Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Advertisements

Vurdering Iselin Høyvik Hva skal vi lære? • Hva vurdering er • Ulike former for vurdering og konsekvenser av/for disse • Kunne diskutere/trekke.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
EQS prosessteikning Rettleiing for deg som skal bruke prosesskart-editor i EQS.
Korleis lage Kompetanse- og opplæringsportal Opprette og legge innhald i opplæringsportal.
Handlingsplan mot mobbing
BUKKANE BRUSE PÅ BADELAND
-om tilknytning og relasjonskompetanse
Kommunereformen - ei løypemelding v/ Astrid Aarhus Byrknes.
Ludvigsen-utvalet NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole Revisjon eller revolusjon av læreplanen?
An approach to multimodal and ergonomic nomadic services Marco Riva og Massimo Legnani.
Introduksjon I tillegg til autentisering, bør/skal også ein sikker kanal tilby garanti for meldings- integritet og konfidensialitet.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Kartlegging av symptomer ESAS
Vanlege nynorskfeil.
Frå eitt medium til eit anna
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Tema Vg1, kap 4.
Kapittel 4 Skriving av klasser. 4.1 Anatomien til ein klasse Så langt har vi brukt ferdige klasser frå klassebiblioteket i Java Vi lagar objekt og brukar.
Sammenheng i tekst Trinnforelesning A
Norunn Askeland, Høgskolen i Vestfold Lennart Hellspong og Per Ledin: Vägar genom texten Handbok i brukstextanalys.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
1 Kunnskapsløftet og utfordringar for lærarutdanninga Peder Haug Høgskulen i Volda.
Den tekstuelle metafunksjonen
Kapittel 12 Samlingar Samlingar og datastrukturar Ei samling (collection) blir brukt til å oppbevare og handtere andre objekt ArrayList – klassen.
Det er ikkje - men idéen din som tel Roar Stokken.
Språket i kommunane Innleiing ved Nils Ulvund og Jan Magne Dahle.
+ litt om Roman Jakobson
LMS i en læringskontekst Svein Ove Lysne Høgskolen Stord/Haugesund
Mikkel, Knut, Kari Mette, Anne Lise & Guro
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Kulturstien Om fag og praksis i førskulelærarutdanning og barnehage.
Ny rammeplan for barnehagen. Konsekvensar for KRL-faget i førskulelærarutdanninga.
Språk og språkpolitikk i Norden
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
Reinsing av vatn på Leikanger. Om oss. Me er fire elevar i 10a på Leikanger Ungdomsskule. Gruppa består av Halvard, Amalie, Hans Christer og Astrid. Me.
Munnleg og skriftleg.
Naaman Ein dag sa jenta til matmor si: «Om berre husbonden kunne koma til profeten i Samaria, skulle nok han fri han frå hudsjukdomen.» 2.Kongebok.
Ove Eide VEGAR INN I FILM. Forteljingar: ei grunnleggande kommunikasjonsform - munnleg - skriftleg - film - tv -
Nynorskkurs - Substantiv.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Fag og bøker Norsk Matematikk Lekser. Å lese saman med barnet Kvifor…
Hensikta med tilsynet er å bidra til å skape: - eit inkluderande arbeidsmiljø - eit miljø som er helsefremjande - forebygging i høve sjukefråvær og utstøting.
Sammensatte tekster Etter Anne Løvland: På mange måtar.
| Formelle tekstar. Formelt språk ver sakleg og presis du skal ikkje bruke ein personleg tone kutt ut uformelle ord som slang, banning, forkortingar og.
Munnleg kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – korleis du appellerer til mottakaren for å få fram bodskapen din og overtyde han. Greske omgrep.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Livssyn og religion Skilnad Kvifor RLE?. Gudar Ånder Krefter Ikkje- menneskelege personar Makter.
Sykkylven Næringsutvikling AS - Etablering av nye næringar - Bruk av tomme industribygg - Støtteordningar og politiske virkemiddel Presentasjon på Rotarymøtet.
Velkommen til foreldremøte i Holvik barnehage i Grendahuset i Vågsvåg høsten 2015.
Arbeid på skulen Norsk Tekstskaping, finskrift, grammatikk. Vekas mål: - Vurdera og samanlikne eigne og andre sine tekstar. -Beskriva språk og språkbruk,
Identitet og livstolking
Grammatikk.
Forkurs System.
Kapittel 7: Ord og bilete
| Munnleg kommunikasjon
Munnleg kommunikasjon
Dramatiske sjangrar Skodespel og film
Kort om implementering
VOLDA VIDAREGÅANDE SKULE
FORELDREMØTE 5B Sagstad skule hausten 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening Kva er leksikogrammatikk? Tre grunnleggjande meiningstypar Språket som representasjon Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening

Kva er leksikogrammatikk? Ein grammatikk skildrar strukturane i eit språk. Michael M. Halliday kallar grammatikken leksikogrammatikk. Med det meiner han at grammatikken ikkje berre omfattar strukturar i setninga og delar av setninga og måten me lagar og bøyer ord på, men også orda sjølve (dei leksikalske einingane). Både dei grammatiske einingane og orda er meiningsskapande ressursar: ”Jan et kokte egg” og ”Jan et pølse” tyder ikkje det same, og ”Jan et kokte egg” og ”Jan åt kokte egg” tyder heller ikkje det same. Leksikogrammatikken let oss kombinera lydar til ord, og ordna orda i ulike grammatiske strukturar som syter for ulik meining.

