Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Advertisements


Studiestart 2013 Lektorprogrammet Mandag 12. august :30 – 14:00.
30. juli 2013 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
1 Def. utvekslingsstudent –tar del av graden sin ved NTNU –kort opphold –ofte fra samarbeidsuniversitet –ingen finansiering fra NTNU (noen unntak) Innkommende.
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Samarbeid med søramerikanske institusjoner: Erfaringer og utfordringer NOKUTs godkjenningsseminar 2007 Hanne-Gerd Nielsen UiO.
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Søking Søknadsbehandling/ Veiledning Realkompetansevurdering/ Vurdering Realkompetansevurdering/ Vurdering Opplæringsbehov Tilpasset opplæring Dokumentasjon.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
Rutiner for saksbehandling EFP v. prosjektopprettelse
Yvonne Halle Retningslinjer for studieplanarbeid ved fakultetet.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Velkommen til informasjonsmøte for studenter på profesjonsstudiet i psykologi – 6-årig løp.
Utreisende studenter.
STUT møte 16. mai 2014 Mastersøkere med internasjonal utdanning.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
Informasjonsmøte onsdag 24. november 04 Bachelorprogrammet i utviklingsstudier.
2005 Velkommen til Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier!
Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier
Grunnlaget Opptak – INTUTVEINN Søknadsalternativer – 9627 – 9633 Kan eventuelt utvides dersom vi har enkelte institusjoner/avtaler som er mye brukt Avtaler.
ENDELIG ER DET DIN TUR!. Nødvendige verktøy Linker herfra til universitetenes egne hjemmesider Fronter –
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
2005 Informasjonsmøte torsdag Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
Camilla Haugland Seksjon opptak og tilrettelegging
29. juli 2014 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
ITA1110R - Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2015
For studieinformatører og –veiledere Tirsdag 30. juli 2013 Studiestarten 2013.
Status: Utkast sendt IHR-sekr Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Bakgrunn Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Avgrensning:
1 A3: Prosjektplan - overordnet Utkast til bearbeiding 20. oktober IHR-studier gruppe 1 Bakgrunn – valg av verdistrømMål – formål/suksesskriterier Studenter.
Status: Under arbeid Arbeidsgruppe: 1 Innpassing/godkjenning Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Studenter er misfornøyd med lang.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
IHR – Studier Referansegruppe – nettverksmøte for studieledere 25. november 2011 – Jenny Nornes.
Prosjektopplegg-A3 for: Forhåndsgodkjenning Utkast til bearbeiding 13
Bakgrunn – valg av verdistrøm Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Saksflyt har mange ledd og kan ta flere måneder. Saksfelt er til dels komplisert,
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
Velkommen til bachelorprogrammet i Europastudier (EU)
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar Leangkollen sept 2011.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse deltakere Studentmobilitet: innpassing og godkjenning Lederen for arbeidsgruppen er bedt om å.
IHR – studier Utsendelse til resursgruppens møte Leveranse i henhold til: PG - Milepæl 7 Dato: Bearbeidet: JN Status: Under.
IHR – Studier Gruppe 1 – Felles - workshop kartleggingsfase – Jenny Nornes.
1 Prosjektopplegg-A3 for: Studentmobilitet – godkjenning og innpassing, gruppe 1 Eier: Universitetsdirektøren, UiO Dato: 21,september 2011 Studenter er.
2005 Velkommen til Bachelorprogrammet i Europastudier (EU)
IHR – Studier Stockholms universitet – Jenny Nornes.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
Redesign lokalopptak Forslag Camilla & Åshild.
Redesign lokalopptak Forslag Camilla & Åshild.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Arbeidsgruppe: 2 Lokale opptak til masterstudier ved UiO Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Felt med høyt frustrasjonsnivå både.
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
Velkommen til arbeidsstue. Program for arbeidsstua Gjennomgang- Hva må vi tenke på når vi skriver for web? Emnesidene- hva kan vi endre? Hva menes med.
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
Informasjonsmøte for bachelor i portugisisk. Å studere ved UiO Ansvar Still forberedt, jobb jevnt Heltid = 37,5 timer.
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon
Midtøsten-studier med arabisk Utenlandsoppholdet våren 2018 ARA2010
Oppsummering og veien videre
Gjennomgang av forslag til
Seksjon byggesak.
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
ITA1110R - Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2019
Studieseksjonen ved UV
Hva er saken? Vi ser for ofte at legeattester leveres de siste dagene før innlevering av masteroppgave og ber om forlenget frist med uker eller måneder.
Prosjekt UiO: Saksbehandling og arkiv
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen

Sakstyper 1.Norsk utdanning, enkle innpassingssaker 2.Forhåndsgodkjenninger 3.Registrering av alternative forkunnskapskrav 4.Norsk utdanning, tunge saker 5.Utenlandsk utdanning, enkle saker 6.Utenlandsk utdanning, tunge saker

Enkle innpassingssaker, norsk utdanning Nåværende saksflyt: ( Denne modellen følges ved HF, MatNat, UV) Mottar søknad – registreres i ephorte Søknad registreres i FS, saksbehandler på fakultet behandler, (sender evt til institutt) Saksbehandler skriver vedtaksbrev i ePhorte, som signeres av leder i tillegg til behandler Saksbehandler registrerer utfall i FS. Resultatet vises i Studentweb Foreslått saksflyt: SV følger denne modellen i dag Mottatt søknad registreres og ferdigstilles i FS Vedtak vises i Studentweb Totalt 1429 søknader om innpassing av norsk utdanning ved UiO i Ved SV utgjorde enkle saker 60 % av disse. Dersom dette er likt ved andre fakulteter, vil vi kunne ha 1 ukes saksbehandlingstid i stedet for 3 uker i ca 700 saker i året.

