IHR-studier og erfaring med Lean

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Advertisements

Studieadministrative prosesser ved NTNU
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Til møte i Studierådet, 22. september 2011 Styringsstruktur for undervisning på IMK.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Status, verdistrømmer, kartlegging
Allmøte, UV-fakultetet, IHR – Studier: Status, verdistrømmer, kartlegging
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
IHR-Studier Rapportering 1. mai 2011 Endelig versjon.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
Til direktørnettverket 30. mars 2011 IHR-studier: Kartlegging av verdistrømmer.
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
Status: Utkast sendt IHR-sekr Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Bakgrunn Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Avgrensning:
Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier - med dokumentasjon.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
IHR-studier dokumentasjon IHR-studier – kartlegging av ressursbruk.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
IHR – Studier Gruppe 1 – Felles - workshop kartleggingsfase – Jenny Nornes.
1 Prosjektopplegg-A3 for: Studentmobilitet – godkjenning og innpassing, gruppe 1 Eier: Universitetsdirektøren, UiO Dato: 21,september 2011 Studenter er.
IHR – Studier Stockholms universitet – Jenny Nornes.
IHR – Studier Møte med studentene v/ Jenny Nornes.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
IHR - Studieadministrasjon Prosesser innen studieadministrasjon Oppsummering fra møter i prosjektgruppen og , oppdatert
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
UTKAST Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier Hovedfokus: høst 2011.
Arbeidsgruppe: 2 Lokale opptak til masterstudier ved UiO Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Felt med høyt frustrasjonsnivå både.
IHR-studier SFB-Workshop 2: 10. juni 2011 Rom 754 Eilert Sundts hus.
Innspill til Monica i forkant av direktørseminar 5-6. mai IHR-studier.
Hva er IHR – Studier? Sommer Hva er målet med IHR-prosessen? UiO skal videreutvikle en effektiv og profesjonell forvaltning og administrasjon som.
IHR – Studier Hva er gjort? Hva skjer fremover?
IHR-studier Informasjon om status, Det juridiske fakultet
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Administrativ organisering
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Status HP Utdanning og læringskvalitet
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
IT-investeringer i et femårsperspektiv
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Revidert tidsplan InterAct våren 2016
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Tidsplan InterAct Vår 2017 Presentasjon av Andreas og Helge.
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Prodekan bachelorutdanning IV
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Internt handlingsrom (IHR)
Effektivisere og forenkle
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
Presentasjon for Studiekomiteen
Prosjekt internasjonalisering
Studieledernettverket 15. februar 2019
Avdeling for studieadministrasjon
Studieseksjonen – hvem jobber der og hva gjør vi?
Ny episode av gjennomføring og frafall
| Studieledernettverket | Aleksander Lorentzen
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Studieplanarbeid EpN.
Utskrift av presentasjonen:

IHR-studier og erfaring med Lean Til MN admin 08.03.11 IHR-studier og erfaring med Lean

Hva er IHR-studier? Internt handlingsrom – administrativ utvikling ved UiO (IHR) Innenfor studieadministrasjon: IHR-studier. Målsetting : Standardisering, spesialisering og tydelig ansvarsdeling mellom de tre administrative nivåene ved UiO (sentraladministrasjon, fakulteter, institutter). Samarbeidspartnere: Studieavdelingen, UV-fakultetet og SV-fakultetet Mer info om IHR generelt: http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/prosjekter/internt-handlingsrom/

Prosessperspektivet

Prosessoptimering

Sløsing

Metodikk - Lean Datainnsamling og –analyse I Prosess-kartlegging Datainnsamling og –analyse II Sløsingsanalyser og design av nye prosesser og løsninger Gevinstanalyse og prioritering Implementering og forankring – gevinst-realisering