Tre grunnleggjande meiningstypar

Tre grunnleggjande meiningstypar Dei tre metafunksjonane: Den ideasjonelle metafunksjonen Den mellompersonlege metafunksjonen Den tekstuelle metafunksjonen Alle dei tre funksjonane er til stades samstundes i alle tekstar og ytringar, men kan sjåast som tre ulike aspekt som ytringa kan analyserast frå.

Den ideasjonelle metafunksjonen Meining om verda rundt oss. Språket forheld seg til og representerer fenomen i røynda. Språket organiserer erfaringane vi gjer med verda rundt oss og i oss. Ideasjonell meining gjør at vi kan forstå omgjevnadene. Stikkord: Språket som representasjon.

Den mellompersonlege metafunksjonen Alle ytringar er retta mot andre, mot ein lytter eller ein lesar. Ytringa etablerer og opprettheld eit sosialt forhold mellom deltakarane i kommunikasjonen. I kommunikasjon handlar vi sjølv eller saman med andre i omgjevnadene. Stikkord: Språket som meiningsutveksling.

Den tekstuelle metafunksjonen Skapar samanheng mellom dei to andre metafunksjonane. Ressursane i språket for å gjera ein tekst til ein tekst slik at ytringar ikkje opptrer lausrivne frå kvarandre, men blir ein heilskap. Stikkord: Språket som budskap.

Språket som representasjon Den ideasjonelle metafunksjonen gjeld meining om fenomen i verda: Om ting, levande og ikkje levande, konkret og abstrakt Om hendingar og handlingar, kva tinga er eller gjer Om omgjevnadene/omstenda kring desse hendingane og handlingane Alle ytringar har eit innhald, og det er innhaldet me bryr oss om i skildringa av den ideasjonelle metafunksjonen.

Språket som representasjon Innhaldet er knytt til erfaringane våre som menneske. Språket er eit symbolsystem, og symboliserer verda kring oss. Vi kan seia at språket representerer verda/røynda.

Setninga som representasjon Når vi skal arbeida med ideasjonell meining, tek vi utgangspunkt i setninga. Halliday: Setninga spelar ei sentral rolle for meiningsskapinga av di ho har i seg eit generelt prinsipp som gjer det mogleg for språket å representera røynda og konstruera menneskeleg erfaring

Setninga som representasjon Setninga skapar meining om tre grunnleggjande forhold: 1) Prosessar 2) Deltakarar og 3) Omstende. Forholdet mellom desse tre kallar vi transitivitetssystemet. Prosessen, uttrykt ved verbgrupper, er kjernen i ytringa. Kva deltakarar og omstende som vert realisert, er avhengig av prosessen.

Setninga som representasjon Setninga består av prosessar, deltakarar og omstende. Deltakar Jan Cecilie Prosess åt kjøpte Deltakar kokte egg nye støvlar Omstende i dag tidleg i Milano Slik modellerer grammatikken erfaringane våre, og med det framstår grammatikken som eit ”parallelt univers” til røynda.

Seks ulike typar prosesser som vert realisert i setningar Relasjonelle prosessar (Funksjon: Etablera forhold mellom ulike element i omverda, eks: vera, ha) Verbale prosessar (Funksjon: Signalisera noko symbolsk, eks: seia, fortelja, åtvara) Mentale prosessar (Funksjon: Uttrykkjer sansande handlingar, eks: lika, høyra, tenkja, føla) Åtferdsmessige prosessar (Funksjon: Uttrykkjer fysiologiske prosessar, eks: oppføra seg, le, smila, gråta) Materielle prosessar (Funksjon: Uttrykkjer materielle handlingar i den fysiske verda, eks: eta, sykla) Eksistensielle prosessar (Funksjon: Uttrykkjer prosessar som å vera til, eksistera, henda, eks: vera, eksistera, oppstå. Ofte innleidd med ”Det”)

Oppsummering om ideasjonell meining Strukturen i setninga er konstruert for å representera erfaringar vi gjer i verda. Gjennom prosessar, deltakarar og omstende har me det me treng for at språket skal ha denne representasjonskrafta. Analysespørsmål til tekstar: Kva slags prosessar har me i teksten? Er det nokre som dominerer? Kva seier det om teksten? Kva slags deltakarar har vi? Er nokon av deltakarane ofte utelatne som td. Aktør i passiv? Kva seier eventuelt eit slikt språkval om teksten? Kva omstende har vi? Vert mykje uttrykt gjennom omstende? Er det nokon omstende som dominerer? Kva seier dette om teksten?