Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fokusgruppeintervju med pasienter DPS
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Fra tegning til fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Hønefoss politistasjon
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Sett inn riktig tid/form av verbet
Allmennlegen som livsstilsveileder
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Spøken som gir deg lykke!
Aggression Replacement Training
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hva er vitsen med å gifte seg?
God Jul Du behøver ikke vente til Jul…
Oss & Dem ???.
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Taushetsplikt for frivillige
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Lag leddsetninger med som
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
Mestring og forebygging av depresjon
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
I dag snakker vi om psykiske problem:
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Hjertelig velkommen! Til pasienter på sykehjemmet og i hjemmetjenesten, deres pårørende, støttespillere, ansatte og venner! Lunner omsorgssenter
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Over hav og fjell Avstand ingen hindring
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
Gjør om fra presens til perfektum
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Og.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
God morgen! Tanker etter i går?
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Fysisk og psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus Ved psykolog Pål Fylling Helland og uroterapeut Susanne Eidset

MI-Spirit til barn Få barnet i «førersetet» ved å: Be om tillatelse til å snakke om emnet Hvordan har barnet det med sin væting Be om tillatelse til å informere Deretter spørre hvordan de oppfatter det som er blitt fortalt Dette kan brukes på alle barn, trenger ikke logisk tenkning for denne delen, men du får et godt forhold til barnet og de er mer med.

Barnet i kontroll av situasjonen Samtalen skal være på barnets premisser, ofte begynne med helt andre ting for så å komme inn på det vi egentlig skal snakke om etter hvert.

Pia på 9 år Litt væting på dag og væting hver natt. Fulgt av helsesøster fra hun var 6 Vært hos flere forskjellige leger Nektet å komme til flere leger Ville ikke noe, ingenting fungerte, Stor konflikt mellom mor og datter Her er det motstand og ambivalens Anerkjennelse for at hun møter til tross for hun ikke vil Hun er lei av at alle forteller hva hun skal gjøre, jo mer noen sier at hun skal gjøre noe jo mer motstand. Motstand til å diskutere dette og til å erkjenne at det er et problem og ambivalens i forhold til å ville jobbe med problemet.

Videre Jobbe med det hun erkjente som problem. Be om lov til å informere. Hva tenker du om det? Hvordan kan hun bruke denne informasjonen? Prate på barnets premisser Barnet har kontroll over situasjonen, likevel styrer jeg med min informasjon og min måte å reflektere på hvilken vei jeg ønsker at samtalen skal gå.

Hvordan det gikk. Pia fant sin egen måte å gjøre treningen på Etter hvert fikk hun resultat og da ble hun mer motivert Avsluttet etter 7 måneder, da en jente som var helt tørr både på dag og på natt.

Ambivalensutforskning Uforske fordeler og ulemper med en atferd Hva er det som er bra med ….? Hva er det som er mindre bra med …..?

Tvillinger med nattevæting 12 år gamle Ikke interessert i å gjøre en jobb for å bli kvitt problemet Varierende vått, fra 1-2 dager i uken til nesten hver natt Disse to har dette felles og dermed ikke så farlig Bestevenner vet om problemet Blir sjelden våt utenom bleien Prøvd alarm, alle våknet utenom dem Ambivalens Utforske ambivalens; hvordan dette egentlig påvirker dem, fordeler med å ha det slik det er, hvordan det vil være å ikke bli våte

Skalering Hvor viktig er det for dem å bli kvitt problemet På en skala fra 0-10 Ikke viktig Ikke Veldig viktig viktig Ene sier 7 og den andre 8. Hvorfor ikke en 5?? Det hadde jo.. Benytter utsagn fra den ene til å høre hva den andre mener om det.

Kan jeg få forklare litt.. Hva tenker dere om dette? De svarer, jeg reflekterer, Kommer frem til det de skal jobbe med til neste gang. Jeg forklarer litt om hva som må være på plass før vi kan begynne å trene på natt.

Neste besøk Kjempeivrige for å fortelle De har klart å gjennomføre det meste av det vi avtalte sist Hvor klar er dere for å trene med alarm 100% Ros for det de har fått til, nå har vi et grunnlag å bygge videre på- unngå bruk av MEN!