Overproduksjon Arbeidsstue (tematiske) Tydeligere standardmal ANTAL/ÅR 1 STA forbereder rapport Fakultet forbereder rapport Institutt lager rapport Fakultet lager rapport STA forbereder saken til styret Godkjennelse av styret   (STA) 1,5 (Fakultetet) 6 (Institutt) 4 (Fakultet) 2 Vurdering, innhold, fokus Bunke: 35 Vurdering av bestilling Vurderer bestillingen Bunke: 112 Samle informasjon STA skriver rapportutkast Bunke: 10 Godkjennelse 35,0 timer 2,0 1,0 15,0 50,0 0,5 Møter i STA’s kvalitetsteam (for innspill fra ulike ansvarsområder) Bunke: 90 Dekanen ser igjennom bestillingen Sender videre til program Syr sammen/skriver fakultetsrapport Studiedirektør leser utkast og godkjenner 5,0 0,2 7,0 min Møte i kvalitets-nettverket med fakultetet Sender bestilling til institutter/sentre Samle lokal informasjon Forum for studie-spørsmål orienteres Lager fornotat studiekom. fyldig 0,1 40,0 0,3 Utarbeidelse av mal Skriver rapport Bunke: 80 Notat til fakstyret Bunke: 40 Studiekom. leser og godkjenner 2,5 20,0 0,8 Mal godkjennes Programråd godkjenner Drøftningsmøte på fakultetsnivå Notat til LMU 3,0 10,0 Utsendelse av bestilling til fakultetene Instituttledelse leser igjennom dokumenter Bunke: 8 Fakultetstyret godkjenner utkast til rapporten Orienteringssak LMU Samle informasjon (frist = 15/2) Bunke: 25 Oversender til fakultet Dekanen godkjenner Notat rektoratet (1 sides) Bunke: 3 70 Rapport oversendes til STA 15/4 Rektoratmøtet behandler Notat dekanmøtet (1 sides) Bunke: 21 Dekanmøtet behandler Skriver styringsnotat Drøftningsmøtet topnivå 0,0 6,0 4,0 117,7 2,3 71,5 23,4 74,8 Overproduksjon Arbeidsstue (tematiske) Tydeligere standardmal Rom for at vurdere eller endre på institutt Synliggjøre løpende registrering av tiltak, oppnåelse av resultater, ol. (case book) Webløsning ala KVAS v/NTNU Ledelses-kommentar tertial Forenkle rutinebeskrivelse Kobling til indikatorer Rapportresultater brukes ved lokalt planarbeid Sløsing: Overproduktion af informasjon

Prosessmodellering Lokalt opptak – 2c8

Prosessmodellering Lokalt opptak – 2c8 (2)

Verdistrøm og studentkategorier Rekruttere (1) Opptak (2) Planlegge undervis-ning (3A) Gj.føre undervis-ning (3B) Planlegge eksamen (4) Gj.føre eksamen (5) Dokumen-tere kvali-fikasjon (6) Antal opptak Ressurs-forbruk STA SC UV Frafald EVU 2500 4 0,1 3 1 -2 % X1 X1 X X X X X Internasjonalisering(uten-landske) 2600 12 3,5 3,5 2-3 % X2 X2 X X X X X Ph.D.-utdanning X3 X3 X X X X X 500 FA-STA 4,5 6,3 3 20 % 2-årig master + PPU X4 X4 X X X X X 3500 5 6,1 9,5 15 % Bachelor & årsenhet 6000 18 12 2,5 BA: 30% 5-årig: 4-5% X5 X5 X X X X X 5-årig master + profesjon Enkelt-emner X6 X6 X X X X X 8000 80 % 1 1 0,5 Privatister X7 X7 X X X X X 200 10 %

Kartlegging med estimert ressursbruk Verdistrøm Antall Ressursforbruk STA Ressursforbruk SV Ressursforbruk UV planlegge/gjennomføre eksamen* 7000 emner/eksamener 100000 sensurvedtak   9,0 5,0 Studentmobilitet* 2500 inn 2200 ut 15,0 6,1 1,2 Opptak* 40000 søknader behandlet 20,0 2,7 Informere (gjennomgående)* 200000 websider 8,0 3,5 1,0 Kvalitetssikre (gjennomgående)* 100 programrapporter 5000 underveisevalueringer 40 programevalueringer 150 tilsynsrapporter 4500 vit. Ansatte ca 1000 time/hjelpelærere 1,5 4,0 0,5 Forvaltning* (IT) 45 instituttstyrer 8 fak.styrer 100 programråd 8 studieutvalg 4 sentralt 8 lamu 10 nettverk 828 møter 5 IT-systemer + AURA 600 brukere i admin 3,0 Dokumentere kvalifikasjon 6000 vitnemål 0,2 Administrere undervisning 5000 emner med undervisning 5,4 7,0 rapporter 10 0,4 oppfølging av studenter 20000 Forvalte emner 7000 0,8 Forvalte programmer 150 2,0 Regelverk (gjennomgående) 350 klagenemnd saker (-generell regelverkshåndtering) 0,1 Rekruttere 100 skolebesøk 100 facebook-faddere 10 messer 4000 elever på Åpen dag 60000 brosjyrer 4,5 Styre ressurser 2,5 Eksterne relasjoner 0,3

Resultat Aha!-opplevelser særlig knyttet til beslutningsnivåer og omstendelig saksflyt. Så tydelig verdien av tverrnivå- og flerkompetansesamarbeid. Stor nytte av konsulentene. Moro med samarbeid på tvers!