IHR – Studier EVU -ISP 14.9.2011. Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Advertisements

KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
9 prinsipper og 1 regneark:
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
«Forbedringsprosess(en)»
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar Lasse Lønnum Universitetsdirektør.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Status, verdistrømmer, kartlegging
Allmøte, UV-fakultetet, IHR – Studier: Status, verdistrømmer, kartlegging
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
IHR-Studier Rapportering 1. mai 2011 Endelig versjon.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
Veiledning Beslutningsprosess
Til direktørnettverket 30. mars 2011 IHR-studier: Kartlegging av verdistrømmer.
IHR – Studier Status – videre arbeid med prioriterte områder og ”andre mindre tiltak”
Status: Utkast sendt IHR-sekr Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Bakgrunn Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Avgrensning:
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
IHR – Studier Gruppe 1 – Felles - workshop kartleggingsfase – Jenny Nornes.
IHR – Studier Stockholms universitet – Jenny Nornes.
IHR – Studier Møte med studentene v/ Jenny Nornes.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Hva er IHR – Studier? Sommer Hva er målet med IHR-prosessen? UiO skal videreutvikle en effektiv og profesjonell forvaltning og administrasjon som.
IHR – Studier Hva er gjort? Hva skjer fremover?
IHR-studier Informasjon om status, Det juridiske fakultet
IHR – Studier Oppstartseminar, Leangkollen
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Strategi & bemanningsplaner
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Administrativ organisering
Senter for læring og utdanning
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Det integrerte universitetssykehuset
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Internt handlingsrom (IHR)
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Internt handlingsrom (IHR)
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Presentasjon for Studiekomiteen
Standardisering av IT-virksomheten
Studieledernettverket 15. februar 2019
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Gevinstrealiseringsstrategi
Utskrift av presentasjonen:

IHR – Studier EVU -ISP

Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar til å understøtte kjerneaktiviteten.” ”…administrative oppgaver skal sees mer i sammenheng, og kompetanse skal utnyttes bedre på tvers av nivåer.” Styrevedtak fra juni 2010:ber oss å utarbeide en plan som beskriver utvikling og dimensjonering av administrasjonen ved hele UiO

Hva vil vi med IHR? Skape en kultur for kontinuerlig forbedring av UiOs administrative og tekniske tjenester Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene til primærvirksomheten: forskning og utdanning Skape en mer tilfredsstillende arbeidsdag for ansatte og studenter

Arbeid med andre mindre tiltak Etter- og videreutdanning: Mål: kartlegge ressursbruk i ulike org. modeller Kartlegging foretatt, redesign gjenstår

Gevinstpotensiale for ulike brukergrupper Studenter Vit. ansatte Admin. ansatte Eksamen Lokalopptak Student- mobilitet Admin undervisning EVU Rombooking Opptak SFB Studie- kvalitetsrapport Innpassing/ godkjenning Mindre tiltak Prioriterte områder

Prosessforbedring forbedre kvaliteten redusere bortkastet tid redusere gjennomsnittstiden fra en oppgave starter til sluttresultatet foreligger redusere total ressursbruk mer fornøyde medarbeidere

Kartleggingen viser (1) Samtlige emne/kurs i datagrunnlaget viser et positivt kostnadsbortfall for ISP ved å flytte administrasjon fra ISP (modell 1) over til UiO:V (modell 2). Stor varians i omfang av administrasjon av de forskjellige kursene En del arbeid i å administrativt planlegge kurs som aldri blir gjennomført

Kartleggingen viser (2) Stor mengde arbeid som kan flyttes fra ISP over til UiO:V, men noen oppgaver må beholdes Bør utføres prosessforbedringer hvis sentralisering skal kunne medføre kostnadsbesparelse på aggregert nivå Overproduksjon, uhensiktsmessig prosess og feil Uklarhet i når og hvordan det tas avgjørelser om å kjøre EVU emne/kurs. Disse uklarheter bidrar til økte kostnader når en avgjørelse er for dårlig begrunnet.

Allokering av oppgaver til UiO:V? Det kan være en fare eller uro for at økt avstand til tjenesteleverandøren fører til dårligere tjenestekvalitet Sentralisering av EVU tjenesten vil synliggjøre og forbedre beslutningsprosessen på grunn av mer formaliserte arbeidsprosesser. UiO:V har bedre verktøy for å vurdere kursets markedspotensial og er dermed bedre rustet til å sikre gode økonomiske beslutninger. Anerkjent god kvalitet og reell opplevd tilgjengelighet

Reelt kostnadsbortfall ved nåværende aktivitetsnivå «Flytting av EVU tjenesten fra ISP inn til UiO:V med samme omfang av EVU aktiviteter vil medføre et kostnadsbortfall for ISP på i gjennomsnitt cirka tusen kroner per år.»

Muligheter Gir et organisatorisk og økonomisk handlingsrom Bedret ressursutnyttelse Mindre risikoutsatt drift ved turn-over etc Møter UiOs strategiske målsettinger Økt medarbeidertilfredshet Økt kvalitet

Anbefalinger Flytt mest mulig til UiO:V Lag en endret arbeidsflyt Spesifiser kursene mer før igangsettelse Gjennomgå beslutningsstrukturene Motiver til faglig engasjement og forankring i styrende fora Ivareta kundenes opplevelse av tilhørighet til fagmiljøet Strategisk profil for EVU-arbeidet forankret i instituttets strategi