Lise 10 år Avføringsuhell på dag og dagvæting, tørr natt Blir sint, såret og fortvilet når voksne minner henne på hva hun må gjøre Å bli fortalt gang på gang hva man skal gjøre skaper motstand Møte henne der hun er Hva er det som er mest plagsomt

Lise 10 år Ved skalering så er hun på 10 på hvor viktig det er å være tørr Samtidig klarer hun ikke forlate leken for å tisse Oppsummering: Du vil veldig gjerne være tørr, og du kjenner at du skal tisse, samtidig så er det kjempeviktig for deg å ikke gå fra leken så da holder du deg også blir du våt. Be om lov: Kan jeg fortelle hva andre barn har gjort for å få dette til ? Bruk av refleksjoner, oppsummeringer for å finne ut hvordan hun kan få til vaner som passer for henne. Viktig å begynne med en ting hun skal få til. Hva kan hjelpe for å klare å holde fokus på dette hver dag??

Informasjon i dialog Mye informasjon som gis i blir ikke fanget opp. Å informere i dialog kan øke sjansen for at budskapet fanges opp. Utforske Valider det pasienten sier ved bekreftelse eller refleksjon Tilføre Kort informasjonssnutt, 1 minutt

Øvelse: Informasjon i dialog To Roller: En spiller pasient Hjelper som skal informere om … Oppskrift: ”Er det greit at jeg forteller deg litt om…”? ”Hva vet du fra før om …”? Oppsummere det pasienten har fortalt INFORMASJON (Maks 1 min) ”Hva tenker du om dette?” Evt mer INFORMASJON.

Avtale mellom Lotte og meg Dagbok for den ene tingen vi ble enige om Ukentlig oppfølging i en periode Utvide med en ting hver gang Noen ganger gå tilbake til noe vi vet hun kan mestre Hun har alltid fått til noe som vi kan si at dette er bra, dette har du fått til. Du kan! Gi MESTRINGSFØLELSE Når noe går i revers, ok det fungerte ikke denne gangen samtidig vet vi at du kan hvordan skal vi gjøre det for å få det til igjen.

Lea 10 år nattevæting MI for å utforske hvor viktig er det å bli tørr på natt Veldig viktig- 9 Hvor villig til å jobbe med alarm- kun 3 Utforske Reflektere . Susanne: Hva er det med alarm som skremmer deg? B: Redd for ikke å få sove igjen Bringer opp minner om da hun hadde det vondt på skolen og ikke fikk sove Når vi fikk snakket gjennom det og hun kunne begynne å bare jobbe i helgene og at mor skulle sove på samme rom så steg motivasjon til 8-9

Jente 9 år, Maria Dag og nattevæting samt residiverende UVI-er Ikke så bekymret for litt våte bukser, det synes jo ikke Ikke bekymret for UVI- det gjør ikke vondt Ikke bekymret for natt, for mor/far tar henne opp før de legger seg og da blir det sjelden vått i sengen Utsetter det å gå på do Blir litt våt mange ganger hver dag Enkelte ganger slik at det synes, da tar hun jakken rundt livet. Drikker lite

Mitt mål: bli kvitt UVI-er Utforske /reflektere hvordan har hun det når hun har UVI Det blir mer vått… Deretter ber jeg om lov å si noe om hva som kan hjelpe slik at hun ikke får UVI Hva tenker hun om dette Hva tenker hun at hun kan jobbe med ? Hvordan skal hun jobbe med dette? For Maria er det viktig å ha synlige resultat Drikkeflaske som er liten nok til at den kan drikkes opp Føre skjema Av helsemessige grunner lar jeg ikke Maria velge hva vi skal begynne å snakke om. I informasjonen er jeg klar på hva som er viktigst å jobbe med.

Maria; oppfølging Jobbe med drikke og klarer dette Neste gang ros for dette Hun mestrer det hun er villig til å jobbe med. Hvordan vil hun jobbe videre? En del faste dotider Klarer dette til neste gang, samtidig ikke klart å drikke Viktig da hva hun har fått til, bygge på det. Ikke bruke MEN.

Ved oppfølging Meny Kan du fortelle litt om hvordan det har gått med tissingen siden sist du var hos meg? Hvordan er det å følge faste tissetider? Hvordan får du til å … hos venner hjemme meg aktivitet Skole For barn kan det være vanskelig å begynne å snakke, la dem velge hva de ønsker å begynne å snakke om