Ny finansforetakslov Juridisk fagseminar 15. oktober 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Finansieringsordninger
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
JUS5880 Finansmarkedsrett
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
advokat Orwall Andersen Advokatfirma Orwall & Co
Aktuelt fra Kredittilsynet v/Anne Merethe Bellamy 23. september 2008.
Evaluering og etterkontroll av lover – tilfellet personopplysningsloven Dag Wiese Schartum.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Kredittinstitusjoner i krise
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
JUS102 Advokat Lars Baklund.
JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2014) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
JUS5880 Finansmarkedsrett
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Kredittinstitusjoner i krise Sjur Swensen Ellingsæter, stipendiat ved Institutt for privatrett.
JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2015) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP) Forelesning nr. 4.
Stiftelsers kapital, stiftelsesloven og nyheter fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesdag i Stavanger – 14.mai 2014.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes Høst 2016.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Informasjonsmøte Ingrid Hertzberg 8. september 2017.
Åste Marie Skullerud Avdelingsdirektør, Statsforvaltningsavdelingen
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Domstoladministrasjonen, Kompetanseutvalget for dommere
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Saker som tilsynet jobber med av interesse for medlemmer av DNA
Finansmarkedsrett Sparebanker/forretningsbanker
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Offentlige anskaffelser
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Dag Wiese Schartum, AFIN
Viktige lovendringer for selskaper og styrer
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Gjennomgang av fakultetsoppgave 20. november 2017
Temaer fra finansmarkedsretten
CRD IV – mer enn kapitalkrav !
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Fra IMD til IDD – hovedforskjeller
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
MIFID II – Status EU, EØS og Norge
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Universitetslektor Lars Baklund
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
UiO Juridisk direktør Cecilie Ask, Finanstilsynet
Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov.
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K7.3 Steigum
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Ny finansforetakslov Juridisk fagseminar 15. oktober 2014 Fagdirektør/advokat Carl Flock, Finans Norge

Disposisjon 1. Bakgrunn - arbeidet frem mot lovproposisjon lovens formål og sentrale forarbeider 2. Hva er nytt – oversikt over materielle endringer 3. Virkeområde og lovstruktur hva regulerer ny finansforetakslov. 5. Enkelttemaer (v/ Trond Søyland). 6. Videre arbeid med loven næringspolitisk arbeid mot Stortinget utkontraktering – meldeplikt

Bakgrunn og historikk Banklovkommisjonen nedsatt i 1990.Mandat: modernisering, modernisering og revisjon av finanslovgivningen. Første utkast til konsolidert lov i NOU 1998:14, deretter div.utredninger om særspørsmål NOU 2011:8 et nytt utkast til konsolidert finansforetakslov (utredning nr. 24). Lovutkastet basert på tidligere utredninger + nytt EU -regelverk Prop 125 L (2013-2014) om ny finansforetaklov fremmet 20.06.2014 - baserer seg på Banklovkommisjonens NOU 2011:8 - Finanstilsynets forslag til gjennomføring av CRD IV og Solvens II

Ny finansforetakslov - hovedformål Modernisere reguleringen av finansforetak og ift. EU Fjerne unødvendige og tilfeldige skiller mellom foretak som opererer på ulike bransjer (særlig bank og forsikring). Fjerne unødvendige forskjeller mellom AS/ASA og andre – særlig sparebanker. Det aller meste av den selskapsrettslige reguleringen blir felles og vil baseres i større grad enn i dag på aksjelovgivningen. Hovedregler og prinsipper skal følge av lov – ikke forskrift

Hva er nytt? Teknisk revisjon eller materielt nytt ? - Opphevelse av krav om kontrollkomite og rep.skap - Endrede krav til styret, daglig leder og forstanderskap/generalforsamling - Krav om uavhengige kontrollfunksjoner - Nye regler om samarbeidende gruppe - Noen nye virksomhetsregler (god forretningskikk) - Regler om kundebehandling - Kontanthåndtering - Foretaksnavn - Informasjonsutveksling i konsern

Virkeområde Loven opphever: - sparebank og forretningsbankloven - finansieringsvirksomhetsloven - banksikringsloven - deler av forsikringsvirksomhetsloven Loven berører ikke: finans- og forsikringsavtaleloven verdipapirhandel- og verdipapirfondsloven (motsatt DK)

Utfordringer med lovstruktur En konsekvens av lovstruktur er at fellesreguleringen gjør at alle reglene ikke alltid passer like godt for alle typer finansforetak Loven har først og fremst hensyntatt behovet for en fellesregulering av finanskonsern Lovteknikken har blitt bedre etter departementets revisjon. Noe mindre fellesregulering av bank/forsikring Fortsatt utfordrende at spørsmål er regulert flere steder i loven pga. lovens systematikk følger klare avgrensninger

