Fragmentering som problem i norsk forskning Adm direktør Arvid Hallén 28 april 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
Oppfølging av fagevaluering UoH Molde 8. oktober 2013.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Noen tanker om utsatte språkfag – fra Forskningsrådets perspektiv
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
– pådriver og tilrettelegger Nasjonal samordning: Nasjonal samarbeidsgruppe for forskning innen medisin og helsefag (NSG) – pådriver og tilrettelegger.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
Statsbudsjettet 2015 Seniorrådgiver Magnus K. Worren
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Forskningsrådets muligheter for å skape samordning, samspill og arbeidsdeling Adm.dir. Arvid Hallén 16. oktober 2008.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Forskningsrådet og nasjonale prioriteringer
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
NFRs finansieringspolitikk – nasjonale strategier Avdelingsdirektør Hilde Jerkø 31.mai 2007.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Det nye Norges forskningsråd Økonomi og organisasjonInformasjon Fag- og disiplinutvikling Innovasjon og brukerinitiert forskning Strategiske satsinger.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Norsk mal: Tekst med kulepunkter Strukturreform og ledelse Ingvild Marheim Larsen Langesund 24.august
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
FUGE – funkskjonell genomforskning. FUGE: Norges flaggskip innen bioteknologi - Levetid Totalt budsjett: 1,5 milliarder -Nasjonal organisering.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Post-FUGE v/UiB Nina Langeland, dekan MOF Dag Rune Olsen, dekan MNF.
Hvordan formes forskningspolitikken? Samspillet mellom Norges forskningsråd og UH-institusjonene Divisjonsdirektør Anders Hanneborg Dato 17/9-08.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet
Mandat og rammeverk for evalueringen
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
Hvorfor regionale møter?
Status Biotek 2012-prosessen Ny bioteknologisatsing fra 2012.
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Utskrift av presentasjonen:

Fragmentering som problem i norsk forskning Adm direktør Arvid Hallén 28 april 2008

Stjernøutvalgets hovedproblemstilling  En sentral utfordring for norsk høyere utdanning og forskning: …Kombinere et fortsatt desentralisert og tilgjengelig utdanningstilbud… …med høy kvalitet på forskningen, som ofte krever konsentrasjon av ressurser og fagmiljøer av en viss størrelse… Det settes stadig høyere krav til forskningsmiljøer som ønsker å være attraktive deltakere og partnere på de fremste kunnskapsarenaene

Stjernø-utvalget  Mange gode beskrivelser, analyser og forslag  Problemet med fragmentering knyttes for sterkt til utviklingen av statlige høgskoler  Problemstillingen er relevant men i forhold til fragmentering er dette mer marginalt  Problemet dels selvkorrigerende og dels kan det møtes med målrettede tiltak

Vi må se hvor det forskes i Norge  Vi har mange institusjoner med forskningsansvar, og det kreves målrettede strukturendringer  Men fragmenteringsproblemet finner vi der brorparten av forskningen i Norge skjer

Hvor forskes det i Norge? Høgskoler etc Universitet, vit. høgskole Institutter Hvor mye forskes det for? (1 mrd kroner)

1030 doktorgrader i 2007

Universitetet i Oslo

1030 doktorgrader i 2007 Universitetet i Bergen NTNU Universitetet i Tromsø Universitetet i Oslo

1030 doktorgrader i 2007 Universitetet i Bergen NTNU Universitetet i Tromsø Universitetet i Oslo De tre nye universitetene

1030 doktorgrader i 2007 Universitetet i Bergen NTNU Universitetet i Tromsø Universitetet i Oslo De tre nye universitetene Vitenskapelige høgskoler

1030 doktorgrader i 2007 Universitetet i Bergen NTNU Universitetet i Tromsø Universitetet i Oslo De tre nye universitetene Vitenskapelige høgskoler Statlige høgskoler

Publikasjonspoeng i 2006

Universitetet i Oslo

Publikasjonspoeng i 2006 Universitetet i Oslo Universitetet i Bergen NTNU Universitetet i Tromsø

Publikasjonspoeng i 2006 Universitetet i Oslo Universitetet i Bergen NTNU Universitetet i Tromsø Universitetet i Bergen NTNU Universitetet i Tromsø De tre nye universitetene Vitenskapelige høgskoler

Publikasjonspoeng i 2006 Universitetet i Oslo Universitetet i Bergen NTNU Universitetet i Tromsø Universitetet i Bergen NTNU Universitetet i Tromsø De tre nye universitetene Vitenskapelige høgskoler Statlige høgskoler

Fag- og disiplinevalueringer – ”helsetilstanden” i norsk forskning

Kjemi1997 Geovitenskap1998 Biologisk grunnforskning, inkl. biomedisin2000 Fysikk2000 Matematikk2002 IKT2002 Lingvistikk2002 Statsvitenskap2002 Medisinsk og helsefaglig forskning, inkl. psykologi2004 Pedagogikk2004 Teknologi og ingeniørfag2004 Nordisk språk og litteratur2005 Farmasøytisk forskning2006 Utviklingsforskning2007 Økonomiforskning2007 Historieforskning2008