Forhåndsgodkjenning: Nåværende saksflyt og forslag til ny saksflyt Nåværende saksflyt: Studenten innvilges utveksling av fak eller SIS og opprettes som utvekslingsperson i FS Fakultet mottar søknad om forhåndsgodkjenning – registreres i ephorte og FS Saksbehandler vurderer sak Fakultet registrerer utfall i FS. Studenten får tilsendt vektaksbrev. Studenten sender papirkopi av forhåndsgodkjenningen til Lånekassen Studenten innvilges utveksling og opprettes som utvekslingsperson i FS Elektronisk rapportering av innvilget utveksling til Lånekassen. Foreslått saksflyt – alternativ B Foreslått saksflyt alternativ A: Studenten innvilges utveksling og opprettes som utvekslingsperson i FS Studenten henvender seg til infoskranken med Lånekassens D- skjema Infomedarbeider sjekker opplysningene i FS – stempler og signerer Studenten sender D-skjema til Lånekassen

Registrering av alternative forkunnskapskrav I dag er det litt tilfeldig når og hvordan dette gjøres Student klarer ikke melde seg til et emne i studentweb, fordi det har forkunnskapskrav Student kontakter infosenter/studiekons, har annen utdanning som tilsvarer forkunnskapskravet Utdanningen kan være norsk eller utenlandsk Saksbehandler registrerer enten godkjenning eller fritak i FS Student kan melde seg til emnet i StudentWeb hvis det fortsatt er plass Forslag til ny løsning Student/søker sender inn dokumentasjon på forkunnskapskrav innen en gitt frist før emneopptaket Saksbehandler registrerer forkunnskapskrav Studenten kan søke opptak til emner med forkunnskapskrav i emneopptaket

Gevinstpotensiale TiltakØkonomiKvalitetMedarbeider- tilfredshet Student- tilfredshet Overordnet Korte ned svartid Skape robust organisasjon Bedre informasjon til studentene Frigjør arbeidstid ved å effektivisere saksbehandling, kutte unødvendige oppgaver og ledd og heve kompetanse som fører til raskere avgjørelser Felles praksis for registrering i FS og ephorte Robust organisasjon Tydelige kontaktpunkt for studenter Trygg på kompetanse og slippe unødvendig papirflytting Lettere tilgjengelig informasjon om saksgang Raskere svar Forhånds- godkjenning Slå sammen to separate søknadsprosesser til én. Opptak til utvekslingsavtale og generelle forhåndsgodkjenninger. Dette rapporteres videre automatisk til lånekassen Kutter 30% av alle godkjenningssaker i året Lik informasjon til studenter med opptak til samme avtale. Gode nettsider med informasjon om hva studenten kan forvente ifbm endelig godkjenning av utenlandsk utdanning Ansatte slipper å føle at jobben de gjør er meningsløs Får fristilt tid til å utføre andre meningsfulle arbeidsoppgaver Informasjon om godkjenning kommer samtidig som opptak (ett kontaktpunkt) Studenten involveres ikke i rapportering til lånekassen God informasjon om godkjenningsprosessen på nettsider og i tilbuds- eposten Forenkler utvekslingsprosessen, lavere terskel, mer strømlinjeformet Enkel – norsk Forenkle saksbehandlingen ved å kutte ut ephorte. Kun retningslinjer skal ligge i ePhorte, resten av behandlingen gjøres i FS/StudentWeb. Studentene får kun svar via StudentWeb Kutter ut omstendelig saksbehandling (ephorte) Spare tid ved å kutte ephorte (og evt videresending av saker) Reduserer saksbehandlingstid med: 2 uker – 3 mnd Like behandling av like saker på tvers av institusjonen Får ekspedert saker raskere Slipper å registrere i to systemer (kun fs) Får raske svar, orden på utdanningsplanen sin etter få dager Lik behandling uavhengig av fakultetsstilhørighet Registrere disp fra forkunnskap s-krav Emneleverandør reg. forkunnskapskrav v/forespørsel før emneopptaket for søkere, programstudenter, og enkeltemnestudenter Lik praksis er effektivt Det er et kvalitetshevende tiltak i seg selv å utarbeide felles rutiner på dette At studenter som trenger å få registrert disp for forkunnskaper kan melde seg til emner i studentweb Studiekonsulenter har etterlyst en avklaring på hvilke rutiner som skal følges Studentene kan søke opptak til emner i emneopptaket på lik linje med andre studenter. Fjerne usikkerhet Får tydelig info om hva de skal gjøre for å få opptak til emner

Mulige spørsmål til høring Er det muligheter for økt fleksibilitet i studieprogrammene? (mindre adm. og enklere for studentene) Kan flere saker håndteres administrativt? Hvor bør innpassing/godkjenning ligge organisatorisk?