Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fra IMD til IDD – hovedforskjeller

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fra IMD til IDD – hovedforskjeller"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fra IMD til IDD – hovedforskjeller
IBF Legal IDD-forum 22. mars 2018 Juridisk direktør/advokat Carl Flock

2 Hovedorganisasjonen for alle banker og forsikringsselskaper som opererer i Norge
Over 240 medlemsbedrifter Vi arbeider for næringens rammebetingelser, samfunnsrolle, næringssamarbeid og arbeidsgiverspørsmål. Våre medlemmer: banker livsforsikringsselskaper skadeforsikringsselskaper sparebankstiftelser finansieringsforetak finanskonsern og andre finansbedrifter

3 Styringsstruktur styringsstruktur Oppdatert juni 2017

4 Disposisjon Bakgrunn for regelverket. Kort om regelverkshirarkiet i EU
Oversikt: Forsikringsdistribusjonsdirektivet (IDD) og underliggende rettsakter Vesentlige forskjeller mellom IMD og IDD Særlig om kompetansekrav Særlig om nye krav til salg og rådgivning Norsk gjennomføring – forslag på høring til juni

5 Generelt om europeisk regelverksutvikling
Voldsom økning i regelverk etter finanskrisen: Økt volum Økt harmonisering Også større fokus på forbrukerkunder Fra prinsippbaserte regler om konsesjon til detaljregler om virksomhetsutøvelsen. Tidligere (nesten) bare solvensregler. Forsikringssalg og rådgivning var lenge overlatt til markedet, oppfølging via tilsyn og evt. nasjonale regler. EU gir nå i stadig større grad regler om alle sider ved virksomheten i bank og forsikringsforetak. Økt oppmerksomhet i EU om forbrukerdimensjonen i finanslovgivningen:

6 Bakgrunn for IDD Forsikringsformidlingsdirektivet (IMD) vedtatt i Regulerer formidling og ikke direktesalg. Tiltakende fokus på forbrukerbeskyttelse i EU: Tre konkrete prosesser med innbyrdes sammenheng: 1) Revisjon av MiFID-regelverket på verdipapirområdet (2014) 2) Nøkkelinformasjon for pakkede spareprodukter (PRIIPs). Vedtatt i 2014. 3) Nytt direktiv om forsikringsdistribusjon (IDD). Vedtatt i 2016. NB: I mange land har salg av spareprodukter vært pakket inn og regulert av forsikringsregelverket. Stikkord: manglende EU-regulering.

7

8 Oversikt over IDD Regelverket
Et rammedirektiv (nivå 1) publisert To kommisjonsforordninger (nivå 2) publisert - I) Krav til interne systemer for produktkontroll (POG) - II) Informasjon og god forretningsskikk for forsikringsspareprodukter (IBIPS) En teknisk standard om IPID - nøkkelinfo for skadeforsikring (nivå 2,5) publisert En håndfull retningslinjer + arbeid med Q&A fra EIOPA (nivå 3)

9 IDD – hvem omfattes Insurance Distribution Directive (direktiv 2016/97/EU –IDD) ble vedtatt 20. januar Ikraft fra Vesentlig endring i IDD: Gjelder både distribusjon og direktesalg Formålet er å sikre like konkurransevilkår mellom distribusjonskanaler og kundene lik forbrukerbeskyttelse uavhengig av distribusjons-kanal. All distribusjon av skade, liv og gjenforsikring omfattes uavhengig av kanal. Både individuelle og kollektive avtaler. NB: Direktivet gjelder også i næring, men unntak ved forsikring av store risiki!

10 IDD – hva reguleres IDD bygger i stor grad på IMD, men er vesentlig bygget ut. Konsesjonskrav for formidlere og regler om grenseoverskridende virksomhet Finanstilsynets kompetanse, bl.a. administrative sanksjoner Kompetanse og egnethetskrav Krav til informasjon til kunder ved salg og rådgivning Generelle krav til hvordan salg og distribusjon skal utøves - God forretningsskikk, Tilleggskrav for salg av forsikringsbaserte investeringsprodukter (PRIIPs)

11 IDD – kompetansekrav Flere omfattes av kompetansekravene enn tidligere
- Ansatte i forsikringsforetak vil omfattes av kravene til 15 timer årlig relevant etterutdanning - Kategorien av aksessoriske formidlere er smalere enn før (ikke lenger banker mv.) Kravene til kompetanse vektlegges i IDD - Understreker at kunnskap og kompetanse må vurderes konkret ift. oppgaver og produkter som formidles - Vedlegg til direktivet om kompetansekrav

12

13 IDD - Informasjons- og rådgivningskrav
Kravene inspirert av MiFID-regelverket for verdipapirhandel. Forsterkede krav til alle deler av salgs- og rådgivningsprosessen. Informasjon til kunden skal være ”fair, clear and not misleading” Nye krav til god forretningsskikk: «always act honestly, fairly and professionally in accordance with the best interest of the customers” Regulering av interessekonflikter, vederlag fra andre, produktkontroll. Tilleggskrav for forsikringsspareprodukter. Krav til testing før salg/råd. Minimumsharmonisering: På noen områder kan norske myndigheter ha forsterkede regler. Personforsikring og investeringsprodukter?

14 IDD – krav til nøkkelinfo
Nøkkelinformasjon/produktark Skadeforsikring (IPID) Investeringsbaserte forsikringsprodukter (PRIIPs) Standardisert form og innhold. «Short and stand alone» Sikre kunden at han forstår produktet og kan sammenligne alternativer

15 Status Norsk gjennomføring av IDD
IDD trer i kraft i oktober Mange land er på etterskudd med implementering. Regelverket vil i Norge gjennomføres i tre deler : 1) Virksomhetskrav for forsikringsformidlere og meglere vil følge av ny forsikringsformidlingslov 2) Virksomhetskrav for forsikringsforetak vil følge av endringer i finansforetaksloven 3) Informasjonskravene til kunder vil tas inn i forsikringsavtaleloven (FAL) NB. Forordningene på nivå 2 og 2,5 vil gjennomføres ved inkorporasjon (henvisning). Finansdepartementet (virksomhetskrav) og Justisdepartementet (informasjonskrav) sendte på høring separate forslag til norsk gjennomføring. Høringsfrist

16 Status Norsk gjennomføring av IDD
Neppe ikraftreden før fristen i EU. Ikke tatt inn i EØS-avtalen. Lovproposisjon tidligst våren 2019 med ikrafttredelse ? Kan nordiske/utenlandske aktører følge det nye regelverket i Norge før norsk gjennomføring?

17 Nyttige nettsider om IDD

18 Spørsmål? Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Fra IMD til IDD – hovedforskjeller"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google