Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til presentasjon av Multi!
Advertisements

Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
2. Algebra 2.1 Bokstavregning og parenteser:
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Grunnleggende matematikk
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Tidligere læreplaner.
Læreplan VG1T og VG1P - Hva er nytt?
Oppmåling, målestokk og geometri,
Læreplaner i matematikk
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Lysåpning og senteravstand
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
Variabel, Bokstavuttrykk
Kompletthetsteoremet
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Algebraens og Geometriens Historie
Matematikk 1 A2A / A2B 11. september 2009
Matematikkens historie
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Algebraens og Geometriens Historie Retorisk algebra Synkopert algebra Symbolsk algebra Arkimedes Gamle Hellas.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Funksjoner og didaktikk
-bruksområder og egenskaper
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Matematikk/literacy LUB
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Fra det kjente til det ukjente…
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Kort om algoritmer.
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
Velkommen til utforskende matematikk på Newtonrommet: lineære funksjoner og GeoGebra.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Våre 4 bruksområder for bokstavene: Identiteter: To algebraiske uttrykk kan være like; dvs at de får samme verdi hvis vi setter inn en verdi for bokstavene.
Bilde inn Forslag til justerte læreplaner for 1P, 1T, 2P og 2T.
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Minikurs: Introduksjon av algebra
Funksjoner Kapittel 2.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
Omgrepssamling 1. og 2. trinn
Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44
Kjemi på ungdomstrinnet
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Bedre gjennomføring i matematikk
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Engebråtenmodellen.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Hva har bokstavene i matematikken å gjøre??? Dagens tema: Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???

Algebra -et maktspråk?

Retorisk og symbolsk algebra Oppgave: Hvordan definerer du selv hva et partall er? Oppgave: Hvordan forklarer du sidemannen hvordan dere skal finne ut volumet av dette rommet? Retorisk algebra: Bruker dagligspråket for å uttrykke sammenhenger (t.o.m. 200 f.kr) eks. Egypterne Symbolsk algebra: Vi bruker bokstaver for å angi ukjente og/eller variable størrelser. Al-Khawarizmi (1200) Boka ”Al-jabr” Italia i middelalderen Leonardo av Pisa (Fibonacci) Nils Henrik Abel (1802-1827) Retorisk Mellom-versjon Symbolsk Hvis du har en oppskrift til fire personer, og i den trenger du 8 spiseskjeer, og du skal lage til tre personer, så må du gange med tre fjerdedeler og da får du åtte ganger 3, lik tjuefire, delt på 4 som blir 6. OOOO OOØØ 8 ss * ¾= 6 ss

Tidligere arbeid har vist oss at vi trenger bokstavene... .....for å generalisere og bevise Eks. egenskapene til naturlige tall, partall+ partall=partall ......når vi skal løse problemer Eks. hengebrokabelen

Vi ender opp med å dele inn i 4 bruksområder for bokstavene: Identiteter/regler: To algebraiske uttrykk kan være like; dvs at de får samme verdi hvis vi setter inn en verdi for bokstavene. (omgjøringer av uttrykk) Eks: Likninger og ulikheter: Bokstaver brukes som symbol for ukjente størrelser. Eks: Formler: Bokstaver brukes som symbol for variable størrelser. Formlene beskriver lovmessighet og struktur i naturen. Funksjonsuttrykk: Bokstaver brukes i regneuttrykk som viser funksjonssammenhenger Eks: y er en funksjon av x

Er a i andre a*a eller 2a? (6a+3)/3 = 6a, er det rett lærer? Hvordan vil dere svare? Elevene bør utfordres til å begrunne hvorfor de regnereglene de bruker, er gyldige.

Kompetansemål fra LK06 Kompetansemål etter 7.trinn: utforske og beskrive strukturar og forandringar i enkle geometriske mønster og talmønster Kompetansemål etter 10. trinn: behandle og faktorisere enkle algebrauttrykk, og rekne med formlar, parentesar og brøkuttrykk med eitt ledd i nemnaren løyse likningar og ulikskapar av første grad og enkle likningssystem med to ukjende

Elevene må få gjøre mange og varierte erfaringer med å lage, tolke og sammenligne algebraiske uttrykk. Dette fordi overgangen fra retorisk til symbolsk algebra representerer et stort sprang i abstraksjon. Men: Solide ferdigheter i de 4 regneartene er en forutsetning før algebra-intro!!

Kilder Breiteig&Venheim: Matematikk for lærere 2, kap 8. Botten, Geir: Meningsfylt matematikk Svege&Thorvaldsen. ”Algebraens historie”, nettpublikasjon, http://www.afl.hitos.no/mahist/algebra