følge resultatene i sport og spill

10 Tilpasset opplæring • Læreren må ha kunnskap • Alle kan lære! • Læringsstiler • Bruke forskjellige metoder • Spesialundervisning

11 LEKSER • Skole-hjem samarbeid • Egen plan for lekser i ferdighetene man har vanske i! • Mestring • Kontroll over egen læresituasjon!

12 Hjelpemidler • Hvilke finnes? • Opplæring i hjelpemidler • Hvordan bli god i hjelpemidler • Kompenserende! • Selvstendighet

13 Noen nyttige hjemmesider • • • • • •

14 TAKK FOR MEG!


Laste ned ppt "DYSLEKSI OG DYSKALKULI En liten presentasjon av: #NAVN#"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google