Fysikk-evalueringen  Mangler strategisk langtidsplanlegging og prioriteringer  Lite forskningsmidler, fragmentert finansiering  Fragmentert gruppestruktur  Lav mobilitet  Ingen synlig karrierevei for yngre forskere uten stipend og postdoktor

Pedagogikk-evalueringen Forskningen er fragmentert fordi:  Stor variasjon i forskningsvolum og –kvalitet  Få sterke grupper – midlene spredt tynt utover  Høgskolesektoren med storandel personale uten forskningskompetanse  Ubalanse i midler til tematisk, anvendt forskning og mer teoriutviklende, generaliserende forskning  Svak nasjonal koordinering av forskerutdanning

Ingeniørvitenskapene  Some groups are not viable in their present form as their output is too small…  …If the research field is important or strategic the group should be stimulated or integrated into a larger entity while retaining its identity…  Fragmentation of certain disciplines over different faculties/universities should be critically reviewed

Medisin og helsefaglig forskning Evaluering av forskning innen biofag2000 Evaluering av klinisk, epidemiologisk, samfunns- medisinsk, helsefaglig og psykologisk forskning2004 Evaluering av farmasøytisk forskning2006 Oppsummering av evalueringene:  Begrenset tilgang til infrastruktur og support  Mangel på koordinert og tverrfaglig forskning  For mange små forskningsenheter  Svakt faglig ledelse

Gjennomgående funn  Generelt ujevn kvalitet, men mange forskergrupper med høy internasjonal standard  Fragmentering  Savner strategisk tenkning og vitenskapelig lederskap  Savner finansiell langsiktighet og stabilitet  Svak internasjonal publisering  Rekrutteringsproblemer og mangel på avansert utstyr

Er løsningen på dette fragmenterings- problemet en gjennomgripende strukturreform?  Det ser ut som om fragmenteringen like mye ligger innenfor de ulike fagene og institusjonene  Hva gjør vi da?

Forskning på internasjonalt nivå?  Hovedgrepet: Fordele forskningsmidler slik at det fremmer hensiktsmessig struktur og samarbeidsmønster – nasjonal og internasjonalt  Tiltak:  SFF det mest strukturerende grepet i norsk forskning  SFI  Store program (eks FUGE)  Strategi for infrastruktur  Virkemidler for regional innovasjon (VRI)

21 sentre for fremragende forskning (SFF) Skip og konstruk- sjoner til havs Hukommelsens biologi Middelalder- historie Språk/lingvistikk Petroleums- forskning Fiskefôr Kommunikasjonssystemer Klimaforskning Geo-biosfære Teoretisk kjemi Den nordiske modellen Bevissthet Økologi Kreftforskning Immunregulering Biomedisin og IT Nevrovitenskap Matematikk Borgerkrig Fysikk/geologi Geologi og risiko

Sentre for forskningsdrevet innovasjon (SFI) Moderne statistikk i tjenestesektoren Flerfasestrømning i petroleumsvirksomheten Naturgass – prosesser og produkter Betonginnovasjon Neste generasjons søkeverktøy Havbruksteknologi Stamceller i kreftbehandling Bioaktive produkter fra marine arktiske miljø Måleteknikk og sensorteknologi Integrerte operasjoner i oljefelt Neste generasjons produksjonsteknikker Medisinsk bildebehandling Telemedisin Sikre og kosteffektive konstruksjoner

Store programmer VERDIKT Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT  Strategisk, langsiktig kunnskapsutvikling og innovasjon på nasjonalt prioriterte områder  Koblingsarena: sektor-, aktør- og verdikjedeovergripende NORKLIMA Klimaendringer og konsekvenser for Norge PETROMAKS Maksimal utnyttelse av petroleumsressursene RENERGI Fremtidens rene energisystem NANOMAT Nanoteknologi og nye materialer FUGE Funksjonell genomforskning HAVBRUK En næring i vekst

Andre tiltak mot fragmentering  Senterdannelser (TIK-senteret, SIMULA)  Tematiske prioriteringer på institusjonsnivå  Samspill/arbeidsdeling med instituttsektoren

Hva må vi gjøre med høgskolene?  Understøtte forskningsambisjoner gjennom forskningsfinansiering rettet mot kjerneoppgavene - forskningsbasert profesjonsutdanning  Endre spilleregler som inviterer til etablering av underkritiske utdanninger  Styringsdialog

Et nasjonalt overordnet organ Styrket nasjonal konkurransearena Langsiktig finansiering Styrket forsknings- utdanning

Hva hindrer fragmentering?

Hva hindrer fragmentering? Store institusjoner

Hva hindrer fragmentering? Eller strukturerende virkemidler som skaper sterke miljøer