Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Advertisements

Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Velkommen! Norsk 101 (5-10 trinn).
Erfaringer med bestått/ikke bestått •Eksempel 1 –Individuell oppgave tidlig i studiet •Eksempel 2 –Gruppeoppgave sent i studiet.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
”Kvalitetsreformen” Eksamen •Eksamen er i stor grad styrende for studenters studieatferd. sluttevaluering •Den tradisjonelle prøveformen i mange.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
KROPPSØVING, NORSK OG IKT
Hans Erik Lefdal og Sigrid Gjøtterud
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Even O. Sørland Fagpolitisk ansvarlig. Hva skal vi med karakterer? Vurdere Rangere Forbedre.
Sensorenes rolle.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Gjennomstrømningsprosjekt LUNA Definisjon på gjennomstrømning Antall studenter som har fullført et studium i forhold til antall som startet.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 2.nov.2011.HIVE.
Å være student Mattias Øhra
Digitale mapper & formativ vurdering Stipendiat Mattias Øhra.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Å være student Mattias Øhra
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Mattias Øhra Høgskolelektor i pedagogikk Avdeling for lærerutdanning Nye læreprosesser som svar på forskningsbasert metode og kunnskapstilegnelse.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Kvalitetsreformen: et nytt kunnskapsregime i norsk høyere utdanning? Svein Michelsen og Per O. Aamodt Oslo, 22. september 2006.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
Å være student Mattias Øhra
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Undervisnings- og vurderingsformer
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Konsumenter og merkevarer
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
Karin Helle og Gro Beate Vige
IKT for læring Mattias Øhra.
LUT- Praksisseminar Stavern august 2008
Lambertseter Klageadgang på eksamen og standpunkt – frister våren 2018 Basert på forskrift til opplæringsloven kap 5 Spørsmål kan rettes til: Studieleder.
Informasjon til nye studenter
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen

KVALITETSREFORMEN Mer studentaktive arb.former Mer jevnlige tilbakemeldinger/vurderinger Ny utdanningsplan / kontrakt mellom student og lærersted Nye evalueringsformer Bruk av IKT Større grad av tverrfaglighet Tettere praksistilknytning Mattias Øhra 03

KVALITETSREFORMEN NYE EVALUERINGSFORMER Kvalitetsreformen legger til rette for større grad av oppfølging fra lærestedenes side overfor den enkelte student. Studentene skal få hyppigere tilbakemelding på sine prestasjoner gjennom semesteret, og det oppfordres til større bruk av alternative evalueringsformer (mappevurdering, hjemmeeksamen m.v.) og mindre bruk av store eksamener. Studentene skal også gis bedre veiledning gjennom studiet. a.html Mattias Øhra 03

KVALITETSREFORMEN Studentenes læringsmiljø Gjennom Kvalitetsreformen er studentene sikret et forsvarlig fysisk læringsmiljø. Det vil bli ført tilsyn med at institusjonene dokumenterer arbeidet med læringsmiljøet, og at de innarbeider dette i sine interne kvalitetssikringssystem. Bedre veiledning for alle studenter Studieavtale mellom student og studiested Mer studentaktive undervisningsformer Jevnlige tilbakemeldinger gjennom studieåret Nye og varierte evalueringsformer Mindre bruk av store eksamener ved semesterslutt a.html Mattias Øhra 03

EKSAMENSAVVIKLING MAPPER VED HØGSKOLEN I VESTFOLD Arbeidsmappe: Tar utgangspunkt i fagplanenes målområder. Arbeidsmappen skal innholde dokumentasjon fra alle målområder i fagplanen. Arbeidsmappen er gjenstand for muntlig eksamen. Tar utgangspunkt i at student og faglærer/sensor samtaler om innholdet i mappen. Presentasjonsmappe Utvalg bestemt av faglærer og student, eller kun faglærer. (5 vkt. = ca sider) velges ut fra et eller flere målområder fra fagplan. Det gis en frist for innlevering, godkjenning og ferdigstillelse av presentasjonsmappen. Presentasjonsmappen sendes til ekstern sensor. Mattias Øhra 03

EKSAMENSAVVIKLING MAPPER VED HØGSKOLEN I VESTFOLD Mattias Øhra 03 Arbeidsmappe Presentasjonsmappe Ekstern sensor Muntlig eksamen Med utgangspunkt i arbeider fra arbeidsmappen (Ekstern sensor) Presentasjonsmappe og arbeidsmappe er identiske Muntlig eksamen Med utgangspunkt i arbeider fra arbeids- og pres.mappen (Ekstern sensor) Basiskunnskaps- tester

§4 Eksamensbestemmelser: a. Eksamen skal ta utgangspunkt i målene for studieenheten slik de er uttrykt i avsnittet mål og målområder i rammeplanen. b. Eksamenskarakter skal være uttrykk for i hvor høy grad målene er nådd.

EKSAMENSAVVIKLING MAPPER VED HØGSKOLEN I VESTFOLD Mattias Øhra 03 Arbeidsmappen Skal innholde dokumentasjon fra alle målområder i fagplan Presentasjonsmappe Skal innholde dokumentasjon fra en eller flere målområder i fagplan (Intern sensor) Muntlig eksamen Med utgangspunkt i arbeider fra arbeidsmappen (Ekstern sensor) Hjemmeeksamen Individuell eller gruppe Basiskunnskaps-tester Diagnostiske Praktiske arbeider og ferdigheter Skille mellom praktiske og refleksive ferdighetsmål i fagplanen f.eks: praktisk estetiske fag Deleksamen Individuell eller gruppe

Utfordringer Studentene gjøres kjent med målområder i fagplan Mappekravene må inn tidlig på høsten Forholdet ekstern – intern sensur Pensum knyttes til målområdene Lagring : alle studenter må lagre mappen Mer studentaktive arb.former Studenter er med på å utforme mappestrukturene ift fagplanenes målområder. Fare for for mange mappekrav og for stort volum i mappene Veiledning: fare for overforbruk Tydelighet ift mappeeksamen i fagplan Fortsatt viktig med autonomi og variasjon mht. bruk av mappevurdering. Mattias Øhra 03