7

Typer av finansforetak (jfr. lovutkastets § 1-3) Bank (§ 2-7 jfr. § 7-1) Sparebank Bank for øvrig (i dag ”forretningsbank”) Kreditt-institusjon (jfr § 1-5 nr. 4) Kredittforetak (§ 2-8 jfr. § 7-3) Ord. kredittforetak Kredittforetak med rett til å utstede OMF (§§ 11-5 flg.) Finansieringsforetak (§ 2-9 jfr. § 7-3) Ord. finansieringsforetak (i dag ”finansieringsselskap”) Betalingsforetak (§ 2-10) E-pengeforetak (§ 2-11) Ikke kreditt-institusjon Forsikringsforetak (§ 2-12 jfr. § 7-2) Livsforsikringsforetak (§ 2-13) Skadeforsikringsforetak (§ 2-14) Kredittforsikringsforetak (§ 2-15) Pensjonsforetak (§ 1-5 nr. 5, § 7-2) Pensjonskasse (§ 2-16) Innskuddspensjonsforetak (§ 2-17) Holdingforetak i finanskonsern (§ 17-3 jfr. § 7-3 nr. 3) Ordinært holdingforetak Holdingforetak basert på omdanning Konserngruppe (§ 17-4)

Konsernforetak - uten selv å være finansforetak regulert av spesiallovgivning § 17 -7 litra b) – g) Verdipapirforetak Verdipapirhandelloven Forvaltningsforetak for verdipapirfond Verdipapirfondsloven Eiendoms- og investeringsfond Inkassoforetak Inkassoloven Foretak som formidler finansielle tjenester Om låneformidlingsforetak, se lovutkastets § 2-18 (underlagt meldeplikt, ikke konsesjonsplikt) Generelt om in- og outsourcing, se lovutkastets § 13-3 og § 13-4 Foretak som har naturlig tilknytning til eller sammenheng med finansierings- eller forsikringsvirksomhet Se lovutkastets § 13-1 og § 13-2

Finanskonsern Definisjon i § 1-4 : Minst et finansforetak som ikke er morselskap Hovedsak videreføring av finansieringsvirksomhetsloven kap. 2a- men presiserer konsernets ansvar for hele virksomheten. Konsernstyring: Etter § 18-1 skal morselskapet se til at den samlede virksomheten i finanskonsernet organiseres og drives på en forsvarlig måte. Eksplisitt ansvar for styring, kontrollordninger og samlet risiko i § 18-1 (2) til (6) § 18-1 (6). ”Bestemmelsene i første til sjette ledd innebærer ikke at styret, daglig ledelse eller andre styrende organer i morselskapet i finanskonsernet har adgang til å treffe beslutninger med bindende virkning for datterforetak i finanskonsernet.” Konsernspiss - morselskap – ikke et operativt selskap, unntak for sparebank.

Finanskonsern En rekke særregler om konsernforetak. Dette gjelder bl.a.: - konsernforetaks navnebruk § 17-10 - konserninterne transaksjoner, lån og garantier § 18- 3 og § 18-4) - taushetsplikt i konsern – § 18-5

Næringens innspill i stor grad hensyntatt Hvordan gikk det med våre innspill i høringsrunden? Struktur - mindre fellesregulering av bank/forsikring Filialer: § 5-4 Samarbeidende grupper: bedre Foretaksnavn (sekundære forretningskjennetegn): Taushetsplikt : § 16-2 gjelder også filialer Verdipapirisering: Ikke hensyntatt, men dør på gløtt.

Videre næringspolitisk arbeid mv Innspill til Finanskomiteen under forbederedelse: Forsikringsfremmed virksomhet Verdipapirisering Samarbeid i sparebankgrupper Forholdsmessighet og nye kontroll/organkrav Utkontraktering Videre arbeid i Finans Norge regi?

Utkontraktering - meldeplikt Ny bestemmelse om utkontraktering i finansieringsvirksomhetsloven § 2-17a) og finanstilsynsloven § 4 c) i kraft 01.07.14 To skranker: Begrenser utkontraktering til annet enn ”kjerneoppgaver” Meldeplikt for lovlig utkontraktering - intern/ekstern utkontraktering utkontraktering til andre finansforetak utkontraktering i Norge vs. EØS/ utenfor EØS

Utkontraktering - meldeplikt Finanstilsynet sendte 01.10.14 på høring et forslag til forskrift om meldeplikt. Frist 15.11.14 Unntak fra meldeplikt gjelder utkontraktering fra: en rekke foretak under tilsyn bl.a. vpforetak, forvaltningsselskap for vp (fond) som har egne bestemmelser mv. - for banker og kredittinstitusjoner: administrative og driftsrelaterte oppgaver, herunder støttefunksjoner som økonomi, regnskap, HR-tjenester, vaktmestertjenester, renhold, drift av kantine mv., og IKT-virksomhet som ikke anses av betydning for foretakets virksomhet.