Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Årets beste forbedringsgruppe
Hvorfor mister vi gjester?
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Godt verktøy er halve jobben
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Østlandsforskning - eastern norway research institute - lillehammer - norway Fritidsboligenes betydning for lokaløkonomien Birgitta Ericsson Fylkesdelplan.
Svar på gruppearbeid Gruppe E Spørsmål 1 Trenden for de fleste er at antall medlemmer går nedover. Men aktiviteten blir ikke nødvendigvis skadelidende!
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Suksesskriterier.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Forelesning i mikroøkonomi.
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Hva får vi som innbyggere? Bredt og mangfoldig tjenestetilbud Standardmeny av tjenester i alle kommuner – mindre ulikheter enn man skulle tro Lover sikrer.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Politisk påvirkning.
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Erfaringer fra Høylandet
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
 1. Bli kjent med Atlantis event display: et visualiseringsprogram for partikkelkollisjoner Identifisere partikler i detektoren Identifisere partikkelen.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Sunndal Næringsselskap Sunndal Næringsforening Konkurranseutsetting Kommunens innbyggere er opptatt av et godt velferdstilbud. Det kuttes i helse og skole.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Hva er gode målinger i kommunene? Bjørn Arthur Brox, Agenda Kaupang AS
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
KS Utredning og Dokumentasjon
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Kursdeltakerundersøkelsen Deltakernes opplevelse av oss
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
utfordringer i en ny region
Utskrift av presentasjonen:

Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015

Hva er hensikten? Lage et bilde av hvordan kommunen leverer Rettet mot politikere og innbyggere – som trenger hjelp for å stille riktige spørsmål om det som er mest interessant Umulig å finne fram i databasene selv Mye av det som produseres av dokumenter fra administrasjonen er enten detaljert, subjektivt, uprioritert eller uforståelig Barometeret kan ikke gi alle svarene – heller ikke hensikten De beste har høyst sannsynlig noe å lære bort – de nederst kan ha forsvarlige tjenester, men også noe å lære av andre

Hva viser 2015-utgaven? Oppdal topper – men veldig jevnt! Overvekt av kommuner fra Akershus og Sogn og Fjordane i toppen 21 av 25 kommuner i bunn er fra Nord-Norge – hvorfor? Grunnskole og økonomi har reelt sett størst betydning for plasseringen Større kommuner presterer noe bedre enn små når vi tar hensyn til korrigert inntekt Kommunene i toppen har % bedre nøkkeltall enn de i bunn Selv ved bare å sikte seg inn mot å bli den 100. billigste, kan mange kommuner spare store summer ved å drifte billigere …men barometeret er ikke en konkurranse om å drive billig. Riktig kostnad må være mye viktigere

Oppdal topper – men jevnt 123 ulike nøkkeltall, med vekting bestemt av redaksjonen Det skiller 1 prosent i poengsum mellom Oppdal og nr 2 (Gloppen) Oppdal har knapt 7 prosent bedre score enn nr 25 Viktig å markere en vinner – men i praksis er alle i Topp 25-vinnere Det som kjennetegner de beste er at de ligger høyt i nesten alle sektorer

Akershus og Sogn og Fjordane dominerer 6 fra Akershus og 4 fra Sogn og Fjordane innen Topp 25 Gjenspeiler at grunnskole er en viktig faktor i barometeret: Sogn og Fjordane-kommunene samlet sett klart best Kommunene i fylket ligger også veldig godt an innen miljø og ressurser og helse Kommunene i Akershus drifter billigst av alle, selv justert for utgiftsbehov Gode plasseringer innen miljø og ressurser, vann, avløp og renovasjon og grunnskole

Hvorfor er nordnorske kommuner i bunn? 21 av 25 nederst i barometeret er fra Nord-Norge Hvis vi ignorerer høy inntekt, er halvparten av bunnkommunene fra Nord-Norge Scorer dårligere innen grunnskole, eldreomsorg og særlig kostnadsnivå, marginalt svakere innen barnevern Scorer bedre innen sosialtjeneste og helse Uttrykk for et klart problem i Kommune-Norge: Mer penger gir ikke særlig uttelling i form av målbare forbedringer Kan også være uttrykk for metodiske svakheter

Grunnskole og økonomi er viktigst Størst vekt: Grunnskole og eldreomsorg (20 % hver) Nest viktigst: Økonomi, barnehage og barnevern (10 % hver) Store forskjeller mellom kommunene innen grunnskole Klart mindre forskjeller innen eldreomsorg Grunnskole blir derfor mye viktigere enn eldreomsorg Mye større forskjeller innen økonomi enn barnevern og dernest barnehage Har med økonomi fordi kommunen må drives ansvarlig for å kunne ha et trygt tjenestetilbud over tid

Større kommuner presterer bedre enn små Veldig mange små kommuner – noen er i topp og noen i bunn Samlet kan det se ut til at store kommuner presterer noe bedre enn små i totaltabellen (justert for korrigert inntekt) Hvis vi ikke justerer for økonomisk utgangspunkt, kommer småkommunene helt marginalt best ut

Hvem er best hvor Her kommer små kommuner best ut Barnevern Barnehage (klar forskjell) Helse (stor forskjell) Sosialtjeneste (stor forskjell) Kultur Økonomi Saksbehandling Her kommer store kommuner best ut Grunnskole Eldreomsorg (store forskjeller) Kostnadsnivå (store forskjeller, også etter korrigering) Miljø og ressursbruk Vann, avløp og renovasjon

Nær 40 % forskjell mellom topp og bunn Innen ett nøkkeltall kan det være store forskjeller Kommunene er ulike – jo flere nøkkeltall vi tar med, jo mindre blir forskjellene totalt Selv med 123 ulike nøkkeltall er scoren til kommunene på toppen av tabellen nesten 40 prosent bedre enn de nederst Noen forskjeller er naturlige – målet er ikke at alle skal være like på alle områder

Behov for å bli rimeligere? Bli nr 100! Barometeret er ikke en måling som spesielt premierer det å drive billig Å drive til riktig pris må være viktigst Hvis politikerne vil ha verdens beste bemanning i barnehagene, blir den dyr Likevel: Enhver kommune kan vel, hvis den vil, få et kostnadsnivå som er innen de 100 rimeligste i landet, korrigert for utgiftsbehovet? Da kan kommunene spare X milliarder

Til slutt: Vi må bli bedre! Når nye, interessante data blir tilgjengelig, vil vi bruke dem Ny kunnskap og ny metodikk i Kommune-Norge må vi ta hensyn til Konstruktiv kritikk er den beste måten å forbedre barometeret på Vi skal være Norges suverent beste og mest lettfattelige måling av Kommune-Norge – samtidig som den skal være relevant Kvaliteten er mye bedre nå enn da vi startet, men vi skal fortsatt jobbe for å bruke redaksjonens kompetanse og Kommune-Norges innspill for å levere en enda bedre måling i 2016 Men først: Det er noen som fortjener ekstra oppmerksomhet!

Gratulerer Oppdal og Ullensvang!